fbpx

Motion til stress- og angstramte

Sådan undgår du, at motion forværre din stress og angst

Hvad er nu det – er det ikke meningen at motion skulle være godt mod næsten alt? Desværre nej… Ikke altid, når du er stress- og angstramt. Læs hvordan, du undgår at motion forværrer din stress- og angst.

Jeg har (red. 21.01.13) læst en udmærket artikel i Berlingske, skrevet af Umahro Cadogan og Majken Matzau, Hhv. Adj. prof., University of Western States, og direktør i Matzau Erhvervspsykologer, som skriver at motion bliver presset ned over stressramte i jobcentrene af sagsbehandlerne. De gør det uden at vide hvilke konsekvenser, det kan have for en stressramt – og at det i værste tilfælde kan ende med at forværre deres stress og i værste tilfælde medføre kronisk stress.

Artiklen fik mig til at forstå, at jeg ikke er alene med den oplevelse  – og holdning.

Motion er da godt

Ja men ikke på alle måder, hvis du er stresset eller angst. Læs her, hvorfor.

Angst dukker som oftest op i forbindelse med stress. Derfor er det vigtigt at håndtere stress, når du vil slippe din angst. For at slippe stress og blive stærk og robust er motion en del af genopbygningen af både krop og sind.  Så motion et parameter du kan skrue på, når du vil slippe din angst.

Der er stor forskel på hvilken motion der hjælper lige netop dig, mens du er stresset og angst. Det gælder motionstype, intensitet og intervallerne af din motion.

Det er vigtigt at din motion støtter dig til at reducere din stress og ikke øger den, for så øger du også angsten.

  Download E-bogen: “De 4 angstniveauer, du skal kende! – mine bedste tips til dig og dine pårørende, når angsten bider” E-bogen bliver sendt direkte til din indbakke, når du tilmelder dig mine nyhedsbreve. Tilmeld dig her.

Motion er godt for mange ting

Det er godt for din krop at du bevæge dig og det er sundt at få gang i blodomløbet. At være fysisk aktiv indgår i din naturlige balance for at stabilisere din krops funktioner, organer og ikke mindst velvære og selvværd.

Motion virker som udgangspunkt forebyggende og også behandlende på stress, angst og depression, fordi det er med til at øge produktionen af signalstoffet dopamin og serotonin.

Og så er der blevet lavet undersøgelser som indikerer at dig, der kæmper med angst, generelt får det bedre, når du dyrker motion.

Når kroppen er fyldt med stress og kortisol

En afspændt krop er det bedste udgangspunkt at træne i. Derfor er det er vigtigt at når kroppens ressourcer bliver udfordret at den herefter kommer tilbage til et udgangspunkt, hvor spændingstilstanden er i balance.

Når du dyrker motion sker der mange positive ting – fx øges forbrændingen, iltoptaget forøges og hjertet, muskler og knogler bliver styrket. Men der produceres også et højt niveau af stress-hormoner som adrenalin og kortisol (ved meget høj belastning – for at få kroppen op i tempo) hvilket er lidt det samme der sker, når du er stressbelastet og angst.

En krop der er stresset ændrer sig fysisk pga. overbelastningen, og når det har stået på i for lang tid, brænder stresshormon-systemet sammen. Dette medvirker til at produktionen af stresshormonerne falder, og du bliver over-følsom over for stressorer. Derfor kan en stresset krop ikke tåle højt gearet motion, før den er tilbage i sit normale stressleje.

Sådan undgår du at motion forværrer din stress- og angst

Førstehjælp til en stresset krop
Først og fremmest: Gåture, afspænding og hvile!

Når du i en længere periode har været meget stresset og angst skal kroppen først og fremmest restituere. Kroppen skal hvile og ha fred. Derudover, er det vigtigt, at du lærer at håndtere din krops spændingstilstand.

For mange kan en enkelt tanke medvirke til at spændinger i musklerne øges. Derfor giver det god mening at lære, hvordan du via dine tanker kan gå ind og være med til at påvirke musklernes spændinger.

  Download E-bogen: “De 4 angstniveauer, du skal kende! – mine bedste tips til dig og dine pårørende, når angsten bider” E-bogen bliver sendt direkte til din indbakke, når du tilmelder dig mine nyhedsbreve. Tilmeld dig her.

Her kommer lidt flere råd til dig der vil motionere uden at forværre stress og angst

  • Acceptér, at du har et andet udgangspunkt til at motionere end én, der ikke har stress/angst
  • Acceptér, at du nemmere føler dig træt og udmattet end det, der står i ugebladene og bøgerne. Respekter dét, og handl derefter
  • Pres ikke dig selv for hårdt
  • Støt dig selv i at du vælger den motionstype, der er bedst for dig. Når din krop og dit sind siger stop – er det vigtigt, at du lytter og overholder dine grænser
  • Motionér, så du føler velvære og pres kun dig selv, når du føler du er afspændt og klar til fysisk udfordring
  • Vid, at selv om du ved du kan præstere mere, at din største præstation lige nu er at finde balancen til at sætte et mål – og så kun lige gå til lidt under målet
  • Vær opmærksom på det sted, du befinder dig mentalt og fysisk lige nu
  • Giv slip på ur, tid, dato og intervaller

Pas godt på dig selv, vær din egen bedste ven – og husk, motion skal føles godt, sundt og rigtigt.

Kun du bestemmer over din krop – og hvordan du vil behandle den!

Dette var mine tanker. Jeg er ikke uddannet indenfor sport og fysiologi – og jo heller ikke psykologi, men mine og dine tanker er vigtige i forhold til at udbrede kendskabet til hvordan, vi som har angst inde over livet, reagerer på motion.

Hvordan virker motion på din angst – hvad er dine erfaringer? Lad mig læse dine kommentarer nedenfor!

 

 

Kilder:
Berlignske

 

Opdateret: 17. nov. 2017
Udgivet: 21. jan 2013

Indlægget her er blevet læst 29710 gange!

Author: Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Privacy Preference Center