De usynlige grunde til at du får angst

De usynlige grunde til at du får angst (og hvad du kan gøre)

Første gang jeg blev opmærksom på at min angst var stressrelateret var da en psykolog, jeg gik hos, (kærligt) grinte af mig, da jeg opremsede min ugentlige agenda og afsluttede sætningen med: ‘Jeg forstår bare ikke, hvorfor jeg stadig har angst!?’

Jeg blev lidt forbavset over at han kluk-lo af mig så jeg spurgte ham naturligvis hvad det var, han fandt så morsomt.

Han så på mig med varme i øjnene og sagde: ‘I løbet af de sidste 4 måneder er du blevet dumpet af din kæreste efter 9 års samliv, du er flyttet 2 gange, du har haft en rygoperation og har mistet dit arbejde og din uddannelse pga. operationen. Du har været i byen 14 dage i træk i din sommerferie, fået en ny kæreste og startet på en ny uddannelse… Er der ikke en klokke, der begynder at ringe?’

Tjoh… det var der måske nok. Men den klokke ringede da altid…

Øh… altid?

Stille begyndte det at sive ind…

Langsomt gik det op for mig, at angsten ikke kun var stressrelateret, der var måske også en sammenhæng mellem det liv jeg levede og den angst, jeg følte.

Jeg må erkende, at jeg ikke var hurtig til at se sammenhængen. Jeg forstod simpelthen ikke!

Jeg var jo ikke den eneste i min omgangskreds, der oplevede pres og stress i tilværelsen.

Ja, jeg var stresset. Mit sind var stresset – og livet var stressende. Men det kendte jeg da også andre der blev udsat for, uden at de udviklede angst?

Hvorfor fik jeg så angst?

Det er i dag 18 år siden, jeg sad der ved psykologen. I dag ved jeg meget mere og ser tydeligt hvad det var der gjorde at jeg udviklede angst – og hvorfor dem jeg sammenlignede mig selv med ikke udviklede angst.

De usynlige grunde til at du får angst

Det jeg overså var, at jeg, udover at være udsat for stress og pres i en meget lang periode, havde en hel del usynlige poster i regnskabet, der i sidste ende resulterede i angst.

Det var mellemregningerne jeg endnu ikke var bevidst om men som fik regnskabet til at gå op og forklarede, hvorfor stress udviklede angst hos mig. Mellemregninger, der blev synlige efterhånden, som jeg arbejdede med mig selv og lærte de faktorer, som spiller ind, når angst udvikles.

Mellemregningerne lød:

  • lavt selvværd – hvis overhovedet noget
  • manglende selvtillid
  • ekstrem selvkritisk
  • konstant sortseende
  • tårnhøje forventninger til mig selv
  • selvundertrykkende adfærd og kommunikation
  • manglende evne til at sætte grænser
  • udlevede andres værdier fremfor egne
  • nå ja, og så lige den dér: ‘Man kan da alt – kan man ik?’

Efterhånden som jeg lærte mig selv bedre at kende, bla. gennem terapi og kurser i at håndtere angst, lærte jeg hvordan jeg ved at justere disse mellemregninger forebyggede angst i at udvikle sig og til at slippe angsten, når den opstod.

De nye mellemregninger begyndte at træde frem i regnskabet og ændrede løbende mine resultater fra at ende i angst til ikke at ende i angst. Jeg genopbyggede min indre styrke og gjorde mig robust til at håndtere stress og pres uden at få angst.

De nye mellemregninger, jeg nu styrede efter lød sådan:

  • stabilt selvværd
  • mere selvtillid
  • realistisk selvopfattelse af evner og udførelse
  • realistisk og logisk orientering af situationer, jeg befinder mig i
  • realistiske tanker og tillid
  • realistiske forventninger og krav til mig selv og andre
  • selvhævdende adfærd og kommunikation (assertiv kommunikation)
  • bevidst og stærk grænsesætning
  • mod til at efterleve indre værdier

Du kan have mange flere mellemregninger, end jeg nævner her. Disse er blot nævnt fordi det er dem, jeg selv fik øje på og som jeg har haft succes med at bearbejde. Dine mellemregniner kan lyde anderledes og vil sandsynligvis lægge sig op af den personlighed og det liv, du lever.

Når mellemregningerne giver angst

Mellemregningerne er med til at bane vejen for, om du udvikler angst eller ej. Uanset, om de er synlige eller usynlige. De er som små stempler på en maskine, der hele tiden sætter kursen for, hvilken retning stres og pres fører dig.

Når du begynder at blive bevidst om dine mellemregninger træder de oftere frem, så du kan arbejde med dem. Når du justerer på mellemregningerne skaber du mulighed for at vende en allerede afstukket kurs i en ny retning. En ny retning, der både forebygger angst i at opstå men også får den angst, der allerede er i udbrud til at slippe.

Gør du dette samtidig med, at du sænker stressniveauet – giver det double up: Mindre stress + sunde mellemregninger = mindre angst.

Du kan også ændre dine mellemregninger, så du slipper angsten

Det bedste ved det her er at også du kan lære at slippe angsten med stressreducering og nye mellemregninger. At ændre kursen og skabe resultater med mindre stress og angst er et gedigent håndværk (men også lidt en kunst), du kan lære.

Du lærer at slippe angsten ved at sætte dig ind i angstens maskineri, så du forstår dens virke og mønster for så, trin for trin, selv at overtage styringen.

Det er den ulitimative balancegang at lære at tage styring samtidig med, at du slipper. Du vil opbygge en dybere fornemmelse for dig og den angst, der (lige nu) har taget over. Det hele hjælpes godt på vej af din vilje, der siger: “Nu er det nok, koste hvad det vil – jeg vil leve det liv jeg ønsker, fri til at være mig, som den, jeg er”.

Skab indre frihed på ny

Jeg har gået en vej der førte mig ud af mange år med invaliderende og hæmmende angst. Angst, skabt af stress i mit liv og manglende kendskab til, hvordan jeg håndterede mine udfordringer.

At slippe angst, også selvom du har haft den længe, er et håndværk, du ikke kan læse dig til alene. Den viden og indsigt du får skal omsættes til virkelige valg, stillingtagen og eksperimenteren i dit eget liv.

En af vejene, jeg har taget ud af den stressrelaterede angst, er netop ved at justere og udvikle mellemregningerne. Justere dem, så de styrker og opbygger frem for at nedjustere og undertrykke. Dette vil jeg gerne viderebringe til dig, så du også kan slippe din angst.

Jeg har lavet et kursus fyldt med værktøjer du kan bruge til at slippe din angst. Værktøjer, der synliggør mellemregningene og øger:

  • følelsen af selvværdighed
  • tillid til dine egne følelser og mavefornemmelse
  • kontakten til dine inderste værdier, så du begynder at leve efter dem
  • modet til at sætte vigtige grænser og stå ved dem
  • egen omsorg ved at række ud og sige til, når du har brug for det
  • evnen til at styre tankerne derhen hvor de hjælper og støtter, frem for at gøre dig bange
  • evnen til at se realistisk på de situationer, der ellers plejer at vække unødig angst
  • din indre kærlige stemme, så selvkritikken ikke larmer hele tiden
  • stå op for dig selv, som den du er. Ikke bare nu – men resten af livet.

Kurset er et online kursus, som du køber adgang til og herefter lytter og øver dig med, når det passer dig.

Kurset hedder: Selvværdskuren: Få mod til at være den du er og stå op for dig selv. Nu og resten af livet.

Få adgang til kurset med det samme og start din vej til mindre angst og større frihed!

Tags:, ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (2)

  • Avatar

    Malene Petersen

    |

    Hej Lise
    Det er rigtigt interessant dette indlæg. Jeg synes det kan være virkeligt svært at finde disse mellemregninger. Men jeg er dog blevet obs på nogle stykker bl.a. som du også skriver; lavt selvværd, ekstrem selvkritisk, tårnhøje forventninger til mig selv og overansvarlighed over for verden og andre mennesker, dyrene og miljøet. Det med selvundertrykkende adfærd tror jeg også jeg kender, hvis jeg har forstået det ord rigtigt. Det med grænser kender jeg også og ja, jeg har også den overbevisning, at jeg da kan klare alt- eller burde kunne.
    Det jeg dog finder allersværest er at få ændret på disse mellemregninger, da de holder så ufatteligt godt fast. Jeg får ekstrem dårlig samvittighed hvis jeg prøver at ændre på disse “vaner” og fx gøre gode ting for mig selv eller sætter mig selv først. Ja endda angst får jeg af det. Det er med til at holde på min angst og OCD, det ved jeg, men har så svært ved at ændre på det pga svære mærkelige tanker og følelser, pga angst og dårligt selvværd. Det er en træls cirkel at være røget ind i.
    Hilsener Malene

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Malene,

      Alene det at du er blevet bevidst om hvad dine mellemregninger består af viser, at du allerede er godt på vej. De ting du beskriver ligger helt inde ved din indre kerne og overbevisninger og det tager tid at ændre. Men jo mere stædig du er og jo mere vedholdende du bliver ved med at fortælle din hjerne at du er værdifuld og har rettigheder og grænser, jo mere fæstende bliver ændringen, når den så sker. Hvilket vil ske løbende.

      Det samme sker, når du vedvarende bearbejder selvkritik, overansvarlighed og tårnhøje forventninger til dig selv. Skylden og den dårlige samvittighed er frø der er blevet plantet i dig og som vokser og gror, hvis de bliver næret med opmærksomhed og nye frø. Men ved at være vedholdende og gentage dine egne rettigheder som menneske og person vil du med tiden også kunne bearbejde de gamle overbevisninger til at give slip til fordel for nye.

      Hav tålmodighed og vær styrk dit mod løbende i forhold til denne proces. Det skal nok komme, så længe du bliver ved med at være på ‘dit eget hold’ og er der for dig i det lange løb.

      Kærligst, Lise

      Reply

Lav en kommentar