Sådan fortæller du en som ikke har angst, hvad angst er!

Sådan fortæller du en som ikke har angst, hvad angst er!

Hvad er angst – og hvordan forklarer du det virvar af angst du har indeni, til én der aldrig har være ramt af angst?

Har du angst?

Hvis du er i tvivl om du har angst – så er der stor sandsynlighed for at du ikke er angst. Jeg har aldrig nogensinde været i tvivl om at det jeg oplevede var angst. Jeg vidste i mange år ikke at der var noget der hed ‘angst’ men da jeg hørte om det første gang var jeg ikke et sekund i tvivl om at det var angst, jeg oplevede.

Det er ikke årsagerne der gør, at du har angst

Når ikke-angstramte kan relatere til mange af de ting jeg skriver, så er det fordi jeg skriver om de hverdagsting og livskriser som enten er med til at bygge op om angst, trigge angsten eller fastholde angsten. Alle sammen ting vi som mennesker, også dig der ikke har angst, oplever og har store smerter forbundet med. Ligesom langvarige kriser, som kan splintre dig fuldstændig ad.

Livskriser, traumer, mobning, overfald, sygdom – alle disse oplevelser jeg beskriver som triggere til angst er ikke den endegyldige årsag. Årsagen er kompleks og rækker dybere end som så.

 

  Få 7 strategier, du kan slippe angsten med. Tilmeld dig min mailingliste her og få din første strategi tilsendt i dag!

Ja, du har også angst – men du er ikke angstramt, hvis

Alle oplever indimellem angst. Angst der gør, at du er i stand til at flygte eller kæmpe for at overleve. Havde du ingen angst ville du være ligeglad med at gå midt ude på motorvejen. Du ville også glemme at løbe ud efter dit barn, når det nærmede sig vejen med susende biler. Du ville overhøre vigtige signaler fra din krop om, at noget var galt. Du ville være ligeglad og dø hurtigt. Derfor har du angst – men på den livsbevarende måde.

Selvom du ikke er angstramt mærker du alligevel noget, der kan minde om angst. Stress og nervøsitet opstår når du kommer ud i situationer, hvor du skal præstere, yde eller gennemleve svære kriser. Du kan mærke at din krop er i et forøget alarmberedskab og at du kører på pumperne i en periode. Hvilket kan vække angsten i en kort, men dog begrænset periode.

Du er angstramt, hvis

du, udover at have angsten til at passe på dig oplever, at angsten begrænser dig i dit daglige liv og gøremål.

Angsten begrænser dig når du oplever den i situationer hvor du ikke kan se eller forstå, hvorfor du skulle føle dig bange og ængstelig. Som fx når du står og kigger på varer nede i Føtex og pludselig går i panik, møder et menneske på gaden du holder af – men bliver angst, ønsker at tage ned i byen – men bliver angst så snart du går udenfor døren eller mærker et eller andet i din krop, du ikke lige ved hvad er og med det samme føler dig overbevist om at du er ved at få et hjertestop.

Der er lige så mange situationer, som der er personer der har angst.

Du er angstramt når

  • du undgår situationer, du ellers gerne ville være i, for at undgå angsten
  • du blot ved at tænke på situationen – mærker angsten
  • du tager vigtige valg i dit liv, ud fra om det giver dig angst eller ej
  • din hverdag er præget af bekymringer om noget, som sandsynligvis eller reelt set ikke vil ske
  • angsten er irrationel, og du ikke kan se sammenhængen mellem fakta, logik og følelse

Hvordan føles ‘angst’?

Angst er et samlet begreb der dækker over en bunke af ubevidste tanker, følelser, adfærd og situationer, som sætter din hjerne i alarmberedskab og giver dig angst. I bund og grund for at hjælpe dig ud og væk fra en situation. Problemet er bare, at du ikke ved hvorfor.

Fysisk sker der det at dit hjerte der pludselig banker voldsomt, sender blod ud til de store muskelgrupper som gør dig klar til at kæmpe eller flygte. Du bliver stakåndet og måske hyperventilerer du. Du mærker sug i maven og lige som, hvis du var i voldsom fare.

Hyperventilationen gør at du mærker prikken og stikken i fingre, læber og hud og måske bliver du svimmel. Du sveder måske koldsved og rødmer måske også. Tårer kommer måske frem og måske græder du af angst.

Psykisk oplever du en stærk trang til at flygte eller kæmpe. Men du er låst fast og kan ikke røre dig ud af stedet. Du er stivnet i din krop. Tanker og hele dit fokus styres 100% ind på at forsvinde fra situationen – komme væk så hurtigt som muligt.

Et synonym til ordet angst kan være ‘rædsel’. Prøv at forklar hvad det gør ved dit liv at føle rædsel for ufarlige ting. Nævn fx hvilke ting og situationer du føler rædsel ved – også dem du føler dig flov over at fortælle. Det forklarer hvor svært det også er for dig selv at forstå din rædsel – angst.

Giv evt eksemplet om dådyret, der i natten står ude på vejen, stivnet, af bilens lygter – som kommer susende imod den. Den er angst. Naturlig angst for at dø.  Fortæl det er det samme. Hos dig er der bare ikke nogen biler, ingen fare, men en krop, der er klar på at kæmpe eller flygte som var du i færd med at overleve en livstruende situation.

 

  Få 7 strategier, du kan slippe angsten med. Tilmeld dig min mailingliste her og få din første strategi tilsendt i dag!

Angst har ingen rytme

– med mindre altså du lærer den at kende og forstår hvad der fremprovokerer den og i hvilke situationer, angsten dukker op.

Du kan tage bussen den ene dag, uden at have angst. Den næste dag vælter angsten ind over dig i bussen. Først senere ser du måske, at angsten ikke var trigget af ‘bussen’ men fordi du oplevede en situation i bussen, du ikke kunne håndtere uden at mærke angst. Angsten kom fordi du var presset til det yderste mentalt og fysisk af flere grunde, som du skal have hjælp til at håndtere.

Måske er angsten kommet snigende. Måske kom den som lyn fra en klar himmel. Måske var du alene. Måske var du i godt selskab.

Andre kan opleve lige netop urytmen, som et tegn på at din angst er ‘indbildning’ og selvskabt. Men angst har ikke en rytme for det utrænede øje.

Hvad er det der gør forskellen?

Vi, der oplever angst, gør måske de samme ting som den der ikke er ramt af angst. Vi tænker måske de samme tanker og vi har måske endda oplevet mange ens ting i vores liv.  Men vi er alle individuelle og vi har forskellige måder at reagere på.

Nogle reagerer måske udadtil og udtrykker deres følelser ved at råbe højt og stampe i jorden (heller ikke uden konsekvenser). Andre vender det hele indad og presser sig selv til at holde igen, tie, og ikke reagere eller vise tegn på smerte, overtrådte grænser eller andet, der kan vise midlertidig svaghed. Uanset hvordan vi reagerer bærer det konsekvenser med sig.

Angst er ikke verdens omdrejningspunkt, hvad smerte angår. Men angsten er berettiget opmærksomhed, fordi skammen og tabuet gør det svært at bearbejde.
Det kan være svært at kommunikere angsten ud til omverdenen så andre forstår, hvad det er lige præcis du går igennem.

Hvad er dit bedste tip til at forklare én der ikke har angst, hvad din angst går ud på?

Få hjælp til at slippe din angst med online kurserne:

 

 

Opdateret 1. feb 2018
Udgivet: 19. jun 2014

Indlægget her er blevet læst 18880 gange!

Tags:, ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (16)

  • Avatar

    Mette

    |

    Hej.

    Du skriver i din første artikel: “Amygdala, krybdyrhjernen…” Det er jo forkert. Du nævner også selv senere, at amygdala er en del af det limbiske system, hvilket er rigtigt. Den sidder nemlig IKKE i krybdyrhjernen. krybdyr føler ingenting hverken angst, kærlighed eller nogle andre følelser.

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Hej Mette,

      Tak for din kommentar – jeg finder artiklen og retter med det samme!

      Dbh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Signe Holst

    |

    Kære Lise

    Tak for dig og tak fordi du deler ❤️

    Meget flot skrevet ❤️

    To af de værste symptomer på angst er – i min optik – den voldsomme svimmelhed der kan give fornemmelsen af, at alting omkring én snurrer rundt som sad man i en hurtig karrusel……. og så angsten for at blive sindssyg.

    Nu har har bøvlet med angst i lidt over 20 år og tanken om at nu blev jeg sindssyg, den er nu heldigvis sluppet. Jeg er nok kommet frem til, at ville jeg blive sindssyg af angst, så var det nok sket ?

    Men svimmelheden….. Puha, den bliver jeg lige panikslagen over hver gang den melder sig og den kan, til tider, sørme vare længe. Nogle gange går der lang tid før, det ikke sejler mere, så snart jeg bevæger hovedet/nakken…. Men så har jeg lært, at bevæge hele overkroppen i stedet for og IKKE kigge i andre retninger end ligeud. Ja, nød lærer nøgen kvinde at spinde, som man siger ?
    I mange år var jeg bange for at besvime men det er aldrig sket, så den del har jeg heldigvis os sluppet.
    Jeg krydser fingre for, at jeg en dag bliver bedre til at forene mig med svimmelheden.

    Kh,
    Signe

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Signe,

      Tak for dine ord 🙂

      Jeg synes det er nogle rigtig fine tanker du er nået frem til i forhold til at du ikke bliver sindsyg – fordi du nu har haft det i 20 år uden at blive det. De erfaringer er virkelig vigtige at blive bevidst om og vi laver dem alle sammen, uden egentlig at holde dem op mod virkeligheden. Så godt skuldret 🙂

      Mht. svimmelheden. Når jeg læser det du skriver, kommer jeg helt klart til at tænke på de gange, jeg selv har oplevet svimmelheden. De gange det er sket er det fordi mine nakkemuskler har været så ekstremt spændte, at det har gjort mig svimmel. Mon det er det samme du oplever? Det har hjulpet hver gang (for mig) at lave daglige udspændinger for nakke og skuldre – gerne 2-3 gange om dagen. Måske du allerede gør det, hvis ikke, kan det være en ide at prøve det af?

      Jeg kan nævne at de perioder hvor det har været sådan for mig, har været perioder hvor jeg har løbetrænet og på den måde har fået alt for voldsomme spændinger i nakken.

      Jeg håber du kan bruge det til noget, og at du også snart kan håndtere svimmelheden 🙂

      Kærligst, Lise

      Reply

      • Avatar

        Signe

        |

        Kære Lise

        Ja, den svimmelhed kan SAGTENS skyldes nakkespændinger. Jeg bøvler også med en del hovedpine som jeg helt sikkert ved, stammer fra nakkespændinger.
        Jeg har engang fået vist nogle gode strækøvelser til nakken men jeg glemmer at lave dem.
        Jeg vil sætte en (3) alarmer på min telefon som påmindelse og så give det en seriøs chance.

        Så tak for rådet/påmindelsen og rigtig god og solrig (fødsels)dag til dig ???

        Kh,
        Signe

        Reply

        • Avatar

          slipangsten

          |

          Tusind tak kære Signe 🙂

          Jeg kender godt det med at glemme nakkeøvelserne. De er jo heller ikke sjove at lave. Jeg plejer at lave 3 alarmer på min to-do app og sætter dem til at repeate. Når jeg så har lavet en øvelse, klikker jeg på den og den forsvinder fra selve dagen og hopper videre til næste dag. Så husker jeg at lave dem – ikke bare en dag – men alle de dage, jeg har brug for det 🙂

          Jeg kom forresten lige til at tænke på at svimmelhed også nogle gange skyldes hyperventilering. Se evt. her: https://slipangsten.dk/mine-3-bedste-tips-til-at-stoppe-den-snurrende-fornemmelse/

          Ha en dejlig dag. Kh. Lise

          Reply

  • Avatar

    Preben

    |

    Hvis du selv har lidt af Angst hvorfor så tjene på det. Hvorfor tjene penge på andres ulykke, du må da være en af de første til at hjælpe, hvis du er kommet over din angst.
    Jeg har selv lidt af angst i mange år, men er kommet mere eller minder over den.
    Man kan komme med en masser kurser eller bøger om angst. Man kommer først ud af sin angst når man virkelig virkelig føler at man er parat til at komme ud af den, man skal være motiveret og stærk psykisk, det samme som at holde op med at ryge.

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Preben,

      Tak for din kommentar.

      Først og fremmest. Hovr er det dejligt at høre, at du er kommet mere eller mindre over din angst. Det er sejt og det godt skuldret.

      Jeg er enig med dig i at man skal være parat til at slippe angsten og også motiveret. Det er noget der kan tages i små skridt og opøves – det samme gælder den stærke psyke, hvis altså ikke den er stærk som udgangspunkt. Det er jeg helt med på.

      Du spørger mig om, hvorfor jeg tjener på andres ulykke og udtrykker samtidig at jeg burde hjælpe gratis, når jeg nu selv har haft angst.

      Det korte svar er:

      Jeg tjener ikke på andres ulykke.

      Jeg tjener på min viden og erfaringer om hvordan andre kan slippe deres angst, så de ikke behøver at gå så længe uden at kunne få hjælp, som jeg selv oplevede, da jeg som 15-årig fik invaliderende angst.
      Masser af min viden lægger jeg ud gratis, både på min blog, mine statusopdateringer på Facebook og i mine ugentlige nyhedsbreve. Det koster ikke noget. Men jeg tager penge for de ebøger og online kurser, som jeg har udviklet gennem de sidste år.

      Slipangsten.dk er mit fuldtidsarbejde, hvis ikke jeg tjente lidt på mine produkter, så ville jeg blive nødt til at finde et andet arbejde og lukke Slipangsten.dk ned. Det har jeg valgt ikke at gøre.

      Men hey, i øvrigt, spændende tanke med at man, når man har angst hjælper videre til andre. Den har jeg også altid selv haft. Jeg bliver glad og nysgerrig, for med den in mente, må du jo ha gjort noget lignende, hvor du hjælper en hel masse, nu du selv er kommet gennem din angst? Det ku være spændende og inspirerende at høre om 🙂

      Med ønsket om en dejlig dag.
      De bedste hilsener,
      Lise

      Reply

  • Avatar

    Helle Basale Jensen

    |

    Tak. Rigtig god beskrivelse af angst, som har været så svær at forklare, for dem som ikke har prøvet det. Har lidt af Angst siden barndommen, arbejdet med den hos div. Behandlere. Og lært at leve med den. Forhindrer mig ikke mere i at foretage mig ting. Men den sidder der altid i mit baghoved. Tak. ?

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Jeg er glad for at du kan bruge det jeg skriver! Tak for din feedback 🙂
      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Anette

    |

    Hej 🙂

    Meget fin beskrivelse af angsten!
    Jeg ville blot ønske, at een med din indsigt i diagnoser, ikke var så lemfældig med at slynge ordet stress ud. At man har travlt og er presset i en situation, er ikke det samme som at lide af stress – kan jeg bevidne på egen krop.

    Så det håber jeg du vil tænke på, næste gang du vælger at bruge ordet i en saglig artikel 😉

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Anette,

      Tak for din feedback.

      Jeg er helt enig med dig i at det at lide af stress ikke er det samme som at have travlt og at være presset i en situation. Helt enig.

      Men der opstår rent faktisk stress i kroppen under travle perioder og i pressede situationer. Det er den “sunde” stress som får os til at yde mere og præstere over kortere perioder. Når du lider af stress er det fordi du har været stresset over for lang en periode og det er ikke sundt – tværtimod er det skadeligt for kroppen. Det er ikke den stress jeg beskriver i artiklen.

      I den sammenhæng hvor jeg bruger ordet stress i denne artikel er jo netop for at beskrive at de korte perioder kan være stressende (bemærk at jeg ikke nævner at stresslidelse), naturlig stress, men altså ikke det samme som at være angstramt.

      Jeg håber jeg har forstået dig rigtigt. Ellers er du velkommen til at uddybe 🙂

      Dbh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Lise

    |

    Som altid et vigtigt og relevant indlæg af dig på siden. Meget fin kommentar af Ane Elbirk og de bedste ønsker herfra til Ane.
    Mine anfald af svær panikangst er blevet værre; det har bl.a. gjort at jeg har måtte aflyse en fødselsdagsinvitation Selvhad til følge og en følelse af at være fanget i angsten.
    Mine nærmeste har spurgt mig, “Hvordan føles angsten?”. Jeg svarer, at det er 5 minutter i helvede, en rædsel for… ingenting, en kuldegysning ned ad ryggen, svimmelhed og uvirkelighedsfornemmelse. Herefter en trang til gråd fordi angstanfaldet har været så rædselsfuldt. Herefter angsten for det næste anfald. Oveni alt dette: fortvivlelse og tanken “Hvorfor mig?”
    Jeg ved en masse om angst, og jeg fortæller mig selv, det jeg ved for at berolige mig selv, men det gør ikke det, at jeg har angst, mindre fortvivlende.

    Reply

    • Avatar

      Lise Kryger

      |

      Virkelig god beskrivelse du kommer med. Det er netop også sådan jeg oplever det. Det er som at være en tur i helvede. Og det værste, synes jeg, er når man er en tur i helvede midt i at alle andre sidder og har det hyggeligt og intet opdager. Det er virkelig svært at smalltalke elle snakke om vejret når ens krop og sind er gearet op til at skulle overleve en dødstrusse…

      Og ja, desværre gør viden om angst ikke at det føles mindre slemt, men viden om angst er det der skal bære dig igennem det fremover – netop fordi du med “tør viden” kan rationalisere angsten og forklare dig selv at der ikke er noget at være bange for. Og det er ikke nok bare at sige til sig selv at der ikke er noget at være bange for, der skal facts og beviser på bordet – og først der begynder hjernen at lytte.

      Tak for din feedback Lise 🙂

      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Ane Elbirk

    |

    Kære Lise, mange tak for din fine beskrivelse. Jeg har en søn på 9 år, der lider meget af angst – seperationsangst – skoleangst – angst for skift. Vi skal fortælle om hvordan det er at have angst til hans klasse på torsdag. Vi låner lidt af dine gode eksempler. Tak for det. Bedste hilsner, Ane

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Ane, – det glæder mig at læse at i kan bruge mine ord til at fortælle om i klassen på torsdag. Det er stort og flot af jeres søn – det kræver virkelig meget mod. Jeg ønsker jer alt det bedste!
      Kærligst, Lise

      Reply

Lav en kommentar