fbpx

7 angst strategier der vedligeholder din angst!

Nogen gange tydeliggør det hvad det er der vedligeholder din angst hvis du vender det hele på hovedet og ser tingene fra en lidt anden vinkel end normalt.


Det samme gælder gode råd om hvordan du slipper angsten.

Der kan være så mange af dem… og man kan blive helt træt…

Nogen gange kan det derfor være nemmere at se noget der er svært at spotte, hvis man tager de omvendte briller på.

Derfor har jeg listet 7 strategier op der som gør det omvendte.

Læs, og se om der er en klokke der ringer for dig – måske der er noget at hente?

7 angst strategier, der vedligeholder din angst

  1. Tænk negativt om dig selv. Jo mere negativt du tænker og slår dig selv i hovedet, jo sværere er det for dig, at holde fokus på de ting der giver dig mod, kræfter, styrke og lyst til at tro på at det hele nok skal gå.
  2. Hold dig selv vågen om natten! Jo mindre søvn du får, jo mere vil din krop tro at du er i “fare”. Uden søvn presser du dig selv og din krop til at yde mere end den er gearet til og jo mere du presser, des mere stresset vil du blive. Jo mere stresset du bliver – jo nemmere angst.
  3. Undgå pauser! Jo længere tid du holder ud på dit arbejde eller lignende situationer, jo mere presset bliver din krop. Du stresser dig selv ved at blive ved uden hvilepauser. Hvilepauserne giver din hjerne tid til at restituere sig og fungere klarere og mere fokuseret.
  4. Drik masser af alkohol for at dulme angsten. Alkohol virker afslappende og du kan føle at du bliver mere ligeglad. Men alkohol kan være med til at forlænge følelsen af angst. Alkohol vedligeholder også din overbevisning om, at du ikke kan overleve den angstprovokerende situation og at du kun kan klare dig ved hjælp af alkohol.
  5. Se ALTID dine dæmoner i øjnene! Ja, at bearbejde angst handler faktisk om, at se sine dæmoner i øjnene. Men ikke hele tiden. Du kan ikke kæmpe hele tiden og med dæmoner du ikke ved, hvordan du skal tackle skal du være varsom med. Hvis du hele tiden eksponerer dig for angst, vil du stresse dig selv og chancen for at overeksponere bliver større. Når du overeksponerer lærer du ikke, at situationen er ufarlig – du vedligeholder blot din angst.
  6. Undgå din angst. Når du mærker angsten, ved tanken om at gå i Brugsen, vil det højst sandsynligt blive efterfulgt af en ubændig trang til at undgå Brugesen og tage i KIWI i stedet for. Eller, lade din kæreste eller familiemedlem købe ind. Når du undgår at udsætte dig for angst, vedligeholder du samtidig overbevisningen om, at Brugsen er angsttriggeren. Når du øver dig i at udfordre dine overbevisninger om faretruende situationer og steder vil du med tiden lære din hjerne, at den ikke behøver at sætte din krop i alarmberedskab.
  7. Lyt til alle andres råd (inklusive mine) og glem dine egne. Alle andre er altid så kloge. Men den, der ved bedst er, når alt kommer til alt – DIG. DU ved, om nogen, hvad der trigger dig, hvordan det trigger dig og hvor dine grænser går. Lyt til dig selv – og vær stærk og modig når du holder fast i dig selv. Du er din egen bedste ven – pas godt på dig.

Få 15 strategier til din angsthåndteringsværktøjskasse – der virker

Indlægget her er blevet læst 2034 gange!

Privacy Preference Center