Angst og yoga

Undersøgelser viser at yoga kan have en stress- og angstreducerende effekt!


Yoga klasser kan variere fra blid og imødekommende øvelser til anstrengende og udfordrende. Valget af stil har tendens til at være baseret på fysiske evner og personlige præferencer.

Hatha yoga, den mest almindelige form for yoga kombinerer tre elementer: fysiske stillinger kaldet asanas, kontrolleret vejrtrækning praktiseret i forbindelse med asanas, og en kort periode med dyb afspænding eller meditation.

Tilgængelige anmeldelser af en bred vifte af yoga praksis tyder på at de kan reducere overdreven stressreaktioner, og er kan være hjælpsom for både angst og depression. Grunden er yogaens funktioner som selv-beroligende teknikker som fx. meditation, afslapning, afpænding, motion og socialt samvær.

Reducerer stressreaktioner

Yoga lader til at nedsætte kroppens fysiologiske stress-system ved at nedsætte hjertefrekvensen, sænke blodtrykket og lette respiration. Derudover er der tegn der viser at praktiserer du yoga kan dette være med til at øge din krops evne til at reagere mere fleksibelt på stress.

En lille undersøgelse viser yderligere effekten af yogaens effekt på stress-reaktioner. I 2008 fremlagde forskere ved University of Utah, foreløbige resultater fra en undersøgelser på forskellige deltageres reaktioner på smerte. De fandt, at deltagere der havde en lav regulering på stress-reaktioner også er mere følsomme over for smerter. De var 12 erfarne yogaudøvere, 14 mennesker med fibromyalgi (en tilstand mange forskere overvejer er en stressrelateret sygdom, der karakteriseres ved overfølsomhed over for smerter) og 16 frivillige raske.

Når de 3 grupper blev udsat for mere eller eller mindre smerte, så man at deltagerne med fibromyalgi oplevede større smerte sammenlignet med de 2 andre grupper. MRI viste også at de havde den største aktivitet i den hjernedel der er knyttet til smerterespons. I modsætning hertil havde gruppen af yoga-udøverne den højeste smerte tolerance og den laveste smerte-relateret hjerneaktivitet under MRI. Med andre ord, undersøgelsen understreger værdien af teknikker, såsom yoga, der kan hjælpe en person tili at regulere deres smertereaktioner og dermed stress.

Humør og funktionalitet

Men hvordan arbejder yoga for at forbedre humøret? De foreløbige undersøgelser tyder på at at yogaen giver det som motion og afspændingsteknikker giver tilsammen.

En tysk undersøgelse fra 2005, tog 24 kvinder, som karakterede sig selv som følelsmæssigt nedbrudte 90-minutters yogalektioner om ugen i 3 måneder. Kvinderne i kontrolgruppen fastholdt deres normale aktiviteter og påbegyndte ikke andre former for stress-reducerende aktiviteter i perioden hvor undersøgelsen fandt sted.

Ved udgangen af de 3 måneder, reporterede kvinderne forbedringer i forhold til stress, depression, angst, energi, træthed og velvære. Angsten var reduceret med 30% og depression med 50%. Samlede oplevelse af trivsel var steget med 65%. Derudover faldt klagerne af hovedpine, rygsmerter og dårlig søvn.

En ukontrolleret, beskrivende undersøgelse fra 2005, undersøgte virkningerne af en enkelt yoga klasse for indlagte på et New Hampshire psykiatrisk hospital. De 113 deltagere omfattede patienter med bipolar lidelse, depression og skizofreni. Efter klassen var slut var det gennemsnitlige niveau af spænding angst, depression, vrede, fjendtlighed, og træthed faldet betydeligt. Patienter, som har valgt at deltage i yderligere klasser har oplevet lignende kortsigtede positive effekter.

Potentiel hjælp til PTSD

Et kontrolleret studie undersøgte virkningerne af yoga og et vejrtrækningsprogram med handicappede, australske vietnamveteraner, diagnosticeret med svær PTSD. Veteranerne var svært alkoholiske, og alle tog mindst ét ​​antidepressivt middel. Det fem dages lange kursus inkluderede vejrtrækningsteknikker, yoga asanas, undervisning om stress reduktion, og guidet meditation.

Seks uger efter undersøgelsen begyndte, havde yoga- og vejrtrækningsgruppen reduceret deres depression fra at være en svær depression til kun at være mild- til moderat depression. Forbedringerne varede ved en seks-måneders efter. Kontrolgruppen, der bestod af veteraner på en venteliste, viste ingen forbedring.

Omkring 20% ​​af krigsveteraner, som gjorde tjeneste i Afghanistan eller Irak lider, ifølge et skøn, af PTSD. Eksperter der behandler denne patientgruppe tyder på, at yoga kan være et nyttigt supplement til behandlingen programmet.

Forskere ved Walter Reed Army Medical Center i Washington, DC, tilbyder en yoga-metode, af dyb afslapning, til veteraner som er vendt tilbage fra kamp i Irak og Afghanistan. Dr. Kristie Gore, en psykolog fra Walter Reed siger, at de i militæret håber, at yoga-baserede behandlinger vil være mere acceptabelt for soldaterne og mindre stigmatiserende end traditionelle psykoterapi. Centret bruger nu yoga og yogiske afslapninger i efter-udsendte PTSD bevidsthed kurser, og har planer om at foretage en kontrolleret undersøgelse af deres effektivitet i fremtiden.

Forsigtig og opmuntring

Selv om mange former for yoga praksiser er sikre, kan nogle være anstrengende og kan ikke være egnet for alle. Især kan ældre patienter eller patienter med mobilitetsproblemer med fordel blive tjekke først hos en læge, før du vælger yoga som en behandlingsmulighed.

Men for mange patienter, der beskæftiger sig med depression, angst eller stress, kan yoga være en meget tiltalende måde for bedre at styre symptomer. Faktisk viser det videnskabelige studie af yoga, at mental og fysisk sundhed ikke kun er tæt allieret, men er i væsentligt tilsvarende. Beviserne vokser for, at yogapraksis har en relativt lav risiko, i forhold til det høje udbytte i at forbedre den generelle sundhed.

Se evt. denne artikel med gode yogastillinger hvis du føler angst (siden er på engelsk)
… og denne artikel med yogastillinger til at reducere angst (engelsk)

 

 

Kilde:
Harvard Medical School

Indlægget her er blevet læst 13862 gange!