fbpx

Sådan fortæller du en som ikke har angst, hvad angst er!

Hvad er angst – og hvordan forklarer du det virvar af angst du har indeni, til én der aldrig har være ramt af angst?

Har du angst?

Hvis du er i tvivl om du har angst – så er der stor sandsynlighed for at du ikke er angst. Jeg har aldrig nogensinde været i tvivl om at det jeg oplevede var angst. Jeg vidste i mange år ikke at der var noget der hed ‘angst’ men da jeg hørte om det første gang var jeg ikke et sekund i tvivl om at det var angst, jeg oplevede.

Det er ikke årsagerne der gør, at du har angst

Når ikke-angstramte kan relatere til mange af de ting jeg skriver, så er det fordi jeg skriver om de hverdagsting og livskriser som enten er med til at bygge op om angst, trigge angsten eller fastholde angsten. Alle sammen ting vi som mennesker, også dig der ikke har angst, oplever og har store smerter forbundet med. Ligesom langvarige kriser, som kan splintre dig fuldstændig ad.

Livskriser, traumer, mobning, overfald, sygdom – alle disse oplevelser jeg beskriver som triggere til angst er ikke den endegyldige årsag. Årsagen er kompleks og rækker dybere end som så.

  Få 7 strategier, du kan slippe angsten med. Tilmeld dig min mailingliste her og få din første strategi tilsendt i dag!

Ja, du har også angst – men du er ikke angstramt, hvis

Alle oplever indimellem angst. Angst der gør, at du er i stand til at flygte eller kæmpe for at overleve. Havde du ingen angst ville du være ligeglad med at gå midt ude på motorvejen. Du ville også glemme at løbe ud efter dit barn, når det nærmede sig vejen med susende biler. Du ville overhøre vigtige signaler fra din krop om, at noget var galt. Du ville være ligeglad og dø hurtigt. Derfor har du angst – men på den livsbevarende måde.

Selvom du ikke er angstramt mærker du alligevel noget, der kan minde om angst. Stress og nervøsitet opstår når du kommer ud i situationer, hvor du skal præstere, yde eller gennemleve svære kriser. Du kan mærke at din krop er i et forøget alarmberedskab og at du kører på pumperne i en periode. Hvilket kan vække angsten i en kort, men dog begrænset periode.

Du er angstramt, hvis

du, udover at have angsten til at passe på dig oplever, at angsten begrænser dig i dit daglige liv og gøremål.

Angsten begrænser dig når du oplever den i situationer hvor du ikke kan se eller forstå, hvorfor du skulle føle dig bange og ængstelig. Som fx når du står og kigger på varer nede i Føtex og pludselig går i panik, møder et menneske på gaden du holder af – men bliver angst, ønsker at tage ned i byen – men bliver angst så snart du går udenfor døren eller mærker et eller andet i din krop, du ikke lige ved hvad er og med det samme føler dig overbevist om at du er ved at få et hjertestop.

Der er lige så mange situationer, som der er personer der har angst.

Du er angstramt når

  • du undgår situationer, du ellers gerne ville være i, for at undgå angsten
  • du blot ved at tænke på situationen – mærker angsten
  • du tager vigtige valg i dit liv, ud fra om det giver dig angst eller ej
  • din hverdag er præget af bekymringer om noget, som sandsynligvis eller reelt set ikke vil ske
  • angsten er irrationel, og du ikke kan se sammenhængen mellem fakta, logik og følelse

Hvordan føles ‘angst’?

Angst er et samlet begreb der dækker over en bunke af ubevidste tanker, følelser, adfærd og situationer, som sætter din hjerne i alarmberedskab og giver dig angst. I bund og grund for at hjælpe dig ud og væk fra en situation. Problemet er bare, at du ikke ved hvorfor.

Fysisk sker der det at dit hjerte der pludselig banker voldsomt, sender blod ud til de store muskelgrupper som gør dig klar til at kæmpe eller flygte. Du bliver stakåndet og måske hyperventilerer du. Du mærker sug i maven og lige som, hvis du var i voldsom fare.

Hyperventilationen gør at du mærker prikken og stikken i fingre, læber og hud og måske bliver du svimmel. Du sveder måske koldsved og rødmer måske også. Tårer kommer måske frem og måske græder du af angst.

Psykisk oplever du en stærk trang til at flygte eller kæmpe. Men du er låst fast og kan ikke røre dig ud af stedet. Du er stivnet i din krop. Tanker og hele dit fokus styres 100% ind på at forsvinde fra situationen – komme væk så hurtigt som muligt.

Et synonym til ordet angst kan være ‘rædsel’. Prøv at forklar hvad det gør ved dit liv at føle rædsel for ufarlige ting. Nævn fx hvilke ting og situationer du føler rædsel ved – også dem du føler dig flov over at fortælle. Det forklarer hvor svært det også er for dig selv at forstå din rædsel – angst.

Giv evt eksemplet om dådyret, der i natten står ude på vejen, stivnet, af bilens lygter – som kommer susende imod den. Den er angst. Naturlig angst for at dø.  Fortæl det er det samme. Hos dig er der bare ikke nogen biler, ingen fare, men en krop, der er klar på at kæmpe eller flygte som var du i færd med at overleve en livstruende situation.

  Få 7 strategier, du kan slippe angsten med. Tilmeld dig min mailingliste her og få din første strategi tilsendt i dag!

Angst har ingen rytme

– med mindre altså du lærer den at kende og forstår hvad der fremprovokerer den og i hvilke situationer, angsten dukker op.

Du kan tage bussen den ene dag, uden at have angst. Den næste dag vælter angsten ind over dig i bussen. Først senere ser du måske, at angsten ikke var trigget af ‘bussen’ men fordi du oplevede en situation i bussen, du ikke kunne håndtere uden at mærke angst. Angsten kom fordi du var presset til det yderste mentalt og fysisk af flere grunde, som du skal have hjælp til at håndtere.

Måske er angsten kommet snigende. Måske kom den som lyn fra en klar himmel. Måske var du alene. Måske var du i godt selskab.

Andre kan opleve lige netop urytmen, som et tegn på at din angst er ‘indbildning’ og selvskabt. Men angst har ikke en rytme for det utrænede øje.

Hvad er det der gør forskellen?

Vi, der oplever angst, gør måske de samme ting som den der ikke er ramt af angst. Vi tænker måske de samme tanker og vi har måske endda oplevet mange ens ting i vores liv.  Men vi er alle individuelle og vi har forskellige måder at reagere på.

Nogle reagerer måske udadtil og udtrykker deres følelser ved at råbe højt og stampe i jorden (heller ikke uden konsekvenser). Andre vender det hele indad og presser sig selv til at holde igen, tie, og ikke reagere eller vise tegn på smerte, overtrådte grænser eller andet, der kan vise midlertidig svaghed. Uanset hvordan vi reagerer bærer det konsekvenser med sig.

Angst er ikke verdens omdrejningspunkt, hvad smerte angår. Men angsten er berettiget opmærksomhed, fordi skammen og tabuet gør det svært at bearbejde.
Det kan være svært at kommunikere angsten ud til omverdenen så andre forstår, hvad det er lige præcis du går igennem.

Hvad er dit bedste tip til at forklare én der ikke har angst, hvad din angst går ud på?

Få hjælp til at slippe din angst med online kurserne:

  Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip!

  Tag styring over angsten – med kognitive metoder og eksponering

  Slip angsten med viden, stressreducering og mindfulness

  Generaliseret angst – slip bekymringerne

 

 

Opdateret 1. feb 2018
Udgivet: 19. jun 2014

Indlægget her er blevet læst 19689 gange!

Privacy Preference Center