Angstbehandling i Aalborg

Hvornår skal du søge hjælp hos en angstbehandler?

Det vil altid være en individuel vurdering, hvornår du har brug for hjælp fra en angstbehandler. Det afhænger af din angst, hvor meget den fylder, hvor intenst den føles og hvor længe, du har været hæmmet af den.

Her kommer nogle punkter du kan forholde dig til, når du skal vurdere, om det er tid til at søge hjælp.

  Du bekymrer dig så meget, at det forstyrrer dit arbejde, relationer eller andre dele af dit liv

  Din bekymringer eller angst er forstyrrende for dig og er svære at kontrollere

  Du føler dig deprimeret, har problemer med alkohol eller stoffer eller har andre psykiske bekymringer sammen med angst

  Du har selvmordstanker eller adfærd – hvis det er tilfældet, søg omgående behandling – eller kontakt Livslinjen!

Se din læge eller find en angstbehandler, før din angst bliver værre.
Din angst er lettere at behandle, hvis du får hjælp tidligt.

Hvad er angst?

Angst er din krops reaktion på bange, stressede eller ukendte situationer. Det er ofte kendetegnet ved uro eller en følelse af forudanelser før noget. Eksempler på typisk angst, som vi alle føler, er bekymringer før en eksamen i skolen eller en stor præsentation på arbejdet. Undertiden holder normal angst som denne dig opmærksom og produktiv.

Men hvis du lider af en angstlidelse, kan den angst, du føler i visse situationer, begynde at fylde i din hverdag og blive ødelæggende og forringe din evne til at fungere. Angsten kan f.eks. forhindre dig i at få en god nattesøvn, holde trit med dit sociale liv, føre en samtale eller forlade dit hus – og meget andet.

Symptomer på angst

  • Følelse af nervøsitet, rastløs eller anspændt
  • Har en følelse af forestående fare, panik
  • Øget hjertefrekvens
  • Hurtig åndedræt (hyperventilation)
  • Svedende
  • Rysten
  • Følelse af at være “svag” eller træt
  • Svært ved at koncentrere dig eller tænke på andet end den nuværende bekymring
  • Har problemer med at sove
  • Har svært ved at kontrollere bekymringer
  • Har lyst til at undgå ting, der udløser angst

Hvilke angstlidelser findes der?

Der er en række specifikke angstlidelser som f.eks.:

Generaliseret angst (GAD)

Hvis du har GAD, lever du med konstant bekymring og frygt, der kan gå ud over din hverdag. Generaliseret angst udløses som oftest ikke af noget særligt.

Panik lidelser

Panik lidelser er karakteriseret ved konstant at bekymre sig og frygt for dit næste panikanfald. Panikanfald er korte udbrud af irrationel frygt kombineret med voldsomme, fysiske symptomer. De forekommer uden forestående trusler.

Posttraumatisk stressforstyrrelse (PTSD) 

Folk, der lider af PTSD, genoplever dårlige minder og oplever nogle fysiske symptomer efter at have oplevet en traumatisk begivenhed eller efter at have oplevet en alvorlig ulykke.

Obsessive compulsive disorder (OCD)

Mennesker med OCD overoptaget af tvangstanker, der medfører tvangsmæssig adfærd.

Social fobi 

Normalt refererer socialfobi til overdreven eller irrationel frygt for at være i sociale situationer som fester, skoleundervisning, butikker, arbejdssituationer m.m.

  Læs mere om angsttyper og fobier her!

Hvad forårsager angst?

Selvom hvert angsttilfælde er meget forskellige, er der flere potentielle årsager til angstlidelser. Hvis du har en angstlidelse, er det ikke din skyld. De fleste af årsagerne er udenfor din kontrol. Følgende ting kan have en andel i en angstlidelse:

  • Kemiske ubalancer (hjernekemi)
  • Langvarig stress
  • Genetik (familiehistorie med angst og andre psykiske problemer)
  • Tidligere traumer
  • Stofmisbrug
  • Bivirkninger fra medicin
  • og meget mere

Hvem kan hjælpe dig med din angst?

Du kan heldigvis gøre en hel masse for selv at nedsætte risikoen for at udvikle angst og slippe den. Det kan du bl.a. ved at deltage i kurser hvor du lærer om angst og får værktøjer, du kan bruge til at forebygge og slippe angsten med.

Du kan også få hjælp af en angstbehandler som f.eks. en psykolog, psykoterapeut eller psykiater. Der er også andre angstbehandlere der kan hjælpe dig med noget af din angst, som f.eks. kropsterapeuter og afspændingspædagoger mv.

Metoderne til at slippe angst kan f.eks. være

Kognitiv adfærdsterapi, ACT, Metakognitiv terapi, Mindfulness, Psykodynamisk terapi m.m.

Uanset hvilken form for angst du har, kan angstbehandling hjælpe dig