fbpx

Tips til mindre angst når du slipper antidepressiver!

Omkring ½ million danskere er på antidepressiver! Nogle på grund af depression og nogle på grund af angst. Ved du hvad du kan gøre for at slippe nemmere ud af dit forbrug af antidepressiver? Til dig der får antideprssiver for angst har jeg i denne artikel skrivet lidt om, hvad du kan gøre, for at din udtrapning bliver nemmere og mindre præget af angst.

Det er ikke nogen hemmelighed, at lægerne gennem de sidste årtier har været yderst behjælpelige med at udskrive antidepressiver – eller de såkaldte “lykkepiller” til folk der har angst. I sin tid blev de udskrevet til folk der kæmpede med depressioner, men man opdagede, at i nogle tilfælde havde de også en angstreducerende virkning for dem der kæmpede med angst. De blev kaldt lykkepiller fordi de, da de kom frem, havde mange og gode resultater, med ganske få bivirkninger. Det med resultaterene og bivirkningerne er senere hen blevet temmelig diskutabelt og faktisk bliver de i øjeblikket udsat for massiv kritik fra flere kanter. (Prøv evt. at Google på “Peter Gøtzche” fra Cochrane Instituttet eller videnskabsjournalisten “Robert Whitaker” hvis du vil læse mere herom).

Der er rigtig mange der, når de trapper ud af antidepressiverne mærker forskellige symptomer som indre uro, humørsvingninger, rysten, spændinger – og angst. Det er muligt du går igennem uden bivirkninger, men til dig der vil være på forkant med din udtrapning eller allerede nu oplever bivirkningerne er der her lidt information og råd til dig.

Personlige erfaringer med antidepressiver

Mine egne erfaringer med antidepressiverne startede da jeg i 1997 fik en depression. Jeg var så langt nede, at jeg ikke kunne fortsætte på min uddannelse (Psykomotorikuddannelsen) og havde på det tidspunkt tanker som var begyndt at kredse om hvorvidt jeg ville kunne overleve mit eget liv, hvis ikke jeg gjorde noget drastisk og noget jeg ikke havde prøvet før.

Jeg kontaktede min læge og han foreslog prompte at vi prøvede antidepressiverne Cipramil. Jeg startede med en lav dosis og i løbet af de næste uger begyndte jeg at få det bedre. Jeg begyndte at kunne tænke, jeg fik ro i hovedet og jeg begyndte at se muligheder og mærke positivitet og glæde igen. Jeg fik samtidig tilbudt 10 psykologsamtaler på “Center for selvmordsforebyggelse”, hvor jeg modtog kognitiv terapi. I løbet af de 10 sessioner var jeg klar til at leve mit liv og med Cipramil i lommen gik jeg ud i verden, fik en praktikplads og begyndte at møde mennesker og fik nye veninder som hjalp mig videre.

Men pillerne hjalp mig kun mens de var i min krop. Da jeg et par år efter trappede ud af pillerne udvikledejeg angst igen. Selvom jeg sidenhen ikke har været deprimeret, så har angsten spillet en stor rolle og når terapien ikke længere rakte eller jeg havde råd til det kontaktede jeg lægen for at få hjælp fra antidepressiver. Min gode erfaring med antidepressiver mod depression har desværre ikke været det samme i forbindelse med at få det bedre med min angst. Derfor har jeg måtte trappe ud af pillerne igen og igen, fordi de simpelthen ikke virkede.

Det eneste de gjorde var at dulme mine følelser, vrede, glæde, sorg – og ja – på den måde kunne jeg nemmere være ligeglad med det der skete omkring mig og det havde en angstreducerende virkning. Men at miste så store dele af min personlighed for at slippe angsten har været for stor en konsekvens for mig. Jeg har fundet ud af, at jo mere jeg prøver at fjerne min angst – jo mere vil den have lov til at være en del af mig. Mit ypperste mål er derfor, at den får lov til at være – og at jeg giver slip på den og lader den være. Min erfaring er, at så slipper den også sit tag i mig.

At slippe antidepressiverne

Jeg har oplevet at gå ind og ud af antidepressiver uden at mærke nogen som helst påvirkning af min krop og mit sind – overhovedet. Men jeg har også oplevet, at få angst som en reaktion på medicinen i min krop. Også selvom medicinen jeg tog var for at “fjerne” angsten. Både når jeg har startet på antidepressiver og når jeg har udtrappet for antidepressiver – har jeg oplevet svær angst.

Jeg har i begge faser oplevet angstanfald, som røg helt op på angstniveau 10 (som er det højeste jeg kan komme), hvor jeg har rystet, klapret tænder, været rædselsslagen og grædt i totalt panik. Jeg har ligget i min seng mens min mand har holdt om mig og angsten har raset igennem min krop, og holdt om mig til den kørte træt og jeg faldt i søvn.

Angsten har ved ind- og udtrapning også forekommet i mindre bider, hvor jeg har rystet over det hele og på den måde har jeg udviklet angst. Jeg har siddet hos min mor og drukket te og bedt om de største kopper for overhovedet at kunne holde på dem.

Ind- og udtrapnings angsten har i mit tilfælde stået på i et par dage og efterfølgende uro i 1 til 2 uger, hvorefter at det har sluppet sit tag i mig igen. I Jeg ved, at det er meget forskelligt fra person til person og fra gang til gang. På basis af mine egne erfaringer og det jeg på nuværende tidspunkt kender til det at trappe ud af antidepressiver vil jeg gerne stille nogle nogle gode råd op som du kan læse og forholde dig til. Hvis du er på vej ud af antidepressiver kan det være en hjælp at vide, at du ikke er alene og at der er hjælp at hente.

Tips til mindre angst på vej ud af antidepressiverne

  1. Stop aldrig pludseligt med antidepressiver – det kan give ophørssymptomer
  2. Når du har besluttet dig for, at du vil ud af dine antidepressiver så er det godt at gøre det på et tidspunkt, hvor du:
    • er i balance med dig selv
    • har stabilitet i dit liv
    • går mod lysere tider (hvis du bliver påvirket af vinterens mørke)
    • ved, at der ikke skal ske store forandringer i dit liv
  3. Kontakt din læge og lav en udførlig udtrapningsplan med ham
  4. Brug lang tid på at trappe ud – gerne flere måneder – og jap det ikke igennem!
  5. Selvom lægen siger go for it – så gør det ikke hurtigt, – du skal nok nå det. Det er vigtigere, at din krop bliver afvænnet over lang tid, hvis du vil undgå angsten
  6. Udtrap gradvist og knæk gerne pillen i mindre og mindre stykker inden du slipper den sidste del
  7. Hvis du mærker, at du får nogle heftige dage under din udtrapning, så læg mærke til om der er et mønster i det. Ved mig var det ca. på 4-5 dagen efter jeg havde justeret mine piller, at jeg fik en nedtur. Det hjælper at vide, at det blot er en fysisk reaktion og behøver ikke betyde at angsten er vendt tilbage. At vide, at det går over igen, kan hjælpe dig til ikke at udvikle yderligere angst
  8. Vent med at lave en justering i din pillenedtrapning, hvis du ikke er stabiliseret efter sidste justering. Nogle gange tog det mig længere tid før kroppen var faldet til ro og så ventede jeg lidt ekstra tid inden jeg tog den næste justering
  9. Få fat i en person der kan hjælpe dig ved siden af. En kæreste, ven og meget gerne en der kender til det du går igennem. En psykolog eller terapeut som kan hjælpe dig med at håndtere dine nye udfordringer vil være guld i denne periode (som nemt kan vække dine tanker som fx.: “kan jeg nu?” og “åh nej, nu vender angsten tilbage igen!)”
  10. Husk, at der kommer ny viden om antidepressiver til hele tiden. Hold dig ajour med udviklingen og den viden der bringes ud så du får den bedste og mest skånsomme udtrapning. Ring hellere en gang for meget til din læge end en gang for lidt
  11. De tilbagefald du mærker bør ikke vare for længe. Føler du, at nu har det varet for længe – og kun bliver værre kan det være tegn på at du er gået for hurtigt frem. Kontakt lægen og snak med ham om du skal gå højere op igen inden du tager næste justering.
  12. Jeg vil til enhver tid anbefale dig at snakke med en psykolog eller terapeut, som har forstand på angst. Jeg mener det er vigtigt at du lærer at håndtere følelser og de udfordringer du får i livet fremfor at dulme og stå forsvarsløst når der opstår en krise 
  13. Sørg for at få sovet godt, spis sundt, motionér, frisk luft, gå ture! Skær ned på dine opgaver – din krop er under forandringer og behøver ro og stabilitet

Indlægget her er blevet læst 10040 gange!

Privacy Preference Center