Definition af angst

Ved du hvad angst er? – Få definitionen her!

Angst? Kender du følelsen af at føle dig fanget i en farefuld situation? Som, hvis du stod midt på vejen uden mulighed for at flytte dig og bilerne kommer farende imod dig for fulde blæs? Så kender du også angsten, der opstår i en ufarlig situation men som føles på akkurat samme måde – lige så intenst og forfærdelig!

For følelesen er nemlig den samme – uanset om angsten er reel eller irrationel.

Så langt så godt. Nu ved du at irrationel angst føles akkurat, som angst for reel fare gør. Men hvad er irrationel angst egentlig?

Det får du hermed mit bud på.

Hvad er irrationel angst?

Angst i sig selv er ikke farlig. Det føles bare sådan. Angst er en naturlig overlevelsesmekanisme der sætter igang, når du er i fare. Det er nemlig en slags alarm, der får dig til at reagere (på et splitsekund), så du enten kæmper eller flygter væk fra den farlige situation.

Kamp- eller flugttilstanden føles så forfærdelig at befinde sig i, at du drives til øjeblikkelig handling.

Angst giver altså god mening, når du er i fare. Her hjælper den dig med at overleve.

Men hvad så, når angsten også begynder at opstå i ufarlige situationer?

Når du får angst i situationer, der ikke er farlige er det som regel dét, der kaldes for irrationel angst. Altså, når der ikke er rationel eller begrundet af en reel fare, men som bygger på dine tanker og forestillinger.

Hvad betyder ordet ‘angst’?

Ordet ‘angst’ dækker over en intenst indre følelse og tilstand af uro, nervøsitet akkompagneret af tanker og forestillinger om, at noget forfærdeligt vil ske lige om lidt.

Frygt og angst er ikke det samme. Frygt opstår, når du frygter noget konkret. Angst opstår pga de tanker, du tænker (eller forestiller dig) om at noget farligt eller meget ubehageligt vil ske.

Frygt er fx, når du står på vejen og ikke kan flytte dig og bilerne suser hen imod dig. Du frygter for dit liv. Situationen er konkret – og du er i reel fare.

Angst er fx, når du ikke tør går over vejen fordi du tænker eller forestiller dig, at du sidder fast midt på vejen og derfor kan komme i fare.

Hvordan føles angst?

Angst føles forskellig fra person til person. Den er unik og lægger sig op af din personlighed, adfærd, måde at tænke på, historie, forhold, gener osv.

Du kan opleve angsten stige og falde i intensitet og styrke. Og du kan opleve den i alle grader, lige fra let og flygtig uro til ukontrolleret, panisk rædsel.

Nogle oplever irrationel angst i perioder mens andre oplever det som daglige rulninger, hvor den skiftevis tager til og aftager efterfølgende.

Du kan være angst for ALT. Ting, personer, steder, situationer, følelser, årstider, tanker – you name it!

Du kan opleve angst for en bestemt ting den ene dag uden, at den samme ting giver angst den anden dag. Det skyldes fx de tanker og forestillinger du gør dig eller det stressniveau, du har den gældende dag og tidspunkt. Andre ting kan også spille ind.

Hvilke symptomer får du?

Ligesom du kan have forskellige angsttyper at kæmpe med, kan du også opleve forskellige angstsymptomer. Symptomerne kan variere alt efter hvor stresset du er og den situation, du befinder dig i.

De mest typiske angstsymptomer kan fx være:

  • heftig hjertebanken
  • øget og overfladisk vejrtrækning
  • knugen i maven
  • rystende hænder og ben
  • rødmen
  • svimmelhed
  • tanker om fremtidig fare/ubehag
  • forestillinger om noget du føler stærkt ubehag ved
  • tran til at kæmpe eller flygte
  • og mange flere (læs mere om angstsymptomer her)

Hvordan ved du, at du har en angstlidelse?

Det kan være svært at vurdere, hvornår den det har udviklet sig til en decideret lidelse. I mange tilfælde kan overgangen fra almindeligt forekommende angst til hæmmende og invaliderende være svær at opdage.

For nogle opleves angst som kommer den dumpende ned fra en skyfri himmel og med et trylleslag slår benene væk under dig og lammer dig fra day one. For andre kommer den snigende og tackler dig, uden du bemærker det.

Din læge kan diagnosticere, hvorvidt der er tale om en angstlidelse eller ej.

Langt hen af vejen vil du dog selv have en god fornemmelse for om din angst fylder for meget i dit liv. Fylder den for meget og hindrer den dig i at leve det liv du ønsker at leve – vil du mærke det som en lidelse.

Du kan lide af forskellige typer angst. Angst er nemlig inddelt i flere forskellige kategorier, som fx ‘generaliseret angst’, ‘Socialfobi / socialangst’ , ‘Panikangst’, ‘Sygdomsangst’, ‘Agorafbi’, ‘OCD’ og ‘Enkel fobi’ m. m. Du kan sagtens kæmpe med flere forskellige angsttyper på en gang.

Hvis du er i tvivl om det du mærker er angst er det en god ide at snakke med en læge og evt. en psykolog, der kan hjælpe dig med at genkende symptomerne.

Sådan slipper du din angst

Der er rigtig mange måder, hvorpå du kan få angsten til at slippe igen. Jeg kunne skrive side op og side ned (det er faktisk også det jeg gør) om, hvilke metoder og teknikker der virker.

Jeg har her samlet 7 grundlæggende forhold, jeg mener der skal til, for at vejen til mindre angst grundlægges. De kommer her:

  1. Undersøg, om det du oplever er angst.
  2. Erkendelse er en løbende proces. Giv dig selv tid til at erkende.
  3. Søg viden og indsigt i, hvad angst er.
  4. Gå i terapi.
  5. Lær værktøjerne og teknikkerne at kende.
  6. Øv dig. Hver dag.
  7. Bliv ved.

Du behøver ikke mangle indsigt, værktøjer og teknikker til at slippe din angst. Når du tager online kurset: Bliv den sejeste Angstfighter får du nemlig alle de vigtige og effektive metoder og teknikker indenfor bla:

  • stresshåndtering
  • mindfulness
  • kognitive metoder
  • og eksponering

Alle sammen virkningsfulde og effektive metoder og værktøjer der med øvelse får din angst til at slippe.

Du behøver ikke vente – vær igang inden for få minutter og hav al materialet til din rådighed til evig tid.

Bliv den sejeste angstfighter! Knæk koden på din angst og giv slip!

 

 

 

 

Opdateret d. 6. okt 2018
Skrevet d. 6. sep. 2012

Tags:, ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Lav en kommentar