Angst og selvhjælp

Vil du slippe din angst – så udøv selvhjælp! Selvom du har angst og føler at arme og ben er bundet på ryggen, så er der masser af selvhjælp du kan udføre i det daglige for at holde angsten for døren. Det er ikke sikkert det er nok, men med nogle grundlæggende strategier, vil det være muligt at nedsætte chancen for at angsten får overtaget.

Her er nogle områder du kan arbejde med inden for angst og selvhjælp

Små angstreducerende fif

Psykoedukation

Læs om angst! Når du lærer om de processer din krop og sind går igennem når du oplever angst, er der større mulighed for at håndtere angsten og derved ændre på uhensigtsmæssige mønstre og adfærd.

Der er skrevet mange bøger om emnet, og bøgerne kan enten købes eller lånes på biblioteket.

Du kan også opdatere din grundlæggende viden ved at tage online kurser og lære de angsthåndterende værktøjer at kende og hvordan du bruger dem.

Se fx disse online kurser:

Del ud af dine erfaringer

Del angsten med andre.

Fortæl om angsten. Fortæl hvad det er du går igennem, hvad du mærker og hvordan det føles at være dig. Fortæl det til din kæreste, dine venner eller din familie.

Det er ikke alle der kan sætte sig ind i hvad det vil sige at være bange for noget der ikke er farligt. Heldigvis er der flere og flere der bliver bekendt med emnet angst gennem nogen de kender, medier og andet, og de fleste viser forståelse og medfølelse hvis du fortæller hvordan du oplever angsten.

Selvom det kan være svært at møde direkte accept og anerkendelse hos pårørende, så er vigtigheden, af at få lov til at være til på dine egne præmisser, vigtigere. Så vær tro mod dig selv og overskrid ikke for voldsomme grænser for at åbne dig op, men respektér dine behov for tryghed og tillid når du åbner dig om angsten.

Opsøg selvhjælpsgrupper og forums på nettet, hvor der er andre der har erfaringer at dele ud af. Der findes selvhjælpsgrupper, som har emner som fx. “angst”, “stress”, “socialfobi”, “lavt selvværd” og andre emner. Grupperne består ofte af 3-8 personer og har en medhjælper tilknyttet til at samle og “styre” gruppen.

Arbejd med at slippe angsten

Arbejd med angsten, i de situationer, hvor du oplever angsten. Dette kan gøres ved at nedfælde tanker, følelser og adfærd og erstat dem med nye konstruktive tanker og vaner. Under Angst skemaer er der forskellige PDF’er som kan printes og bruges i denne process. Nogle af dem bruges bedst i forbindelse med en terapeut, da det kan være vanskeligt at gennemskue hvordan de bruges og værdien af dem i sin dagligdag.

Du kan også få hjælp til at arbejde med dine tanker gennem online kurset: Tag styring over angten – med kognitive metoder og eksponering

Find mere på Slipangsten.dk

Læs mere på bloggen og find masser af gode tips og ideer til at håndtere din angst med selvhjælp.

Eller følg mine nyhedsbreve og få dem direkte sendt til din indbakke!

 

Author: Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk