Derfor hjælper ACT dig med at slippe din angst

Har du kæmpet i lang tid mod din angst? Prøv ACT baseret terapi eller coaching. Det hjælper både på kort og lang sigt. Læs her om hvorfor det virker.

Måske har du allerede prøvet Kognitiv adfærdsterapi, men har brug for mere hjælp? Måske har du bare fået nok af den der angst…😡 Så er det tid til at prøve noget, der griber angsten meget anderledes an – nemlig dét, der kaldes for ACT – Acceptance and Commitment Therapy.

Hvad er ACT – Acceptance and Commitment Therapy?

ACT er en forkortelse af Acceptance and Commitment Therapy. Det er en af de nye kognitive adfærdsteorier, altså en metode til at behandle bland andet angst plus en lang række andre psykiske lidelser. Metoden  er unik pga. den veludviklede underliggende teori og stødt voksende evidens for metodens effekt.

ACT adskiller sig markant fra andre terapeutiske retninger på mange måder. En af de mange forskelle er, måden man ser på angst – og andre psykiske lidelser.

Psykisk lidelse er ikke det samme som sygdom. Psykisk lidelse er en naturlig del af livet.  Angst er en følelse vi allesammen oplever en gang i mellem. Angsten er selvfølgelig dybt ubehagelig, men helt naturlig og faktisk en følelse som har sikret at vi mennesker har kunnet overleve som race. Læs mere om det her.

Så hvis angsten er naturlig, hvorfor lider så mange så meget af sin angst? 

Det handler om hvordan vi håndterer det vi oplever. Hvordan vi dealer med angsten. I et ACT baseret forløb hos en terapeut eller coach, vil du lære en række færdigheder som vil sætte dig i stand til, at håndtere angsten på en helt ny måde, så den ikke længere har så stor indflydelse på dig og dine handlinger.

Vil du prøve ACT ? Skriv eller ring til mig her.

Få fokus hen på det, livet også handler om

Når du arbejder på at håndtere din angst, kan du blive fuldstændig fokuseret på at blive 100% angstfri. Denne mission kan få dig til helt at glemme dine drømme og ønsker for, hvad dit liv i virkeligheden skal bestå af. Ønsket om at kontrollere og undgå angstens ubehag kan være med til at øge angstoplevelsen og dermed fastholde en angstundvigende adfærd og tilstand. Jo mere, du kæmper for at undgå angsten – jo mere, kommer du til at fastholde den.

I ACT sætter vi fokus på alt dét, livet også handler om. Alt det som få dit hjerte til at synge. ❤️ At vide hvilken vej man ska gå, hvad det er du skal bruge din tid på, er nødvendigt, når man skal ud af sin kamp mod angsten. Man kan sige, at målet i ACT er, at leve et rigt og meningsfuldt liv. Et liv som giver mening for dig.

Derfor arbejder vi værdibaseret i ACT. Værdibaserede mål og handlinger giver dig næring og mod til at gøre det som skal gøres – med eller uden angst. 💪

ACT indholdet ordet “acceptance” – at acceptere. Men hvad er det man skal acceptere i ACT?

Selv om vi gerne vil styre vores følelser – kan det ikke lade sig gøre. Vi kan ikke bestemme hvad vi skal føle. Et eller andet sted, ved vi det jo godt. Men ikke desto mindre prøver vi tit at undgå visse følelser, som for eksempel angst, vrede eller tristhed.

Vi prøver også tit at bestemme hvilke tanker som skal være i vores hoved. Nogle af dem vil vi gerne have andre vil vi gerne fjerne. Det kan heller ikke lade sig gøre. Vi kan ikke fjerne en tanke. Desværre…det kunne jo være rart, hvis man f.eks har kærestesorg – at man kunne fjerne alle tanker man har om en vis person? 💔

Læs mere om følelser her.

Når man taler om accept i ACT mener man i virkeligheden en accept af det som er her nu – som ikke kan ændres, som du ikke har indflydelse på, for eksempel oplevelsen af angst eller en tanke du ikke bryder dig om.

Det betyder IKKE at give op eller resignere. Tværtimod! Det handler om at lære at håndtere det som er ubehageligt, det du ikke vil have, på en måde, så det ikke fylder så meget og får så stor indflydelse på dig.

Hvorfor skal man håndtere sin angst på den måde?

I ACT træner vi os i, at distancere os en smule fra destruktive tanker og følelser. Vi træner os i, at genkende de destruktive tanker og følelser når de kommer, sådan at du kan vælge, at lade dem være. At lade tanken og følelsen passe sig selv – uden at du involverer dig i tanker eller følelsen.

Vi træner os også i, at rette vores opmærksomhed på andre ting som foregår her og nu. Når vi bliver meget opslugte at en vis type tanker eller en vis følelse, kan vi nemlig ikke samtidig være meget opmærksomme på alt andet som sker rundt om dig – her og nu.

Ved at rette dit fokus til andre ting som også foregår her og nu (altså ud over din angst og dine bekymringer)- ting du kan se, høre, fornemme, smage – så vil du uundgåeligt tage et lille skridt væk fra angsten.

Hvorfor tage et skridt væk fra angsten?

Pointen ved, at tage et skridt væk fra angsten er, at styrke dine muligheder for at handle konstruktivt.

Dine muligheder for, at gøre de ting som tager dig i retning mod den person du gerne vil være. At gøre det muligt for dig, at gøre det som får dit hjerne til at synge ❤️ – også selv om angsten er der… 

DET rykker…. Nu vil du kunne gøre de ting som skal gøres, selv om du oplever angst, men angsten vill ikke længere styre dine handlinger. Dermed vil fundamentet være lagt til, at du kan være den person du gerne vil være.

Skab et meningsfyldt liv med eller uden angst

Hvordan kan du finde ud af hvilke værdier du har? Hvem og hvordan du gerne vil være?

Spørg dig selv:

  • Hvad er vigtigt for dig i dit liv?
  • Hvad ønsker du dig i dit liv – hvilken adfærd og hvilke handlinger, ønsker du at foretage?
  • Udover at mindske angst og ubehag, hvad ønsker du dig så?
  • Hvilke handlinger, skal du foretage for at integrere dine livsværdier i din dagligdag?

Selvom der ved ACT behandling ikke fokuseres på symptomreduktion, så medfører det alligevel, at symptomerne reduceres som et slags ‘bivirkning’.

Kæmper du for det rigtige?

Du skal kæmpe og du skal blive ved, men du skal stille dig selv et vigtigt spørgsmål – kæmper du får det rigtige?

Vil livet udelukkende være godt, hvis du blev angstfri – eller kan du hjælpe dig selv på vej til at slippe angsten ved at sørge for, at du nærer dig selv undervejs ved at:

  • gøre det i dit liv, der giver dig mening (i det omfang, du har ressourcer til)
  • gå efter mål, som giver dig mening og værdi
  • slippe de mål, der presser dig og ikke giver dig mening og værdi
  • give slip på at ville ændre fortid og i stedet ændr din nutid til det, du ønsker af dit liv
  • bliv bevidst om, hvad du er udover at føle dig angst – du er så meget mere 🤍

Folad kampen mod angsten og kæmp for dine livsværdier

Når du forholder dig mindfult til ubehagelige oplevelser, følelser og tanker bliver det muligt for dig at give slip på kampen mod angsten og dermed mange af symptomerne. Du vil bevæge dig mod et liv bygget på grundlag af dine indre, sande værdier og ønsker – og opnå større livskvalitet.

Se her hvordan den meget kendte ACT ekspert Russ Harris beskriver kampen mod angst.

 

Få hjælp af angstbehandler online eller i Hørsholm

Indlægget her er blevet læst 27549 gange!