fbpx

7 kreative genveje til at acceptere angst

Bliv ven med din angst… Omfavn angsten… acceptér og anerkend angsten… Sætningerne lyder nærmest som et mantra i disse år og hvordan er det lige det kommer ind i billedet, når angsten har bidt sig fast og angsten gennemsyrer hver en celle i din sjæl og krop?

Angst er en grundfølelse som du har med dig når du skal kæmpe eller fjerne dig for at overleve en fare eller trussel på dit liv. Når angst fungerer som den skal er den nem at acceptere, den giver dig power og den holder dig vågen og får dig til at præstere under pres. Når angst er i ubalance gør den det modsatte. I stedet for at hjælpe dig overmander følelsen dig. Og fordi tilstanden er så ulidelig at være i er du parat til at gøre hvad som helst – og jeg mener, hvad som helst for at slippe for den. Så, hvordan er det lige du vender millioner af års evolutionær angst,som er i dig, fra at ville gi’ højre arm for at slippe for følelsen – til “at omfavne” og “blive ven” med den?

Det har jeg spurgt mig selv om mange gange

Rigtig mange gange. Når jeg er i balance og angst reagerer fornuftigt er jeg helt med på hvad det handler om. Når jeg er angst og adrenalinene først har fået overtaget, så er der ikke nogen jordisk chance for at jeg vil være “venner med den”. Mine erfaringer får mig til at konkludere to ting:

  1. Når jeg er i balance og angst blot er en reminder – så er det, at jeg kan arbejde med at acceptere og rumme følelsen. Jeg er ikke angst – jeg føler blot angst.
  2. Når jeg er grebet af angst og hele tilværelsen vælter på et sekund (angstniveau ligger her på 7-10), så spiller mine evolutionære kort sit spil og jeg må blot følge med og vente på at jeg får bragt mig selv til ro og angsten falder – jeg kan ikke acceptere angsten på dette stadie. Her har jeg en stærk oplevelse af at være angst – her er angst ikke noget jeg føler mig adskilt fra.

At acceptere din angst giver mening, når du arbejder med alle de ressourcer du bruger, udenom selve dét at føle angst. Altså, med andre ord, acceptér alt det omkringliggende. Af omkringliggende faktorer du med fordel kan arbejde på at acceptere er:

  • bevidstheden om, at du føler angst
  • dine tanker om, at du føler angst
  • dine vurderinger, der er med til at skabe angst
  • dine valg, som er med til at skabe angst

Vær kreativ når du slipper angst

Jeg har mødt kreative ildsjæle som har stået fuldstændig af på tanken om det at føle angst. Lige så kreative de har været udadtil, lige så fastlåste har de været i deres tankegang om, hvad der sker “inde i hovedet”. Det har overrasket mig, men også fået mig til at tænke. Det handler jo om at frigive dig selv og der skal der indimellem kreativitet til. Akkurat som den kreative gør med sine projekter. Afprøver, udforsker og gør ting der er “ud af boksen”. Jeg er gift med en mand som åbenbarede en process i mig jeg ikke anede eksisterede inden. Han så muligheder hver gang jeg så forhindringer. Nærmest som en sport kappedes jeg, i begyndelsen af vores forhold, med ham om at lukke dem så snart mulighederne åbnedes. Til sidst begyndte jeg at lytte, og acceptere, at jeg måske ikke altid havde ret. I hvertfald var jeg løbet tør for ideer og som jeg skrev tidligere, jeg var klar på at gi’ min højre arm, hvad som helst. Sjovt nok, var tanken om at ville give min højre arm en nemmere tanke, end selve udførelsern. Ikke desto mindre har vi været kærester i 10 år og jeg må erkende, at mine forsvar er ved at give op til fordel for hans kreative løsninger, til at slippe angsten, vinder. Hver gang. Når jeg følte angst var det ofte fordi jeg følte mig presset op mod en mur. Jeg havde to valgmuligheder:

  1. vær som jeg eller andre forventer jeg skal være
  2. gemme mig og ta’ konsekvensen, som er angst

Min mand kom altid med en mellemvej og den var skabt af et kompromis. Kompromis’et blev altid efterfulgt fra mig af et “det kan jeg/man da ikke”. Forhandlingerne startede og til sidst lod jeg mig overtale med et svar jeg ikke kunne hamle op med: “Hvorfor ikke”? Med accepten af, at jeg ikke nødvendigvis var til det jeg eller andre forventede af mig, gav det mig muligheden for at blive kreativ i mit liv og skabe mig et nyt og bedre. Et der var dynamisk og levende fremfor fastlåst i hvad “jeg kan med angst” og “hvad jeg ikke bør når jeg har angst”.

kreative genveje til at acceptere angst

Jeg vil gerne dele nogle af mine egne kreative genveje til det at acceptere angst. For, at det ikke også bliver en kamp du skal kæmpe. Det handler ikke om, at du skal give op, slippe tøjlerne fuldstændigt og bare overlade dig selv til angstens skæbne. Tværtimod! Det handler om at være kreativ og sprænge rammerne for, hvad du kan, hvad du må og så gøre det! Det er dit liv det handler om – skab det som du vil – du kan godt, du må godt – jeg vil elske at høre, at du gør det! Her kommer som følger:

  1. Det er okay, dine valg ikke stemmer overens med tidligere forventninger – både af dig selv og andre. Det handler om, at dit valg er “dig” og når du accepterer dine indre behov og ønsker – så slippes angsten.
  2. Acceptér angsten for uvisheden, ved at skabe kompromis mellem “sort/hvid”-tankegangen, med et “hvorfor ikke”? Har du erfaring med, at det kunne være en dårlig ide – ellers prøv det af.
  3. Spørg dig selv om den angstprovokerende situation er noget du inderst inde vil, eller om det i virkeligheden er for at være som du eller andre forventer du skal være? Vær ærlig! Accepten af, at du har andre behov er langt mindre smertefuld end angsten forårsaget af, at at du overhører dit indre “ja” eller “nej”.
  4. Læg mærke til, hvor forskelligt vi mennesker lever. Hvor forskellige vores tilgang til “hvordan man bør være” er. Giv dig selv lov til at skabe dine egne rammer. Acceptér, at du er som du er og vil leve dit liv – lige præcis på dén måde du ønsker.
  5. Acceptér, at andre ikke altid forstår dine valg. Dét der giver mening med livet er at stå inde for dig selv og de valg du tager. Uanset hvad andre tænker.
  6. Hvis du absolut er typen, der vil sammenligne dig med gud og hver mand, så tænk på alle de skæve berømtheder som virkelig har formået at leve livet og rykke verden. Så er du ikke helt alene om det vel? Acceptér og sæt pris på din unikke personlighed!
  7. Fordi du føler angst er det er ikke sikkert det er dig, der er problemet. Din angst kan lige så godt være dig, kombineret med de mennesker og miljø du omgås med og i. Acceptér, at selvom du gerne vil være en del af det, ikke nødvendigvis trives i det – og vælg om.

GO BE YOU!

Indlægget her er blevet læst 6564 gange!

Privacy Preference Center