Belønningen der vedligeholder din angst

Belønningen, der vedligeholder din angst

Der er mange omstændigheder der gør sig gældende, når din angst bliver hængende og ikke slipper taget i dig.

Hvilke omstændigheder tror du, kan være årsagen til at du ikke slipper angsten? Mon der ligger en belønning for din adfærd et eller andet sted?
Og hvilken pris, betaler du for den og er belønningen prisen værd?

Først og fremmest – angst er kommet for at blive. Forstået på den måde at du jo kan slippe irrationel angst men at angst, i sin naturlige balance, er god for dig.

Naturlig angst er ikke noget du skal af med, fjerne eller undertrykke. Angst er en del af din overlevelsesmekanisme. Angst er god at have, når du skal mærke dine grænser og når du er i fare. Som i rigtig fare.

Det må være formålet at få angsten til at reagere udelukkende i disse situationer og ikke bare fordi din hjerne tror du er i fare, fordi du skal ud blandt mennesker, handler ind i Netto, eller kører med tog på arbejde (m.m.).

Så har vi det på plads.

Det næste. Der er mange omstændigheder der kan gøre sig gældende for, at du endnu ikke har sluppet angsten og at den stadig vælter din hverdag.

Omstændigheder som fx:

  • tid
  • mængden af udfordringer
  • kompleksiteten i dine udfordringer
  • manglende eller forkert brug af viden og værktøjer
  • personlighed
  • kemi, hjerne og krop (de biologiske processers individualitet)
  • din bagage
  • din situation m.m.

Som du kan se kan der være flere grunde til, at angsten stadig hænger ved. Det er ikke bare et brækket ben der skal i gips og så er heler det på nogle uger. Det er et nøje pille puzzle arbejde for at få alle brikkerne til at passe sammen så angsthåndteringen passer til lige præcis dig, situationen du befinder dig i og til lige præcis den måde din angst giver sig til udtryk – hos lige netop dig.

Ved du med dig selv at årsagerne til din angst er mere end det ovenover beskrevne, du har arbejdet med dig selv, brugt masser af tid på at ‘slippe angsten’, udredet din komplekse situation og måske trevlet din barndom op og strikket en ny identitet sammen til den du er i dag og alligevel tænker, at der må være noget du har overset? Så prøv lige at tjekke, om der mon skulle befinde sig en belønning foran din næse. En belønning, der sporer dig til en adfærd, der samtidig vedligeholder din angst.

Belønningen der vedligeholder din angst

Hvordan nu det?

Jo ser du. Angst er ikke bare tanker og følelser – angst er også adfærd. Angstevedligeholdende adfærd. Adfærd, som gør, at du vælger belønningen (inklusiv angst) frem for at vælge dig selv og slippe angsten.

Kryptisk? Okay. Det forstår jeg godt. Det er også svært at forklare.

Nogle gange vælger du at acceptere angsten, fordi du belønnes for ikke at slippe den.

Eksempel:
Hvis du oplever at mærke omsorg og opmærksomhed fra familien mens du har angst, kan man sige at du bliver ‘belønnet positivt’. Det er jo som det skal være – omsorg og støtte er en positiv adfærd som kun kan anbefales fordi det er med til at få dig på benene igen.

Men hvad nu, hvis du hver gang du begynder at få det godt og viser tegn på styrke og selvstændighed, oplever at omsorgen og støtten bliver skiftet ud med ligegyldighed og måske ligefrem afvisning? Hvordan vil din motivation for at slippe angst og blive robust og selvstændig så være?

Vil du vælge den umiddelbare nemme løsning ved at modtage den ‘positive belønning’ og føle dig set, støttet og opmuntret? Og er du dig bevidst om prisen, du skal betale for dit valg? Eller er prisen for høj – som fx prisen, du betaler med at leve et liv i angst?

Har du spurgt dig selv?

  • Bliver du belønnet for en adfærd, der samtidig fastholder dig i angst?
  • Hvordan ser din belønning ud?
  • Hvad giver belønningen dig?
  • Hvad er prisen for at gå efter belønningen?
  • Hvordan påvirker det dig og dit liv at hige efter belønningen og dét, den tilsyneladende giver dig?
  • Hvordan påvirker det: Din angst? Dit selvværd? Selvtillid? Humør? Familieliv? Økonomi? Sexliv? Livskvalitet?

Skriv det ned. Kig på det. Var du bevidst om det? Var du klar over at belønningen, du troede gav dig det du havde brug for, måske i virkeligheden giver dig grunden til at have brug for det, den giver? Altså får dig til at gå i ring uden at belønningen giver dig dét, du inderst inde har brug for?

Eksempler på adfærd der kan fastholde dig i angst, men som du bliver positivt belønnet for:

  • at være den pæne pige
  • manden der aldrig græder
  • den der altid hjælper andre – før sig selv
  • den der aldrig siger nej
  • den der bliver ved til det sidste
  • den der klarer alting
  • den der har styr på det hele
  • den gør alting perfekt og 100%
  • Indsæt evt. din egen _______

Når nu du har set på dette…

Mener du så, at belønningen er prisen værd?

Kunne du forestille dig andre måder hvorpå du kan give dig selv det, du inderst inde har brug for?

Prøv at brainstorme på det… Find alternativer til, at du aldrig mere behøver at vælge angstgivende adfærd for at tilfredsstille dine behov og ønsker.

Måske kunne du, hvis du har det som i eksemplet, vælge at få stillet dit behov for omsorg og opmærksomhed et andet sted? I første omgang hos dig selv?

  Få mod til at være den du er og stå op for dig selv. Nu og resten af livet

Indlægget her er blevet læst 3487 gange!

Tags:, , , , ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (6)

  • Avatar

    Ghita

    |

    Kan man belønne sig selv? Jeg sidder og tænker på om det kan være en belønning/fastholdelse at jeg kontinuerligt presser mig selv hver dag med den undskyldning at det jo er sundt for mig… Giver det mening?

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Ghita,

      Du kan sagtens belønne dig selv. Og med god grund. For når du belønner dig selv ‘opdrager’ du dig selv til at forbinde din hanling med noget godt og noget, der på en eller anden måde giver dig mening. Ren adfærdsterapi.

      Når du siger til dig selv at det du gør er sundt og godt for dig, stiller du en belønning i sigte, du kan vælge at gå efter. Hvis du så også får beløninngen efter handlingen, så vil du lære at selvom du bliver lidt presset så er der noget at hente i sidste ende.

      Når du samtidig presser dig selv er det vigtigt at holde for øje om der er en mening med det, du presser dig selv med. Ellers stresser du dig selv unødigt. Og det kan medføre, at du fastholder dig i stress – og dermed også angst.

      Så det er en balancegang mellem at presse dig selv en lille smule, hvis udbyttet er værd at gå efter – og slippe det pres, hvor belønningen ikke matcher overens med dine indre værdier.

      Jeg håber det giver mening, det jeg skriver 🙂

      De bedste hilsener,
      Lise

      Reply

  • Avatar

    Michael jacobsen

    |

    Hejsa ☺ mit navn er Michael og har lidelsen angst +et hav af andre diagnoser tak for en megagod hjemmeside jeg anvender en blanding af kognitiv terapi og mindfullnes og nlp mod min angst mm du har en glimrende måde at beskrive de tre teknikker så alle kan forstå det respekt jeg har brugt alkohol som selvmedicinering og det vil ikke anbefale da det udvikler sig til misbrug jeg er i dag tørlagt alkoholiker men på resolid som jeg også gerne vil af med det arbejder jeg på nu ved hjælp af mindfullnes og og strategier og det virker jeg deler doserne ned i mindre doser og der efter kigger jeg på hvilken dosis det vil være bedst at starte med at undvære og fjerner den det er en lang proces men det virker med henblik på at belønne min angst er min mening at at belønner man sin angst fastholder man sig som et offer for angsten det er en ond cirkel og hvis man vil slippe angsten gælder det om at bryde den cirkel og der vil jeg anbefale en blanding af mindfullnes og kognitiv terapi det.er et godt værktøj til at komme ud af offerrollen og videre.
    Mange varme hilsner
    Michael jacobsen

    Reply

    • Avatar

      Lise Kryger

      |

      Kære Michael,

      Stor cadeau til dig for at lægge alkoholen på hylden. Godt kæmpet. Der er rigtig mange der bruger alkohol som selvmedicering og de færreste ved at alkohol både fremprovokerer ny angst og fastholder en i et uhensigtsmæssigt mønster der vedligeholder angsten.

      Det glæder mig at læse at du bruger kognitiv terapi, mindfulness og NLP mod din angst. Jeg er sikker på at du vil nå langt med teknikkerne for de har en langsigtet virkning og vil med tiden styrke dig og gøre dig robust til at håndtere angsten.

      Din adfærdsændringer vil også belønne sig med tiden, for offerrollen skal erstattes med noget der giver ny og mindst lige så stor tilfredsstillelse.

      Tak for din kommentar, godt kæmpet og pøj pøj fremover 🙂

      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Søren

    |

    Hej.. Jeg er en mand på 41 år, som undgår alt og alle. Familie og venner, selv det at gå ude på gaden. Tænker meget over hvad andre tænker om mig. Eks. Genboen som kikker meget når man er et stykke fra vinduet. Ens far som er det jeg tilbage, mistede min for 5 år siden og søster for 2 1/2 år siden. Tænker for meget hvad en fars siger når man besøger ham, tanken om tag dig nu sammen. Min selvtillid og selvværd er på nulpunktet, kan ikke komme hen og handle ind, dajeg ikke altid ved hvad jeg skal købe, nok også for at ondgå andre mennesker ,som kan se man ikke har det godt. Tager hellere ikke mobil eller svare på sms, da jeg tænker hvad de vil sige, føler lidt man bliver jagtet, selvom de kun vil det bedste for mig. Spiser ikke ret meget prøver at ondgå at spise, skal siges jeg lider af en svær depression, samt rygproblemer som også tager min energi. Mit hjem kan jeg ikke tage mig sammen til at holde, så roder en del, samt det gør min far hjem også, har svært ved at tage mig sammen til at lave noget, så ligger i sengen hele tiden. ..føler hænderne vender indad og derfor ikke får lavet noget. Har en bil som jeg hellere ikke får brugt. Er ikke så vild med at være ude mens der meget trafik da jeg også det er en plage… har tænkt meget over om det er ens opvækst som været svær, mobbet i skole, havde ikke det store netværk da man gik ud af skolen. Har ikke haft nogle kæreste selvom jeg har haft muligheden. Ingen gang tag på kirkegården, kan jeg tage mig sammen til at gøre…nyder ikke rigtig livet… kan ikke se hvordan jeg kommer videre med livet, synes det er hårdt og uoverskueligt, når man ondgå at købe nyt tøj eller anden køleskab fordi man tænker for meget over alt ting… Træls liv jeg har.. manglede ikke ved det store netværk Hilsen Søren

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Søren,

      Tak for dine tanker. Det er hårdt når selvtilliden og selvværdet er helt nede og depressive tanker og adfærd synes at fylde det hele. Livet er hårdt nok i forvejen, så det kræver sin robusthed for at klare det, og ingen af os klarer det uden at fejle og tage beslutninger som vi fortryder. Men det der gør at vi alligevel får det til at rulle er når vi får energi og skaber udviklinger i vores liv der giver energi tilbage.
      Jeg tænker lidt at depression sagtens kan være den del der sluger alt i dit liv og depression tager kun – og giver intet tilbage. Har du fået hjælp til at lette depressionen – enten med psykologhjælp eller med hjælp fra medicin? Jeg tænker at det vil kunne hjælpe dig tilbage til at tage del i livet og klare de udfordringer du føler dig stillet overfor. Jeg vil råde dig til at tage en beslutning om at ringe til din læge og få en snak med ham. Fortæl ham om hvordan du har det og læg ikke filter imellem. Fortæl at det er svært for dig at komme ud også – og måske endda komme til ham. Måske han kan hjælpe dig med evt. et hjemmebesøg så i kan få en dialog op og du kan få hjælp?
      Jeg ønsker alt det bedste for dig.
      Kh. Lise

      Reply

Lav en kommentar