fbpx

11 tips til at håndtere søndagsangst – dagen før arbejdet begynder igen …

Kender du det her: Det er søndag, weekenden eller ferien er ved at runde af, og mandagen står som en skarp stopklods og truer efter nattens søvn. Uro i maven, angst og tankemylder optager dig og ødelægger den sidste rest af den frihed du netop nåede at bygge op, mens du havde fri.

Du er absolut ikke den eneste der sidder med netop denne følelse! Jeg kender den desværre også og jeg føler mig overbevist om, at du og jeg heller ikke er de eneste!

Min egen søndagsangst kom i en periode af mit liv hvor jeg arbejdede på en arbejdsplads, jeg ikke var glad for at være. Hver søndag dukkede angsten op. Stort set alle søndage, hvor jeg skulle nyde at jeg netop ikke var på arbejde, blev ødelagt, fordi tankerne om endnu en uge på arbejdet optog hele mit fokus – og gav mig angst.

Mine weekender, som varede fra fredag eftermiddag til søndag aften, blev reduceret til kun at vare til lørdag nat.

Søndagene blev til tunge dage, fyldt med tanker og ondt i maven. Irritationer, som jeg lod gå ud over min kæreste og som var ganske urimelige og uden reelle årsager.

Få dine søndage igen – med mere nærvær og mindre angst

Heldigvis var vi bevidste om hvad det var der var i spil og vi snakkede meget om, hvad vi kunne gøre for at slippe søndagsangsten og få vores søndage tilbage igen.

Det lykkedes os. Og det endte faktisk også med at jeg fandt et andet job.

Her får du mine erfaringer og tips, så du også får dine søndage tilbage.

11 tips til at håndtere din søndagsangst, så du kan få dine søndage igen!

  1. Gør noget godt for dig selv og familien, så søndagen nydes, som var det en lørdag (fx. lavede jeg hjememlavet pizza hver søndag – ren tradition, som udelukkende handlede om at holde fast i, at søndag ikke var en ‘reste-mads-dag’ men en dag, der skulle indeholde hyggelige værdier – ligesom lørdagene. Gode værdier er for mig bl.a. lækker mad.
  2. Selvom det muligvis er gråvejr (trods alt sandsynligt i Danmark), så bliv ikke inde foran tv eller computeren hele dagen. Gå en tur – gerne en lang én! Gåture løsner mange tanker og angste følelser. Gå, uanset vejret – klæd dig efter det.
  3. Vær sammen med én eller flere, hvis du har muligheden for det. Samvær med andre holder dig beskæftiget, så du er til stede og ikke går over i fremtidige mandagstanker.
  4. Prøv, om du kan fokusere på dét der er realistisk eller positivt. Brug evt. skemaer til hjælp, når du vil vende automatisk negative tanker til mere konstruktive tanker
  5. Øv dig i at være mindfull – opmærksom. Bemærk det du befinder dig i – netop på denne søndag.
  6. Undgå stressende aftaler på dine søndage. Lad søndagen være dagen hvor du gearer ned så du når at få ro i sjælen, inden du møder op til en hektisk uge, mandag morgen.
  7. Læs ALDRIG arbejdsmails om søndagen – heller ikke for at ‘være på forkant’ med mandag morgen.
  8. Snak ikke om arbejdsrelevante emner. Gør det kun hvis du har brug for at komme af med noget, der presser sig så meget på, at du mister nærværet. Afgræns snakken og sig, til den du fortæller det til, at du blot nævner det, men at du ikke ønsker at snakke mere arbejde bagefter.
  9. Fortæl din arbejdsplads, at du kæmper med angst. Mest af alt for at tabuet ikke er en ekstra ting, du skal kæmpe med.
  10. Kan arbejdspladsen ikke rumme at du kæmper med angst – vil jeg anbefale dig at overveje evt. at søge nyt arbejde. Du er den du er, og du vil få brug for at føle dig anerkendt og accepteret, der hvor du nu er – med eller uden angst.
  11. Kan du ikke finde et andet job, så brug søndagene til bl.a. søge nye stillinger og send dem afsted. At gå på arbejde, velvidende om, at du har gjort noget aktivt for at få det bedre kan være til stor hjælp.

Med ønsket om en rigtig glædelig weekend – lige indtil søndag nat.

Lise

 

Vil du have flere tips?

  Download E-bogen: “De 4 angstniveauer, du skal kende! – mine bedste tips til dig og dine pårørende, når angsten bider” E-bogen bliver sendt direkte til din indbakke, når du tilmelder dig mine nyhedsbreve. Tilmeld dig her.

 

Opdateret 19. februar 2017
Skrevet 3. august, 2012

Indlægget her er blevet læst 8791 gange!

Author: Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Privacy Preference Center