fbpx

Er du angst – eller føler du angst? Om ‘defusion’

Der er forskel på om du er angst eller om, du føler angst. Når du er angst definerer du dig selv med angsten – når du føler angst, adskiller du dig fra angsten. Når du adskiller dig selv fra angsten får du muligheden for at slippe angsten. Denne process kaldes for ‘defusion’.

Når du bliver ét med angsten

Hvis du har været ramt af angst gennem lange perioder i dit liv, kan du næsten glemme hvordan det er at være til uden den konstante følelse af angst, nervøsitet, bankende hjerte, sug i maven osv.

Det kan næsten være umuligt at finde din indre stemme, hvis du har vænnet dig til at rådføre dig selv med angsten – som din eneste vejleder. Angsten har nærmest kvalt stemmen der fortæller dig hvem du er, hvad du har lyst til, hvad du værdsætter, gør dig glad og gør dig opmærksom på, hvor dine naturlige grænser er.

Angsten har været din ledsager så længe, at du har føjet dens luner. Du har fodret den med din krop og sjæl, så den har vokset sig stor og fyldig. Du, din sjæl, krop og indre stemme er blevet skubbet til side og trængt op i en krog.

Dine udtryk har forandret sig. I stedet for at få kriblen i maven, hjertebanken, muskler der spænder og fingre der ryster, er du begyndt at omtale symptomerne som angst. Det samme gælder dine følelser; vreden, irritationen og sorgen. De er mudret sammen i en grå klump, du efterhånden kun kender som ‘Angsten’.

Angsten taler også for dig og når du lytter til den lyder det nærmest som er det et iboende monster, der gør dig bange. Angsten er ikke længere en erindring du har fra en given og specifik situation – den er overalt, i fortiden, og i alle de forestillinger, du spiller for dig selv om fremtidige situationer.

  Slip angsten – tag de første skridt ud af angsten i dag!

Angsten er ikke et monster

Angst er en følelse og en tilstand.

Angsten er et grundvilkår, vi mennesker skal arbejde for at holde i balance. En følelse og et fareregister som i sin naturlige funktion giver os viden og handlemuligheder for at overleve. Vores krybdyrhjerne har ikke fulgt med i timen, og vi har fået en fareregistrator som ringer ‘fare’ i tide og utide.

Du føler angst. Du mærker angst. Du erindrer angst. Du tænker på angst. Du har alle mulige forhold til angst.

Men du er dig. Du er ikke angsten.

Du er så meget mere end det.

Hvem er du ellers?

Når du i mange år har identificeret dig med angsten kan det være en enorm lettelse når du opdager, at du ikke er lig med angst. At du, inde bag angsten, har en kerne der stadig er intakt. Kernen som indeholder alt hvad der skal til for, at du bliver dig selv igen. Når ellers, du baner vejen for det.

Hvad er der inde i din kerne?

Og hvad vil du gerne opleve fylde mere i dit liv?

Hvad brænder du for – og hvad giver dit liv mening?

Hvad skal der til for at det meningsfulde fylder mere i dit liv – også selvom, du stadig føler angst?

Hvem er du, når du trækker angsten fra?

Når du kan se dig selv som du er, uanset om du har angst eller ej, har du defusioneret dig fra angsten. Adskilt dig fra den. Så er du nået et stort skridt på vejen til at slippe angsten.

7 tips, der hjælper dig til at adskille dig fra angsten (defusionere)

  • Find viden der forklarer dig om angst og lær om hvordan – og hvornår, angsten opstår (få al den nødvendige viden her)
  • Beskriv hvem du er, når du ikke føler angst
  • Sæt ord på dine værdier, dine behov og dine grænser
  • Nedskriv alle de ting, du har opnået – også selvom, du har følt angst
  • Forestil dig at angsten blot er en meget ubehagelig følelse som glider af dig når du viser hvem du er, og hvad du vil
  • Øv dig i at sige sætningen: ‘jeg lægger mærke til at jeg har angst’ eller ‘jeg lægger mærke til at jeg har en tanke om angst’ fremfor sætningen ‘jeg er angst’
  • Skriv et brev til angsten

Lær at slippe din angst med ‘defusion’

Defusion er et af nøglemetoderne til at slippe angsten, inden for den angstbehandlingsmetode der kaldes for ACT (acceptance and commitment therapy). ACT er en afløber til de kognitive adfærdsterapeutiske metoder – og derfor også en del af online kurset der hedder: ‘Bliv den sejeste Angstfighter’.

  Få alt at vide om, hvordan du slipper din angst med online kurset: ‘Bliv den sejeste Angstfighter’!

 

 

Opdateret: 21. april 2017
Udgivet 14. aug 2013

Indlægget her er blevet læst 15688 gange!

Author: Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Privacy Preference Center