fbpx

Fastholder du angst – ubevidst?

Kender du dét at holde fast i angst fordi ‘fordelene’ ved angsten vejer mere end fordelene ved at slippe angsten?

Selvom det lyder som en dårlig joke er det måske ikke nogen dårlig ide, at undersøge om den længerevarende angst fastholdes pga. fordele.

Det er slet ikke sikkert, det er tilfældet!

Men tænk nu hvis du opdagede, at angsten blev belønnet for at dukke op i dit liv – og måske endda helt uden grund?

Og tænk hvis den fordel du indtil videre har været afhængig af, ikke længere står sig til måls med den angst, du plages af?

Tænk, hvis du kunne overtage angstens job om at tilføje fordelen i dit liv – uden, at angsten behøver at spille ind?

Hvordan fastholder du angst pga. fordele?

En af måderne du kan fastholde angsten pga. fordele er ved at angsten bibringer dig med en fordel, du ikke kan/vil afslå.

Enten, fordi du endnu ikke er bevidst om fordelen eller fordi fordelen ved at være angst, er vigtigere end fordelen ved at slippe angsten.

På trods af at angsten kan være fuldstændig invaliderende kan fordelen der ligger bagved angsten, motivere angsten til at dukke op igen og igen. Og motivere dig til passivt (og ubevidst) at holde fast i angsten.

Eksempel

Lad os sige at du fx har svært ved at sætte grænser!

Har du svært ved at sætte grænser er der stor risiko for at du før eller siden oplever, en eller flere overskrider dine grænser.

Overskrides dine grænser gentagne gange gennem længere tid, og med store konsekvenser til følge, kan du med tiden udvikle angst.

Denne angst kan medføre en adfærd hvor du begynder at trække dig fra de situationer, hvor dine grænser ellers ville blive overtrådt.

Angsten bliver hermed et slags forsvar for dig. Et forsvar mod at andre overskrider dine grænser igen og igen.

Angsten varetager den vigtige opgave, du endnu ikke selv kan udføre: Evnen til at sætte en vigtig grænse.

Lær det nødvendige, angsten før stod for – og slip angsten

Angsten har måske sparet dig for handlinger, opgaver, konflikter og dilemmaer, du endnu ikke har lært. Men flere af de opgaver er mulige selv at lære – og derfor overtage, så du kan slippe angsten.

Det kan dog være svært se hvilke fordele der ligger bag angsten. Men prøv alligevel, over et stykke tid, om du kan gennemskue hvad det er, angsten giver dig af fordele. Og arbejd med det, du finder.

Noget af det der ligger bag angsten og som du med stor fordel kan arbejde med er fx:

  • snakken, du aldrig fik taget med en vigtig person
  • grænsen, du aldrig fik sat
  • behovet, du aldrig fik udtrykt
  • problemet, du ikke havde overskud til at løse
  • konflikten, du aldrig fik løst
  • konsekvensen, du aldrig turde tage
  • andet?

Det er når du løser problemerne og tager hånd om konflikterne, at du letter presset og stressniveauet sænkes. Og det er når stressniveauet sænkes, at angsten slipper sit tag i dig! Og ikke mindst – du slipper taget i angsten.

  Få hjælp til at sætte grænser og give udtryk for dine behov!
Lær de assertive teknikker i Online kurset: “Slip angsten med viden, stressreducering og mindfulness”

 

Indlægget her er blevet læst 4419 gange!

Author: Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Privacy Preference Center