fbpx

Hvornår ved jeg at det jeg mærker i min krop er angst?

Er det angstsymptomer hvis jeg er genert?

Den generte følelse føles som om jeg er hæmmet. Jeg bliver genert hvis jeg føler mig blottet og set på områder i mit liv hvor jeg føler der skulle have været lukkede skodder.

Jeg kan føle mig genert hvis jeg skal udsætte mig for følelsesmæssige eksponeringer som kommer bag på mig.

Generthed er en måde hvorpå jeg passer på mig selv. Generthed føles forkrampende og pinligt.

Min krop reagerer ved at jeg krummer tæerne, knytter næverne, spænder i musklerne og rødmer. Min hals snørrer sig sammen og mister stemmen pga. spændinger i halsen.

Tankerne går på, at jeg ikke er god nok, at jeg dummer mig, at jeg burde, skulle og kunne jeg ikke også bare være lidt mere sej og cool? En slags skam over at være den jeg er og skulle gennemgå handlinger og situationer mens jeg skjuler mig selv.

At være angst er ikke det samme som at være genert. Men social angst kan godt forveksles med ekstrem generthed, fordi symptomerne minder meget om hinanden. Social angst er når jeg føler en ekstrem trang til at enten flygte, kæmpe eller “play dead” i samvær med andre.

Som genert var jeg ikke bange for at være sammen med andre, men jeg var ikke bekvemt med situationen og følte ofte ubehag. Den sociale angst fik mig til at undgå situationer der blot “mindede” mig om det jeg var i da jeg følte angsten. Deraf social fobi – social undgåelse.

  Download E-bogen: “De 4 angstniveauer, du skal kende! – mine bedste tips til dig og dine pårørende, når angsten bider” E-bogen bliver sendt direkte til din indbakke, når du tilmelder dig mine nyhedsbreve. Tilmeld dig her.

Nervøs?

Nogle gange har grænsen mellem stærk nervøsitet og angst været flydende og jeg har haft svært ved at skelne om det var det ene eller det andet jeg stod i. Angst eller nervøs?

Vi bliver alle nervøse, og det er igen et naturligt forsvar vi har til at passe på os selv. Uden nervøsitet ville vi have svært ved at vurdere risiko og fare, og vi bruger nervøsiteten og det ubehag det giver til at trække os tilbage og vurdere situationen før vi igen fortsætter. Nervøsitet giver os forøget adrenalin i kroppen der gør at vi yder vores bedste i pressede situationer. Vi løber hurtigere, vi tænker hurtigere og vores sanser bliver skarpere.

Angst og nervøsitet ligger tæt op af hinanden. Men der er forskel. Angst er når nervøsiteten kipper over og klappen går ned, når tankerne farer rundt i hovedet og du ikke længere kan tænke. Når nervøsiteten bliver så stærk at kroppen ikke længere arbejder men stivner og ryster i stedet for at blive hurtig og stærk.

Angst og nervøsitet adskiller sig ved at nervøsiteten løfter dig (også selvom det måske ikke føles helt rart), angsten derimod lammer og ødelægger dine muligheder for at klare dig i den givne situation samt en stærk trang til at flygte fra situationen/eller stivne.

Når du føler dig nervøs er du ofte godt klar over hvorfor. Der kan være situationer som gør dig usikker og som fortæller dig at du ikke er på hjemmebane. Angsten er ofte irrationel og årsagen er som regel svær at genkende og placere.

Bange?

Er du bange – eller er du angst? Hvis du er bange er der sikkert også en årsag til det. Selvom der ikke findes spøgelser så kan du godt føle dig bange fordi følelsen er rettet på noget du ved du med garanti vil opleve som værende skræmmende hvis du mødte det i virkeligheden.

Angst er når du er knuget og angst for at noget frygteligt vil ske, men du er diffus omkring hvad det er, hvornår det er, eller hvorfor det er. Fx. at være angst for at noget vil ske i fremtiden uanset alle odds taler imod.

Angst eller bange for edderkopper? Begge ord bliver brugt, og det kan godt være svært at skelne om det er det ene eller det andet. De voksne kan også være bange – er ikke det samme som De voksne kan også være angste. At være bange er mere håndgribeligt og rettet mod en ting, situation eller noget man kan handle på.

Angst er lammende og diffust.

Er du Stresset?

Er du stresset eller angst? Hvordan mærker du hvad der er hvad? Hvori ligger forskellen?

For mit eget vedkommende, har jeg indimellem været i tvivl hvor grænsen gik. Stress føler jeg når mine ressourcer er mindre end de krav og forventninger der stilles til mig. Jeg mærker at jeg først får en stress tilstand som er gavnlig, den får mig til at yde mere, mærke mere, tænke klarere og bliver mere udholdende.

Men denne stress kan gå over i at de fysiske symptomer bliver for tydelige og begynder at hæmme mig og besværliggøre mine præstationer. Denne stresstilstand kan næsten føles som angst. Men der er en forskel.

For mig ligger forskellen der hvor at stressen har tydelige årsager, og ved at nedsætte disse niveauer til et mere overkommeligt niveau falder stresssymptomerne tilsvarende. Det kan være svært når stress er en kronisk tilstand, hvilket godt kan følge med som en konsekvens af angst. Men selvom jeg lytter til min krop og mine stresssymptomer så er det ikke sikkert min angst forsvinder.

Angsten kan stadig ligge og lure – godt nok i mindre risiko for at bryde ud i et angstanfald, men angsten ligger stadig hos amygdala (del af hjernen der husker og lagrer ubehagelige situationer) og derfor er der en forskel.

For at angsten kan  minimeres skal amygdala overbevises til at forstå at der ikke længere er fare. Dette kan gøres ved eksponeringer, gentagelser af den angstfyldte situation på en måde så der istedet for nederlag afstedkommer succes og dermed nye fortolkninger af situationen. Amygdala falder også til ro når du får fokus tilbage til nuet og slipper tankerne om fremtiden.

 

Hvordan mærker du angst symptomerne og hvordan skelner du? Kommentér gerne herunder!

  Download E-bogen: “De 4 angstniveauer, du skal kende! – mine bedste tips til dig og dine pårørende, når angsten bider” E-bogen bliver sendt direkte til din indbakke, når du tilmelder dig mine nyhedsbreve. Tilmeld dig her.

Indlægget her er blevet læst 15429 gange!

Author: Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk


Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

All author posts

Privacy Preference Center