fbpx

Hvad du bør vide om angst på Facebook

Oplever du et sug i maven, hver gang du åbner Facebook? Sådan et af de der sug der ikke føles som glade sommerfugle i maven men nærmere føles som koldsved, hjertebanken, knugen i maven og med et mylder af tanker efterfølgende om, hvad du kan forvente derinde?

At være synlig på Facebook kan være en svær dans for alle at lære. De fleste Facebookbrugere kender til følelsen af at have skrevet en “ups’er” og blive tæppebombet af kritiske indlæg.

Rigtig mange kender også til at blive misforstået for, hvad man selv syntes var en harmløs joke men som nedsmeltede, så snart den blev læst fra alle verdens hjørner. Eller følelsen af at jokke, vade og kejte rundt i andres tjekkede opdateringer og gang på gang blive trist over at blive overset – og ikke liket.

Men er du sårbar, har lavt selvværd og kæmper med stress og angst (især social angst), kan Facebook virkelig skabe kaos. Ikke den slags ubehag du ellers ryster af dig, når du lukker for appen, nej mere den slags ubehag der er svær at slippe og kommer til at flyde ud over hele dage – morgen, middag og aften.

Det er dét, jeg kalder Facebook angst – og den slags angst, jeg skriver om i dette indlæg.

  Få mod til at være den du er og stå op for dig selv. Nu og resten af livet

Facebook fascinerer og tryllebinder

På trods af rislen ned af ryggen og sug i maven, nederlagsfølelser eller følelsen af at blive inoreret – ja endda på trods af angst, vælger vi alligevel at åbne op for det hvide F på den blå firkant. Igen og igen. Facebook giver nemlig også det modsatte.

For hvor kan det dog være en lutrende følelse når der strømmer Likes og hjerter til og smileys drypper ned over indlæggene – og ja, Facebookvenner kan virkelig være gode til at muntre en op på en øv-dag. Også dem, du ikke kender, de bliver pludselig lukket ind i hjertevarmen med deres opmuntrende “thumbs up” og “det skal nok gå det hele”.

For Facebook er ikke blot en app der bringer uro og angst, den bringer også liv og varme, glæde og rare følelser. Og alle som bevæger sig i det sociale medie bliver mere eller mindre påvirket af de svingninger og stemninger, der strømmer ned over ens newsfeed.

Er du angstramt kan disse svingninger vokse sig langt større end hvad der er hensigtsmæssigt og komme til at fylde rigtig meget i din hverdag. Jeg skal prøve at forklare lidt hvorfor.

Når Facebook giver dig angst

– er det ikke fordi, der er noget galt med dig! Det er fordi Facebook benytter sig helt bevidst af følelsesmæssige triggere som aktiverer følelser og svingninger, der giver dig den samme følelse som en alkoholiker kan få i forhold til alkohol. Afhængighed.

Facebook var ret smarte, da de i sin tid indførte Likes. For Likes ændrede hele konceptet ved Facebook. Fra den dag Likes blev indført blev Facebook et medie, som enten gav os noget – eller tog noget fra os. For hvert indlæg vi lavede blev vi vurderet – god nok – eller ikke god nok. Vi fik værdi – eller ikke værdi. Vi blev bekræftede, eller vi blev ikke bekræftede. Den lille godbid gav os blod på tanden så vi længtes efter den næste – mon vi fik et Like mere?

Den følelse kan både vække trangen til at blive bekræftet men også vække angst for ikke at være god nok – ikke bekræftet. For hver gang der trykkes et Like, kan det trigge dit urinstinkt om at være “med i gruppen” eller “uden for gruppen”. Den følelse er bomstærk og har fra tidernes morgen været med til at sørge for, at vi løbende justerede os selv i forhold til den gruppe, vi tilhørte, for at skabe størst mulige chancer for at overleve.

Det ved Facebook godt. Så hold lige fast i at dine følelser er reelle nok – også selvom angsten måske har fået overtaget – for en stund.

  Få mod til at være den du er og stå op for dig selv. Nu og resten af livet

Slip din Facebook angst

Nu er Facebook jo ikke en tilhørsgruppe, som har betydning for din overlevelse. Det kan måske være at du er blevet så afhængig af dit “skud bekræftelse” og får følelsen af at du ikke kan leve foruden. Men tro mig, det kan du!

Hvis du tænker over de elementer der i virkeligheden er vigtige for din overlevelse hvordan synes du så at Facebook bidrager med at opfylde de betingelser, der skal til for at du kan få en stabil, tryg og ægte tilværelse?

Når du ønsker slippe din Facebook angst på Facebook er det vigtigt at styrke dig i dit virkelige liv så at det er i dit virkelige liv, du udvikler dig, øver dig og genfinder dine styrker.

For er du stærk, har ro på din tilværelse, selvværdet i orden, i god fysisk form, accepterer det du ikke kan ændre, handler på det du ikke kan acceptere, handler i overensstemmelse med dine indre og sande værdier, og er til stede i det nu du befinder dig i – ja, så begynder du at blive ret ligeglad med Facebook og Likes, og hvad andre ellers mener om det, du ellers står inde for. Og så er det at angsten begynder at slippe.

Se det var den korte forklaring af en længere process. Men Facebook og dit liv er jo lige nu og her, så hvis du mærker angst når du er på Facebook – så får du her nogle gode råd du kan bruge for at håndtere stress og angst i forbindelse med Facebook (og andre sociale medier).

Så skal det andet nok komme, når bare du arbejder hen imod det.

13 vigtige råd til at slippe Facebook angst

  1. Hvis du kan mærke, at du er blevet afhængig af Facebook og at det er begyndt at styre dine følelser for meget så hold en pause. Fjern Facebook app’en fra din mobiltelefon og andre devices. Fjen den fra din computers bogmærkesamling. Gør det svært for dig at tilgå siden for en periode. Du er hurtigere ude af afhængigheden, end du tror.
  2. Facebook angst kan holdes nede ved kun at åbne for Facebook et meget lavt antal gange om dagen. Fx kan du lave en aftale med dig selv kun at gå på Facebook 1 gang om dagen på et bestemt tidspunkt.
  3. Undgå at åbn Facebook på tidspunkter hvor du på forhånd ved, du er mere modtagelig eller sårbar. Jo mere sårbar du er, jo mere vil det du læser ramme dig.
  4. Undgå at åbn Facebook på tidspunkter hvor du på forhånd ved, at du ikke har mulighed for at agere.
  5. Tjeck aldrig Facebook i sengen! Hold alle sociale medier (mails og mobilkiggeri i det hele taget) ude af soveværelset. Facebook kan sætte tanker og følelser igang, der kan forstyrre din vigtige søvn.
  6. Til dig der føler skyld og dårlig samvittighed over Likes – lav evt. en indre regel om kun at Like en bestemt type indlæg. Hold følelserne så fri som muligt, så du ikke bliver så nemt påvirket.
  7. Deltager du i en Facebookgruppe, som påvirker dig i en negativ retning – så meld dig ud. Det er ikke det værd. Føler du dig ovenpå igen, kan du altid melde dig ind igen eller søge andre steder hen.
  8. Bliver du alligevel påvirket så sluk computeren, eller mobilen og gå en tur. Få frisk vind i ansigtet og bliv fysisk mindet om det, der er dit virkelige liv.
  9. Mange oplever at de slipper angsten når de hjælper andre i deres angst drag nytte af den fordel, men glem ikke at hjælpe dig selv – du er vigtigst i dit liv.
  10. Hold dine grænser og sørg for at skrive, kommentere og handle i overenstemmelse med dine indre værdier fremfor, hvad du forestiller dig andre på Facebook måtte tænke.
  11. Selvom du har angst og deltager i forskellige angstgrupper ude på Facebook er det slet ikke sikkert, at det er godt for dig. Der kan fx være for meget uro, for mange påvirkninger og udtryk. Stemninger, der kan komme til at bidrage til din angst. Mærker du at gruppen ikke giver dig noget godt så søg andre steder hen og brug Facebook til andre sider af dig selv.
  12. Facebook er uden kontrol og grænser. Hvis du mærker angst på Facebook kan det være en ide at holde lav profil i en periode og finde styrken i dig selv.
  13. Husk at angst er en tilstand, som går over igen. Facebook er kommet for at blive. Tag din tid, og tag selv styringen. Bestem selv. Pas på dig selv.

  Få mod til at være den du er og stå op for dig selv. Nu og resten af livet

 

 

 

Opdateret 2. nov 2018
Udgivet: 29. aug 2014

Indlægget her er blevet læst 2069 gange!

Author: Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Privacy Preference Center