fbpx

Mine 3 bedste tips til at stoppe den snurrende fornemmelse

Kender du til den snurrende fornemmelse der indimellem dukker op, når du er nervøs eller angst?


Det kan starte i fingrene og bevæge sig op af armene… eller prikke og snurre i læber, kinder og ja, helt ud i tæerne.

Følelsen kan blive meget intens og nogle gange medfører det følelsen af kulde eller følelsesløshed.

  • nogle kalder det som at gå på vat…
  • nogle oplever det som svimmelhed…
  • nogle kalder det bare snurren…

Her kommer først en forklaring og til slut i indlægget får du 3 tips til, at få din snurren til at forsvinde:

Hvorfor snurrer og prikker det?

Når du får en tanke og en overbevisning om at du er i fare, vil din krop reagere med at gøre dig klar til at kæmpe eller flygte.

Også selvom, der ikke er nogen fare.

Hjernen tror på dine forestillingsevner!

Hjertet begynder at hamre. Og ilt bliver sendt ud med blodet til de store muskelgrupper – for at booste dem med energi.

Du får åndenød.

Den ophobede energi skal bruges. Hvis ikke du får udløst den ophobede energi (ved fysisk at slås eller flygte) får du ikke udnyttet den øgede ilt, der nu er i blodet. Hjernen registrerer dét som en ubalance. Denne ubalance, forsøger hjernen at få dig ud af og giver dig svimmelhed og åndenød med det formål, at du ‘trækker dig fra kampen’.

Det er din krops forsvar.

  Få styr på alle angstsymptomerne og få værktøjerne til at slippe dem

Hyperventilation og angst

De prikkende, snurrende følelser i kroppen er blot symptomer på, at du hyperventilerer.

Det er ikke rart at gå rundt med snurrende og prikkende dele af kroppen og især ikke, hvis det sætter nye og ængstelige tanker og bekymringer i gang.

Ængstelige tanker og bekymringer (om de symptomer du mærker på hyperventileringen) kan trigge din hjerne til at tro, at der er fare på færde. Dette øger processen med at pumpe endnu mere ilt ud i blodet og give dig endnu flere symptomer på snurren, prikken, følelseløshed m.m.

Men inden du når så langt, er der faktisk noget du kan gøre for at bremse den onde cirkel og få de snurrende fornemmelser til at forsvinde.

Jeg har arbejdet meget med mit åndedræt selv og der er mange gode råd og metoder til at få vejrtrækningen i ro, så du slipper hyperventileringen.

Få mine 3 bedste tips til at få den snurrende fornemmelse til at forsvinde

Tip nr. 1: Når det kun lige er startet. Få styr på åndedrættet

  1. Træk vejret ind, mens du tæller til 5 – langsomt
  2. Hold vejret, mens du tæller til 5 – langsomt
  3. Ånd roligt ud, mens du tæller til 5 – langsomt
  4. Hold vejret, mens du tæller til 5 – langsomt

Du kan evt. holde vejret indtil maven selv trækker vejret ind med musklerne. På denne måde vil du kunne mærke den nederste del af maven (den del, der ligger under navlen) udvide sig for at suge ny luft ind, helt af sig selv.

Angst og hyperventileringTip nr. 2: Udnyt energien og find dit åndedræt igen

Brug din ophobede ilt ved at bruge din krop, fysisk, til at få skudt energien af. Du kan fx:

  • løbe en tur
  • gå en tur
  • sætte musik på og danse det ud
  • bokse ned i en pude
  • bryd ud af en andens stramme favntag (kræver en person, der kan hjælpe dig)

Læg dig bagefter ned og læg mærke til dine omgivelser. Fokusér på det du kan se, og lad dit åndedræt indfinde sig stille og roligt.

Tip nr 3: Øjeblikkelig virkning

  1. Tag en papirspose og sæt den løst op til munden.
  2. Træk vejret ind i den. Stille og roligt.
  3. Når du kan mærke den prikkende og snurrende fornemmelse begynde at aftage, tager du posen væk igen.

Prøv dem selv – og se om de virker for dig!

  Download E-bogen: “De 4 angstniveauer, du skal kende! – mine bedste tips til dig og dine pårørende, når angsten bider” E-bogen bliver sendt direkte til din indbakke, når du tilmelder dig mine nyhedsbreve. Tilmeld dig her.

 

 

Indlægget her er blevet læst 13311 gange!

Author: Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Privacy Preference Center