fbpx

Angst og seksualitet

Er angst og seksualitet endnu et tabu der brydes?

Du har en tiger i røven, du kan høre dens poter galopere og den er ved at indhente dig i fuld fart! Dens øjne brænder sig ind i din nakke og du er 100% sikker på at om lidt vil den bore sine sabeltænder ind i din hals og du vil dø! Du tænker ikke men din hjerne sætter øjeblikkelig din krop i alarmberedskab. Det er nu du skal overleve!

Hvad gør du? Vender du dig om og kæmper mod tigeren, tager du benene på nakken og ser at komme derudaf? Stivner du og leger død? Eller er det nu du skal sikre din forevigelse, kaster dig over den første du ser for at sætte børn i verden?

Hvad tror du din krop den er programmeret til for at sikre dit liv? De tre første forslag eller det sidste?

Din hjerne blev programmeret til i farefulde situationer at kæmpe, flygte eller spille død (stivne). Ikke til at lave børn, lege og nyde. Ikke til at udfolde dig seksuelt. Overleve er hvad du skal og det er lige præcis dét din krop sætter igang når du føler angst i din hverdag. Du er ikke på savannen, der er ikke en tiger efter dig, men det tror din hjerne!

Undrer du dig stadig over at du mens du føler angst har svært ved at føle seksuel nydelse, glæde og udfoldelse? Det er helt naturligt at seksualitet bliver hæmmet når du føler angst. Du er lavet til at skabe børn i sikre omgivelser, i tryghed og fred og ro (Stress kan blandt andet hæmme veerne under en fødsel fordi stress danner adrenalin og adrenalin påvirker oxycytin som er vedannende).

Læs mere om stress og angst.

Din hjerne spiller dig et puds! Den får din krop til at reagere på en situation som ikke nødvendigvis er farlig for dig. Den siger til dig at du er i fare selvom du er i tryghed.

Accept af det du er i lige nu og her

Måske har du masser af perioder indimellem din angst hvor du kan nyde og udfolde din seksualitet så måske er det slet ikke et problem for dig. Men det kan også være at du er netop en af dem der spørger dig selv om hvorfor du ikke har lyst, din partner spørger hvorfor du ikke har lyst, og du kan ikke svare præcist hvorfor. Du tænker måske der er noget galt med din seksuelle formåen og undrer dig over at det måske er i perioder? Du bebrejder måske ligefrem dig selv for ikke at være mere klar og villig når du ser hele verden er klar med seksualitet over alle medier og blade – “alle kan da”!

Og hvorfor står der ingenting om det på nettet? 300.000 danskere lider af angst og vil fra tid til anden opleve udfald og hæmning af deres seksuelle formåen og nydelse! Har du haft angst hele dit liv har der sikkert også været god plads til seksuel bearbejdelse undervejs, men hvad nu hvis du pludselig er blevet ramt af angst og pludselig nedsmelter seksuelt? Ved du så at det er naturligt og at det nok skal komme tilbage igen, når du får bearbejdet angsten og det der ligger som årsag til den?

Rigtig mange oplever bivirkninger ved den medicin de får ved lægen for angst. En af de helt store skurke er nedsættelse af seksuel lyst. Kan du acceptere at den seksuelle nedsættelse mens du får medicin og kan din partner? Hvad gør du når du oplever problemer med potensen for en periode i dit liv? Bliver du endnu mere angst og presser dig selv endnu mere?

Uanset hvad der er årsagen og hvor længe du skal leve med nedsat seksuel lyst så er det vigtigt at acceptere at det er der lige nu og her. Dine tanker og dine vurderinger af din formåen kan kun være negativt forstærkende og presse dig selv yderligere. Det betyder ikke at du synes det er fedt eller nemt mens det står på, men ved at du giver slip på selvkritik og spørgsmålene om “hvorfor lige mig?” kan du bruge dine gode tanker på at bearbejde det der i virkeligheden har brug for dit fokus.

Få hjælp! Ræk ud! Snak om det! Vær åben overfor din partner! Spørg dine venner hvordan de oplever det når deres seksualitet nedsættes når de har angst eller er stressede. Find dem, der for dig giver en følelse af accept og anerkendelse for at du er der hvor du er lige nu og synes det er svært at være i. Nedbryd tabuet! Der er som oftest en årsag bagved som du skal bearbejde – evt. med hjælp fra en psykolog/terapeut.

Når du vender dig om og ser efter tigeren er den der ikke! Så behøver du hverken kæmpe, flygte eller spille død.

 

Indlægget her er blevet læst 8686 gange!

Author: Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Privacy Preference Center