fbpx

Vejen ud af lav selvtillid starter her

Kender du dét at andres manglende tillid til din styrke og evne fastholder dig i følelsen af, at du ingenting kan? Og har du bemærket hvor meget den manglende tillid til dig, fastholder din lave selvtillid, lave selvværd – og angst?

At slippe angst handler om selvværd og selvtillid. Og det handler om at styrke selvværdet, så selvtilliden kommer med dine erfaringer. Og det handler om at omgive dig med personer der tror på at du kan, og at du nok skal klare det.

Det starter med at turde tage et skridt og se, hvordan det går. Ud fra dette skridt vurderer du chancen for, hvordan det næste skridt vil blive og hvad det vil bringe dig af positivt og negativt.

Dine skridt vil kunne få dig videre. De vil flytte dig, få dig ud af noget eller ind i noget. Dine skridt vil udforske verden undersøgende, legende eller vagtsomt. Du vil i hvert fald komme videre.

Selvtillid får dig til at turde tage risikoen ved at tage nye skridt. For ved hvert skridt udsætter du dig for risikoen ved at fejle, miste eller tabe. Eller at tage et eller to skridt tilbage.

Selvtillid samler dine erfaringer og holder ajour med dine resultater. Jo mere data du samler ind ved at tage skridt – jo større sikkerhed vil du føle ved at tage dem.

  Download E-bogen: “De 4 angstniveauer, du skal kende! – mine bedste tips til dig og dine pårørende, når angsten bider” E-bogen bliver sendt direkte til din indbakke, når du tilmelder dig mine nyhedsbreve. Tilmeld dig her.

Når misforstået omsorgsfuldhed medfører lav selvtillid

Hvis du er vokset op i et hjem hvor du ikke har fået lov til at tage disse skridt for at danne dine egne erfaringer (og skabe naturlig tillid) til de valg du tager bliver du nemt afhængig af, at andre tager disse vurderinger for dig. Vurderinger, der bekræfter dig i om du kan tage disse skridt og om, du kan håndtere eventuelle konsekvenser.

Når andre vil skåne dig for at tage dine egne skridt er det, som regel ud fra ønsket om at udvise dig omsorg og hjælpe dig på vej, uden at du behøver at fejle, miste og tabe noget undervejs. De hjælper som regel ud fra deres bedste mening og ofte uden at vide, at de i virkeligheden gør dig en bjørnetjeneste.

Problemet med at du lader andre vurdere din styrke frem for selv at prøve dig frem er, at andres vurderinger ikke er taget på baggrund af dine erfaringer. Andres vurderinger af dig vil blive taget ud fra deres tillid til din formåen og ud fra deres overbevisning om, at du ikke må begå fejltrin.

Og når andre vurderer at du ikke kan, ender det med at du mister selvtilliden og holder op med at prøve dig frem. Dine skridt ophører.

Når manglende tillid medfører angst

Når vi i teenageårene løsriver og selvstændiggør os fra vores familie er der mange af os som oplever angst for første gang. Netop, fordi vi ikke har lært at stole på at det er vores egne erfaringer, der skal give os svarene. Vi oplever angst fordi vi ikke har lært at handle på – eller løse de problemer vi støder ind i. Problemer, som kræver, at vi formår at handle selvstændigt og med en vis portion erfaring.

Vi har ikke lært at fejl og tab hører med til det, at lære. Vi har heller ikke lært at vores styrke og selvværd stammer fra små, fundamentale skridt, som konstant oparbejdet et arsenal af data. Data, vi kan trække på hver gang vi foretager en selvstændig beslutning, hvor vi ikke på forhånd kender omfanget af risici og konsekvenser.

Vi oplever angst fordi vi føler os overbeviste om, at vi ikke kan handle. Vi føler os trængt op i en krog, og fordi ethvert skridt ud af krogen vil medføre en risiko, og vi ikke tør tage den, sidder vi fast. Angsten bliver vores krops vink med en vognstang om at vi skal gøre noget – handle: “Gør noget – og gør det nu!”

Hvad kan du så gøre for, at du ikke fanges i krogen – og udvikler angst?

Vejen ud af lav selvtillid starter her:

  1. Bliv bevidst om dit mønster – og lyt til dig selv: Når du er blevet bevidst om at du lader andre om at vurdere dine styrker (og dermed også dine svagheder), kan du øve dig i at lytte til dine egne overbevisninger og mavefornemmelser.
  2. Anerkendelse: Anerkend det, du mærker indeni. Anerkend det du mærker som værende den bedste indikator for om de skridt, du tager, giver mening – for dig.
  3. Accept: Prøv om du kan acceptere at du er hvor du er lige nu, og at “lige nu” er dit nye udgangspunkt. Acceptér, at du ikke kan ændre på fortiden. De ting du kan ændre nu, vil du fremover øve dig i at ændre til det bedre.
  4. Tilgivelse: Tilgiv dem, der vil dig det godt (også selvom det de gør er en bjørnetjeneste). De ønsker i virkeligheden at du har det godt – også selvom deres forsøg på hjælpe dig, ikke altid lige er det, du havde brug for.
  5. Acceptér fejl undervejs: Husk dig selv på at ethvert skridt indebærer en risiko for at du fejler. Men husk også at dine skridt samtidig åbner mulighed for at du sejrer og komme videre. Vid, at sådan er det for os alle. Styrken ligger i at kende dig selv og din styrke til at håndtere det du oplever, når du tager disse skridt. Husk også dig selv på at fejl indeholder vigtig viden – du skal bruge til dine næste skridt.
  6. 3 vigtige ord: Øv dig i at omstrukturere disse 3 ord “Jeg kan ikke” – til disse 3 vigtige ord “Jeg kan godt!”
  7. Hold fast i din ret til at prøve tingene af: Når andre siger: “Kan du nu også?” eller “Er du sikker på, at du kan klare det?” så svar: “Jeg har ikke prøvet det endnu, men jeg er villig til at gøre et forsøg”.
  8. Spørg andre til råds – inkl. din mave: Tag gerne andre med på råd om ting, du er i tvivl om. Du skal ikke være alene om de store eller svære skridt, men lyt først og fremmest til din mavefornemmelse. Den kender dine styrker og erfaringer – langt bedre end andre.
  9. Du kan godt: Omgiv dig med mennesker der kender dig godt og som jævnligt siger til dig: “Du kan godt”. Ikke fordi du skal stole blindt på andres vurderinger (husk mavefornemmelsen), men alt andet end lige bakker de op om at du tager dine skridt selv og har tillid til, at du godt kan. Husk, at tage andre med på råd, hvis du får brug for det. Og del det med andre både når du fejler og når du lykkes. Så er du ikke alene.

Kridt skoene… jeg ved, du kan!

  Download E-bogen: “De 4 angstniveauer, du skal kende! – mine bedste tips til dig og dine pårørende, når angsten bider” E-bogen bliver sendt direkte til din indbakke, når du tilmelder dig mine nyhedsbreve. Tilmeld dig her.

Indlægget her er blevet læst 3146 gange!

Author: slipangsten

Indehaver og stifter af Slipangsten.dk. Har arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Har siden jeg var 15 år kæmpet med socialangst. Har igennem et voksenliv tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Har haft store resultater med kognitiv adfærdsterapi, ACT og mindfulness. Uddannet mediegrafiker. Lise Kryger

Privacy Preference Center