Her punkterer jeg 7 myter der fastholder angst

Her punkterer jeg 7 myter der fastholder angst

En af grundene til at jeg kan brillere med så mange år med angst er at jeg desværre udviklede angst på et tidspunkt hvor der ikke fandtes internet og hjemmesider (sidst i 1980’erne), hvor jeg kunne få svar og fakta om angst.

Det var først da jeg fik hjælp til angsten, for ca. 10 år siden, at det begyndte at rykke for alvor på min angst.

Men dengang jeg lige havde fået angst var der ingen viden og fakta for mig at hente. Jeg anede simpelthen ikke hvad det var jeg gik igennem.

Symptomerne var voldsomme og som teenager var det utrolig svært at sætte ord på det jeg oplevede og møde genkendelse hos dem jeg åbnede mig op for.

Så det holdt jeg hurtigt op med. Fordi…

– når jeg spurgte om de kendte til at være bange for at være sammen med andre mennesker (jeg led af social angst) kiggede de tilbage på mig med tomme blikke – jeg kunne lige så godt have sagt at jeg troede jeg i virkeligheden kom fra Mars. Ud fra min manglende forståelse for hvad deres tomme blikke i virkeligheden sagde (jeg spurgte aldrig) udviklede jeg istedet for genkendelse, forståelse og erfaring stærke antagelser, der forklarede det jeg ikke forstod.

Antagelser, der blandt andet lød sådan:

  1. de har angst (som jeg) – men styrer den bare bedre end jeg
  2. der er noget galt med mig
  3. jeg skal bare undertrykke angsten
  4. ingen må for guds skyld opdage, at jeg ikke kan styre angsten
  5. jeg skal undgå alt der kan afsløre, hvordan det i virkeligheden står til
  6. hvis laver mig selv om og prøver at være som andre forsvinder angsten
  7. jo mere jeg anstrenger mig for at få kontrol over mig selv – jo mindre svag er jeg

Og jeg udviklede mange flere antagelser pga. min mangel på viden, indsigt og forståelse (dette er blot en brøkdel).

Antagelserne blev til myter, jeg følte mig fuldstændig overbevist om, var sande. 100%.

  Få 7 stærke strategier du kan bruge til at slippe angsten med. Tilmeld dig mine nyhedsbreve og få dem sendt direkte til din indbakke.

Hvad tror du det gør ved et menneske, der har udviklet angst, at tænke sådan?

Jeg kan fortælle dig, at det for mit vedkommende fastholdt mig i angsten.

Mine myter blev dannet af negative antagelser. Skabt pga. manglende viden. Og hvis der er noget der fodrer angsten så er det manglende viden og myter godt blandet sammen med lavt selvværd og selvkritik.

Men bare rolig, jeg efterlader dig ikke med myterne

Jeg opdagede jo (da jeg endelig fik den viden og indsigt jeg skulle bruge) at angst er en arbejdsom størrelse og at jeg kunne påvirke den med forskellige tiltag, metoder og strategier.

Angsten var ikke stivnet helt. Jeg fandt en åbning og den gav mig en mulighed som jeg tog, og den ene mulighed bragte en ny åbning med sig som jeg også tog.

Med tiden punkterede jeg myterne og jeg opdagede at ved at se realistisk på mig selv og min verden, blev jeg i stand til at tage nye skridt.

Skridt, som til sidst fik mig til at forstå den labyrint jeg var gået ind i og fandt til sidst vejen ud.

  Få 7 stærke strategier du kan bruge til at slippe angsten med. Tilmeld dig mine nyhedsbreve og få dem sendt direkte til din indbakke.

Her punkterer jeg myterne – én efter én

Myte #1: ‘Alle andre styrer deres angst meget bedre end dig’

Vi har alle en iboende angst i os. En angst der gør os i stand til at kæmpe eller flygte for at overleve. Så ja, alle andre har også en angst i sig. Hvis angsten er i balance behøver de ikke styre deres angst og derfor er der ikke noget de som sådan gør – angsten gør, det den er programmeret til og det er dét.

Hvis angsten er i ubalance, kan det jo være at vedkommende har lært nogle metoder og strategier, som gør at han/hun forebygger og slipper angsten hvis angsten skulle dukke op.

Det kan du også lære.

Myte #2: ‘Der er noget galt med dig’

Du er lige præcis som du skal være. Der er intet galt med dig, fordi du oplever angst. Hvis din angst er i ubalance er der stor sandsynlighed for, at du kan bringe den i balance igen ved at arbejde med dig selv og lærer at håndtere angsten.

Vi er allesammen forskellige og vi har alle vores rygsæk og bagage med, som vi lever med hver eneste dag. Vores historier og præmisser er unikke og derfor findes vores angst også i alle grader og afskygninger.

Din angst er udviklet ud fra din personlighed, dit liv og dine oplevelser og er der altid af en grund. En grund, du kan finde og bearbejde så du lærer at håndtere den angst, du oplever i dag.

Myte #3: ‘Du skal bare undertrykke angst’

Det er måske noget du har hørt fra andre og måske noget, du nu også siger til dig selv?

Som regel er det den eneste strategi du kender, når du oplever angst for første gang. For det er muligt at undertrykke angsten for en stund. Men hvis du undertrykker den ofte og over lange perioder, skaber du et indre pres som stresser dig og i sidste ende gør, at du kan udvikle angst.

Undertrykt angst har det som de fleste følelser, du undertrykker – de popper bare op i en anden (og ofte ubelejlig) situation, eller vælter pludselig ud som angstanfald.

Tænk på angsten som damp i en gryde: Når du lukker dampen ud engang imellem undgår du, at det hele koger over…

Myte #5: ‘Ingen må opdage at du ikke kan styre angst’

Først og fremmest. Angst er en evolutionær ringeklokke, der er skabt til at larme så højt og så længe, at du ikke kan overdøve den, men må foretage en handling for at du (ved at kæmpe eller flygter) overlever.

Du er ikke programmeret til at kunne styre angsten!

Du kan registrere at angsten “ringer” og er i ubalance, og herefter kan du håndtere situationen og angsten med værktøjer og teknikker så den eller du slipper.

Og så kan du forebygge at det sker igen.

Med denne viden, – hvad er så det værste der kan ske ved at nogen opdager at du ikke kan “styre angsten”? Og til dit svar: Hvad er det værste ved det? Og til det svar: Er det sandsynligt at det vil ske?

Myte #6: ‘Undgå alt der afslører, hvordan du i virkeligheden har det’

Det kan være nærliggende at putte dig med din angst for ikke at ‘tabe ansigt’ eller vise andre, at du ikke har ‘kontrol over situationen’.

Det ligger til os flokdyr, at vi higer efter at være en del af flokken og at blive anerkendt. Hvis nogen i flokken opdager at vi er det ‘svage led’ er vores position truet og vi er i fare for at blive lukket ude af gruppen. I vores forfædres tid ville udelukkelse af gruppen være fatalt for vores overlevelse. I dag vil vi nok overleve en udelukkelse, men angsten for at være alene og udstødt af familie, venner og samfund sidder stadig i os. Vi har brug for hinanden.

Nu er vi jo lidt mere end blot et flokdyr på savannen. Vi mennesker kendetegnes nemlig for evnen til at føle med andre mennesker. Vi føler empati. Hvilket betyder, at hvis du viser folk, du føler dig tryg sammen med, hvordan du i virkeligheden har det, vil du højst sandsynligt blive mødt med empati. Empati er noget, vi føler for at styrke vores flok.

Når du viser andre hvordan du i virkeligheden har det på en ærlig og ansvarsbevidst måde, giver du dig selv muligheden for at undgå ensomhed, isolation og i stedet modtage varme, empati og støtte til at opmuntre dig, når du gennemlever de barske tider.

Myte #7: ‘Jo mere du anstrenger dig – jo mindre svag er du’

Har du det også sådan at der ikke findes noget mere ydmygende end at kaste håndklædet i ringen for næsen af alle dem, du kender – og ikke kender? Og især, hvis det sker i afmagt og under tab af kontrol af situation og handling? Oplever du, at angstanfald i andres påsyn føles sådan?.

Hvis du nikker genkendende til at have det sådan, hvad er dig så mere nærliggende end at stramme dig an, tøjle dig selv og blive din egen selvpisker for ensartethed, perfektionisme og ‘no failure’?

Ved du, at jo mere du anstrenger dig for at komme i kontrol – jo mere rammer du farezonen for at udvikle eller fastholde angst?

Derfor: Giv slip.

Håndtér livet så du føler dig tryg og sikker og løs’n så tøjlerne lidt og se, hvad der så sker. Løft på låget og luk dampen ud, så du kan trække vejret igen. Giv dig selv lov til blot at være, lege, udforske, afprøve – og fejle.

Det gør ikke noget, at du ikke er i kontrol hele tiden. Er du tro mod dig selv, dine værdier og dine ressourcer vil du vide, når nok er nok og du vil finde balancen.

Svag? Kun den der ikke anerkender, at vi alle indimellem er svage falder på ordet. Du er stærk, stærkere end du tror, og ikke mindst når du erkender og handler på dine mindre stærke sider.

Drop myterne.

Bliv klog på dig selv, din angst – og slip den lidt efter lidt.

Slip angsten med viden, værktøjer og øvelser gennem online kurserne:

  Bliv den sejeste angstfighter! Knæk koden på din angst – og giv slip!

  Slip angsten med viden, stressreducering og mindfulness

  Tag styring over angsten – med kognitive metoder og eksponering

  Generaliseret angst – slip bekymringerne

 

 

 

Indlægget her er blevet læst 2889 gange!

Tags:,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (4)

  • Avatar

    Marie

    |

    #6 og #7 rørte mig virkeligt. Jeg synes, det er så enormt udmattende at kæmpe mod angsten, når jeg er sammen med andre. Omvendt er jeg så nervøs for at give slip og vise ærligt, hvordan jeg har det, når angsten raser i anfald. Jeg bliver også så ked af det efter et anfald, og vil ikke have, at folk skal se mig græde (og f.eks. på den måde skabe lidt uheldige minder fra f.eks. en familiefest eller lign. hvor folk vil huske, at jeg opførte mig mærkeligt og græd). Så har jeg bare lyst til at løbe hjem og gemme mig under dynen. Her er virkeligt noget, jeg skal arbejde på.

    Reply

    • Avatar

      Lise Kryger

      |

      Kære Marie,

      Det er ikke nemt at give slip og vise ærligt hvordan man har det når angsten raser i anfald. Det er noget der tager tid og måske kommer det ikke for alle.

      Jeg øver mig stadig og det er ikke alle jeg vil vise det til. Det er for grænseoverskridende. Men nogle giver det mening at gøre det for – dem jeg virkelig stoler på og dem som jeg stoler på vil være der for mig 100%.

      Det handler måske om at finde en tryg cirkel hvor alt er lovligt – også at skabe “uheldige minder” – og øve sig i at der ikke sker noget ved det og dermed slippe presset for det med tiden.

      Jeg håber du med dit arbejde med dig selv finder din vej igennem det så dit liv passer til dig og du til livet – uden den overvældende angst.

      De kærligste hilsener,
      Lise

      Reply

  • Avatar

    Dorte Kjærsgaard

    |

    Du skulle have haft 5 stjerner men det var ikke muligt. Godt indlæg

    Reply

Lav en kommentar