Spiller kost og sundhed en rolle for din angst?

Der er sikkert mange grunde til din angst – og måske endda lige så mange veje ud af den. En ofte undervurderet vej til mindre angst er denne: kosten, du indtager, og den sundhed, du lever med til dagligt.

Og hvad mener jeg så med det? Kost og sundhed alene medfører formentlig ikke, at du slipper al din angst. Men kost og sundhed er et parameter, du kan skrue på for at skabe balance i din krop og på den måde forebygge angst – både i at opstå og i at udvikle sig.

Når din du og din krop er i balance, når du får din søvn, spiser til du er mæt, indtager væske til du ikke længere tørster, får de mineraler, proteiner, vitaminer osv. som du skal bruge for at holde kroppen sund, registrerer din hjerne dette som et tegn på, at du har det godt = tryg. Når du derimod sulter, tørster, er stresset, ikke har sovet osv. registrerer din hjerne, at du ikke er i balance = utryg.

Når du er i ubalance og du tilføjer en bunke andre parametre som stress, konflikter, sygdom, forandringer, skilsmisse eller anden form for længerevarende pres, vækkes amygdala – din lille farescanner i hjernen – og sender adrenalin ud i din krop for at booste dig til kamp eller flugt. Med andre ord, giver dig de symptomer, det, du mærker som angst.

Så ja, kost og sundhed spiller en rolle for din balance – og dermed også din angst.

Angst sidder også i maven (“din anden hjerne”)

Du har sikkert bemærket, hvordan angst har det med at manifestere sig i din krop. Du kan ryste på hænderne, hjertet banker hurtigere, du sveder måske mere end normalt osv.

Givetvis, mærker du også angsten i din mave.

Det er ikke uden grund. Forskning har nemlig vist at maven (tarmen) har et meget veludviklet nervesystem som reagerer på den kost, du indtager. Din mave (tarm) sender besked videre ud i din krop og påvirker derfor også dine følelser og tanker, hvilket betyder at din tilstand i tarmen kan være en af årsagerne til, at du føler dig stresset og angst.

Du kan med andre ord spise en kost, der afbalancerer tarmen og dermed sænker risikoen for at udvikle angst. For nærmere information om denne kost, tag da kontakt til en læge, kostvejleder eller diætist.

Spis blodsukkeret (og dermed angsten) i balance

De fleste er efterhånden bekendte med, at sukker og raffinerede madprodukter har det med at få blodsukkeret til at stige voldsomt i en periode, hvorefter det falder drastisk kort efter. Består det meste af din daglige kost af disse produkter, vil dit blodsukker ryge op og ned i løbet af din dag.

Når dit blodsukker ryger op og ned, påvirker det dit humør, dine tanker og følelser. Også din angst. Derfor giver det god mening at sørge for at indtage kost, der vedligeholder et stabilt blodsukker hos dig.

Eksempler på kostindtag, der skaber balance i blodsukkerniveauet:

  • Groft brød
  • Grøntsager
  • Frugt
  • Fisk
  • Sunde olier

Eksempler på varer, der skaber ubalance og kan påvirke din angst

  • Raffineret kost (hvidt mel, færdiglavet mad etc.)
  • Tobak
  • Sukker
  • Alkohol
  • Kaffe, cola, energidrikke og sort te (koffein og tein)

Tag vare på dig selv, din kost og sundhed

En måde at undersøge om din angst hænger sammen med kost og sundhed er at benytte en kost-angst-dagbog. Her nedskriver du dine indtagelser og gøremål og ud fra det ser, om der er en sammenhæng. Du kan evt. tage en snak med en kostvejleder eller diætist, læge eller angstbehandler for at samle dine kostdata og lægge en balanceret kostplan, der forebygger angst.

Det er vigtigt at lytte til din krops signaler. Spise til du er mæt, og ikke overspise. Sukkertrang kan være et symptom på tørst.

Du og din krop har en grundlæggende rytme og naturlig balance. Selvom du har været i ubalance i mange år er det muligt at genfinde og genskabe balancen, hvis du vil – og du giver dig selv den tid, du har brug for.

Respekten for din egen krop, grænser, lyst og naturlige rytme er også med til, at din angst forbliver på et acceptabelt niveau.

Generelt om sundhed, der skaber balance og forebygger angst

  • Blid motion
  • Regelmæssig søvn
  • Regelmæssig føde og væskeindtag
  • Udendørslys
  • Socialt samvær
  • Meningsfulde aktiviteter
  • Nærvær
  • Kærlighed
  • Egenomsorg

Øv dig i at tænke balance ind i din livsstil. Søg balancen i dine valg og strategier, og giv dig selv og kroppen god grobund til balancerede tanker og følelser.

Er du i tvivl?

Hvis du er i tvivl om du og din krop får den rigtige kost og om du lever sundt og hensigtmæssigt i forhold til angst, så tag en snak med din læge, en diætist eller din angstbehandler.

Kilder:
Harvard medical School
Psykiatrifonden
Videnskab.dk
Opdateret den: 15. mar 2019
Udgivet den: 6. sep 2012

 

Indlægget her er blevet læst 5088 gange!

Author: Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk