fbpx

Angst og depression

Kan man have angst og depression på samme tid? Hvad er forskellen og afføder det ene det andet? Og hvad kan du gøre?

Hvad er forskellen på at være angst og at have en depression?

De fleste mennesker kender til at have en dårlig dag, en dårlig uge eller have en nedtrykt periode. Store tab, store ændringer, kriser, dødsfald, skilsmisse, flytning og andre livsbegivenheder kan bidrage til at man føler sig depressiv i perioder. At have en depression er når du i en lang periode føler dig trist, ulykkelig, opgivende, følelsesforladt og tom og intet bliver bedre, samt opfylder andre krav for at have en depression. Når du om morgenen bliver i din seng og ikke magter at stå op og tage tøj på, gå i bad, lave mad og gå på arbejde. Lægen vil kunne vurdere ud fra dine beskrivelser og symptomer om du har en let, middel eller svær depression. Der er også andre former for depression (læs evt. mere om deprssion på www.depressionsforeningen.dk). Ifølge Psykiatrifonden er der ca. 200.000 der har en depression lige nu og her.

At have en depression behøver ikke betyde at du føler angst. Og at være angst behøver ikke at betyde at du føler dig deprimeret.

Men derfor kan det godt være at du har det på samme tid. Altså både er deprimeret og angst. Og faktisk kan du, hvis du kæmper med den ene lidelse have en risiko for at udvikle den anden lidelse pga. den første lidelse. Angst kan opstå som følge af længere tids depression, hvis du fx. altid har været intelligent og haft en skarp hjerne og måske igennem hele depressionen ikke har haft overskud til at læse en bog, endsige huske det du har læst. Når din selvopfattelse ændres og du ikke længere kan forstå eller genkende dig selv kan selvværdet få et knæk. Dine tanker kan måske kredse om negative selvbebrejdelser og skyldfølelse og gøre at din tillid til dig selv falder, og du begynder at ændre din adfærd så du undgår at udsætte dig for det du ikke længere magter. Hvis du så også er meget kontrollerende og føler du skal præstere bliver kroppen stresset og så opstår angst nemt som følge af depression.

Omvendt kan depression også opstå af længerevarende stress og angst. Fordi selvværdet også her kan lide et knæk og isolere dig fra omverdenen. Manglende kommunikation og hjælp kan ændre dine livsbetingelser og måske er du sygemeldt og mister dit netværk.

Du kan også godt være angst og opleve depressive perioder, uden at det er en rigtig depression.
Hvad gør du?

  1. Søg hjælp. Gå til lægen, hvis du er i tvivl om du er derprimeret og gå til lægen hvis du er i tvivl om du har angst. Lægen kan ved at spørge dig om dine tanker, følelser og symptomer vurdere om der er tale om depression og angst. Han kan videresende dig til en psykolog eller psykiater og evt. hjælpe dig på vej med medicin. Mange læger glemmer at henvise til en psykolog når de udskriver medicin, men der er størst chance for at slippe angsten på lang sigt, hvis du modtager terapeutisk behandling samtidig med medicinen. Rigtig mange slipper deres angst – og især hvis du beder om hjælp hurtigt, vil du have gode chancer. Og depression kan behandles med rette medicin og terapi. Så søg hjælp!
  2. Fortæl det til din familie og dine venner. Del dig med dem så du får plads og accept til at komme igennem dine problemer. Vær åben og ærlig og pas på dig selv samtidig.
  3. Undersøg og lær om angst og depression. Gå på internettet, søg og deltag i forums hvor der diskuteres og deles erfaringer om hvordan det er at leve med angst og depression. Deltag, spørg, spørg og spørg. Du lærer rigtig meget af at spørge, og din viden skal du bruge til at slå irrationelle tanker og følelser til side og lære nye alternative måder at anskue og tackle din hverdag på.

Har du brug for at tale med en lige nu og her?

Du har mulighed for at ringe til
AngstTelefonen 70 27 92 94 og snakke med en der selv har haft angst Mandag til torsdag kl. 19 – 22 og søndag kl. 16 – 19
Depressionlinien på tel. 33 1 247 74 DepressionsLinien er åben alle dage – undtagen lørdag – fra klokken 19 til 21

Gode råd er også gratis

Her på siden finder du en hel masse gode råd og information om angst.

Kilder:
Depressionsforeningen
Psykiatrifonden

Indlægget her er blevet læst 12536 gange!

Privacy Preference Center