fbpx

Tips til mindre angst når du slipper antidepressiver!

Omkring ½ million danskere er på antidepressiver! Nogle på grund af depression og nogle på grund af angst. Ved du hvad du kan gøre for at slippe nemmere ud af dit forbrug af antidepressiver? Til dig der får antideprssiver for angst har jeg i denne artikel skrivet lidt om, hvad du kan gøre, for at din udtrapning bliver nemmere og mindre præget af angst.

Det er ikke nogen hemmelighed, at lægerne gennem de sidste årtier har været yderst behjælpelige med at udskrive antidepressiver – eller de såkaldte “lykkepiller” til folk der har angst. I sin tid blev de udskrevet til folk der kæmpede med depressioner, men man opdagede, at i nogle tilfælde havde de også en angstreducerende virkning for dem der kæmpede med angst. De blev kaldt lykkepiller fordi de, da de kom frem, havde mange og gode resultater, med ganske få bivirkninger. Det med resultaterene og bivirkningerne er senere hen blevet temmelig diskutabelt og faktisk bliver de i øjeblikket udsat for massiv kritik fra flere kanter. (Prøv evt. at Google på “Peter Gøtzche” fra Cochrane Instituttet eller videnskabsjournalisten “Robert Whitaker” hvis du vil læse mere herom).

Der er rigtig mange der, når de trapper ud af antidepressiverne mærker forskellige symptomer som indre uro, humørsvingninger, rysten, spændinger – og angst. Det er muligt du går igennem uden bivirkninger, men til dig der vil være på forkant med din udtrapning eller allerede nu oplever bivirkningerne er der her lidt information og råd til dig.

Tips til mindre angst på vej ud af antidepressiverne

  1. Stop aldrig pludseligt med antidepressiver – det kan give ophørssymptomer
  2. Når du har besluttet dig for, at du vil ud af dine antidepressiver så er det godt at gøre det på et tidspunkt, hvor du:
    • er i balance med dig selv
    • har stabilitet i dit liv
    • går mod lysere tider (hvis du bliver påvirket af vinterens mørke)
    • ved, at der ikke skal ske store forandringer i dit liv
  3. Kontakt din læge og lav en udførlig udtrapningsplan med ham
  4. Brug lang tid på at trappe ud – gerne flere måneder – og jap det ikke igennem!
  5. Selvom lægen siger go for it – så gør det ikke hurtigt, – du skal nok nå det. Det er vigtigere, at din krop bliver afvænnet over lang tid, hvis du vil undgå angsten
  6. Udtrap gradvist og knæk gerne pillen i mindre og mindre stykker inden du slipper den sidste del
  7. Hvis du mærker, at du får nogle heftige dage under din udtrapning, så læg mærke til om der er et mønster i det. Ved mig var det ca. på 4-5 dagen efter jeg havde justeret mine piller, at jeg fik en nedtur. Det hjælper at vide, at det blot er en fysisk reaktion og behøver ikke betyde at angsten er vendt tilbage. At vide, at det går over igen, kan hjælpe dig til ikke at udvikle yderligere angst
  8. Vent med at lave en justering i din pillenedtrapning, hvis du ikke er stabiliseret efter sidste justering. Nogle gange tog det mig længere tid før kroppen var faldet til ro og så ventede jeg lidt ekstra tid inden jeg tog den næste justering
  9. Få fat i en person der kan hjælpe dig ved siden af. En kæreste, ven og meget gerne en der kender til det du går igennem. En psykolog eller terapeut som kan hjælpe dig med at håndtere dine nye udfordringer vil være guld i denne periode (som nemt kan vække dine tanker som fx.: “kan jeg nu?” og “åh nej, nu vender angsten tilbage igen!)”
  10. Husk, at der kommer ny viden om antidepressiver til hele tiden. Hold dig ajour med udviklingen og den viden der bringes ud så du får den bedste og mest skånsomme udtrapning. Ring hellere en gang for meget til din læge end en gang for lidt
  11. De tilbagefald du mærker bør ikke vare for længe. Føler du, at nu har det varet for længe – og kun bliver værre kan det være tegn på at du er gået for hurtigt frem. Kontakt lægen og snak med ham om du skal gå højere op igen inden du tager næste justering.
  12. Jeg vil til enhver tid anbefale dig at snakke med en psykolog eller terapeut, som har forstand på angst. Jeg mener det er vigtigt at du lærer at håndtere følelser og de udfordringer du får i livet fremfor at dulme og stå forsvarsløst når der opstår en krise 
  13. Sørg for at få sovet godt, spis sundt, motionér, frisk luft, gå ture! Skær ned på dine opgaver – din krop er under forandringer og behøver ro og stabilitet

Indlægget her er blevet læst 10283 gange!

Privacy Preference Center