9 livsforhold, der kan påvirkes ved længere tids angst

Har du levet med angst gennem flere år? Og får du ofte følelsen af at den lange tid med angst har skærpet mere end rigeligt på din livskvalitet? Så er du ikke alene. Et liv med mange års angst kan medføre en hel del påvirkninger i dine livsforhold. Nogle af dem, vil du kunne læse om i dette indlæg. Måske, du kan genkende nogle af dem?

Dette indlæg er til dig, der ikke har fået den rette angst hjælp i tide, og som har gået med ubehandlet angst i flere år. Det er til dig, der har brug for at mærke at du ikke er alene om at føle at livet er ekstra meget op af bakke, fordi angsten har været inde over dit liv længe.

Angst gennem længere tid kan, uanset hvor meget jeg prøver at beskrive dem her aldrig vise det fulde billede af personlige konsekvenser og omkostninger, du har pga. angst. Det afhænger nemlig af hvem du er som person, hvor meget angsten har været inde over dit liv, hvor intenst den har føltes, hvor længe du har været ramt af angst og den hjælp, du har fået til at håndtere den.

Til dig, som kun har haft angst i en kortere periode.

Punkterne jeg beskriver i dette indlæg, behøver slet ikke at blive et issue for dig. Især ikke, når du (som nu) søger viden om angst og rækker ud efter hjælp til at slippe angsten. Det er vigtigt at huske på, at for nogle er angst blot til stede i en kort periode og ikke mindst for dig, der får den rette hjælp og værktøjer i tide til at håndtere angsten.

  Læs mere om angst på min Hvad er angst?

Til dig, der vil læse mere om de påvirkninger, lang tids angst kan have – læs videre her.

9 livsforhold, der påvirkes ved længere tid med angst

1. Når angst påvirker dit selvværd

Dit selvværd er et stærkt parameter, når det gælder om at slippe din angst eller leve med angst. Et lavt selvværd kan være med til at udløse angst og vedligeholde dig i angst. Men omvendt kan et stærkt selvværd også smuldre, hvis angsten har tæret på dig gennem længere tid.

Når du har haft angst inde over livet gennem længere tid kan du miste taget på hvem du er inde bag angsten. Den kan få dig til at glemme dig selv, miste grebet om din indre kerne og indre værdier. 

Hvad vil du, når angsten ikke er et issue? Hvad foretager du dig, hvis du ikke er angst? Hvad er dine drømme, ønsker og mål, hvis ikke angsten regnes med som en medbestemmende faktor i dit liv? 

Dit selvværd er den kerne inde i dig der skal styrkes, så du står stærkt i dig selv. Selvværdet er følelsen af at du er ok, når du føler det du føler, tænker det du føler og mener det du mener. Selvværdet er den plads i dig, angsten prøver at overtage. Og selvværdet er den kraft du skal styrke for at skubbe angsten til side. Selvværdet kan hjælpe dig med at genvinde balance, tryghed og tilliden til at du er god nok og kan det du skal kunne, så angsten fordufter.

>Du kan godt arbejde med at styrke selvværdet, selvom angsten fylder. Selvværdet er på flere måder som en muskel du kan træne stærk, hver gang den bliver slap. Og det er på samme måde også noget, du skal vedligeholde for at holde stærkt.

Der findes et hav af selvværds værktøjer, du kan benytte dig af. Jeg har samlet de vigtigste, jeg kender til, i dette kursus. Se mere om kurset her:   Tag selvværdskuren og få mod til at være den du er og stå op for dig selv. Nu og resten af livet

2. Når angst påvirker dit parforhold

Det er muligt at du og din partner ikke er “meant to be”, men det kan også være at det i virkeligheden er angsten, der påvirker dit parforhold og skaber problemer. Prøv lige at læs med her:

Angst gennem længere tid sætter sig sine spor i parforholdet. For enten holder du det uden for parforholdet – hvilket påvirker jeres forhold, eller også inddrager du det som en en virkelighed, i skal forholde jer til.

Uanset, hvordan dit parforhold og historie med angst er, vil det udfordre dig og din partner før eller siden. Er angst f.eks. noget i snakker om? Er angst erfaringer noget i deler? Betror du din partner om angsten – 100% ærligt? Må din partner se dig, når du har angst?

Dit parforhold er vigtigt at have fokus på, når du kæmper med angst gennem længere tid. Ikke kun fordi det kan være med til at skabe en sikker og tryg base, hvor du kan hente støtte og omsorg. Det kan også være det sted hvor du opnår fred med at være den du er, uanset om du er fri for angst – eller om du står midt i et angstanfald. 

At skabe et parforhold der rummer forskellighed, individualitet, følelser (herunder også angst), ærlighed og tillid er virkelig værd at kæmpe for – for med et stærkt parforhold i ryggen vil du kunne klare mange flere af de udfordringer, angsten skaber for dig.

Her er en håndfuld gode råd, du måske kan bruge i parforholdet:   Er du pårørende til en der har angst? 10 tips til hvordan du hjælper bedst, samtidig med at du passer på dig selv

3. Angst kan påvirke dine venskaber

>Gode venner er det bedste i verden. Især, når du føler du er omgivet med de rigtige. Og hvad der føles som rigtige venner, kan kun du svare på. Men selvom du omgiver dig med de mest fantastiske venner, kan angst gennem længere tid også påvirke selv de mest solide venskaber.

Når dine venner accepterer og anerkender din angst har du et udmærket fundament for, at angsten ikke kommer til at spænde ben for for jeres venskab. Ærlighed og tillid er ligeledes stærke komponenter for, at angsten ikke kommer i vejen mellem jer.

Venskabet kan dog, uanset hvor stærkt det er, blive udfordret af grænser der skal sættes samt ansvar og behov, der skal fordeles imellem jer. Det kan være udfordrende for de venskaber, hvor kommunikationen mest har bestået af ikke-sagte ting men følelser og fornemmelser, respekt og ligeværdighed, fordi det kan blive nødvendigt at sætte ord på og give udtryk for komplicerede tanker og følelser.

Længere perioder med angst kan også udfordre dine venners tålmodighed, fordi de måske føler de skal gå på kompromis med egne behov for at bevare dit venskab.

Til gengæld, kan angst på flere måder også være udløsende for større åbenhed som kan være med til at medføre større respekt og indbyrdes kærlighed. At være ærlig og åben om angst kan skabe dybe og tillidsfulde venskaber som kan blive en livslang støtte og tryg base, du til evighed vil kunne hente livskvalitet gennem.

4. Dit sociale liv kan påvirkes af angst

Når du oplever angst rækker du så ud efter andre, eller trækker du dig socialt? Måske er du en af dem der har brug for andres nærvær når du har angst, men chancen for at du trækker dig er temmelig stor. 

Personer med socialangst, har det ofte svært ved at deltage i sociale sammenhænge, men også andre angsttyper kan påvirke dit sociale liv. 

I mødet med andre mennesker er der mange uskrevne regler og kulturelle væremåder, som forventes af os. Når du føler angsten overmande dig, kan det være svært at efterleve disse uskrevne regler. En uskreven, social regel kan f.eks. være ikke at vise tab af kontrol eller følelser i det offentlige rum.

Hvordan har du det med at vise din angst, når du befinder dig et offentligt sted? For mange er det at vise sin angst i sociale sammenhænge, generelt grænseoverskridende. De fleste vil gerne være alene med deres angst, hvilket i sidste ende kan medføre isolation og ensomhed. 

Heldigvis er det blevet mere almindeligt, at angst er en del af danskernes bevidsthed. Ordet “angst” bliver også oftere taget op som samtaleemne og er efterhånden et emne, man godt kan dele med andre – til et vist punkt. Der er flere, der kender til angst – og flere, der kender til at have angst selv. Og hvis ikke, så er det mere og mere normalt at de så kender én, der har angst. 

Mange oplever at angsten fylder mindre, når de taler åbent om deres angst. Ikke nødvendigvis viser den, men står ved den og op for den. Som en del af sig selv der fortjener accept og anerkendelse. Åbenhed om angst kan medføre varme relationer, respekt og større forståelse og anerkendelse – og måske større tillid til at andre også tør åbne sig op.

5. Når angst påvirker dit arbejdsliv 

På dit arbejde er der med stor sandsynlighed en hel del som oplever daglig angst, mens de er på arbejde. Nogle, oplever angst ved møder, hvor de skal deltage i debatter eller præsentere produkter og projekter for hinanden. Andre oplever angst i deres frokostpause, hvor de skal spise sammen med andre og deltage mere personligt end fagligt. Andre oplever stressrelateret angst, social angst, panikangst… og ja, al mulig angst.

Mange gemmer angsten væk, strammer sig op, og klistrer smilet på og venter til de kommer hjem og kollapser så fuldstændig som en maratonløber, der endelig er færdig med ruten. Nogle oplever pludselig stressanfald og må sygemeldes for længere tid. Nogle vælger aldrig at komme tilbage.

Lang tid med angst kan blive et livsvilkår, som kan påvirke vores valg og adfærd livet igennem. Måske, har vi valgt vores uddannelse ud fra, om det medfører os angst eller ej. Måske, har vi valgt uddannelsen på trods af vores angst. Måske, tror vi, at vi skal være på en bestemt måde for at blive accepteret i vores samfund og bruger alle vores daglige timer på et arbejde, der i virkeligheden strider mod vores værdier og gør os ulykkelige (– og angst)? Eller også er det arbejdspladsen, opgaverne og deadlines, der stresser os og prikker til vores angst? Hvor starter det? Hvad skal der mon til?

Det kan være at arbejdspladsen kunne blive et helt fantastisk sted at være, hvis miljøet kunne rumme tab af kontrol og angst. Hvis ikke du skulle gemme den væk, men kunne betro dig til en leder eller god kollega, når den dukker op og du kan give dig selv det, du behøver for at angsten falder igen. 

Det kan også være at angsten på arbejdspladsen er et vink med en vognstang om, at du hører hjemme et helt andet sted? At du er faret vild i din karriere, er endt det forkerte sted og har mistet dig selv?

Hvad mon din angst ville sige til dig, hvis den havde ord – og du var klar til at lytte? 

6. Når angst påvirker dig – eller din kollega

Hvorfor opfører han sig sådan? Det er som om din med-makker altid gør krumspring, som du ikke forstår… han hidser sig op og tror alle er efter ham, eller han kommer altid for sent til mødet – eller bliver syg til præsentationerne… Der er altid en grund til at folk reagerer og handler, som de gør. Vores normer og kultur giver os lidt af svarene men personens egen grund, kender vi ikke. Måske, er han bare angst?

Nogle virksomheder er gearet til at håndtere dig og din angst i deres personlige stil og kultur, og flere større virksomheder har ansat Human Resource til at tage sig af medarbejdernes trivsel og udvikling. Nogle kan endda hjælpe dig med et terapiforløb og er indforstået med at omstrukturere opgavernes art og flow for at imødekomme dine behov. 

Men sådan er vilkårene bare ikke altid. Og nogle gange vil du opleve at det er en af dine kollegers behov, der rammer dig og din arbejdsgang. Angst kan skubbe til mange arbejdsmæssige processer, og det er derfor vigtigt at italesætte ordet angst. Jo mere åben du er om din angst, jo nemmere er det for andre at skabe sunde omgivelser der passer til dig og du vil bedre kunne yde den indsats, du ønsker at yde.

Åbenhed om angst udvider tolerancen kolleger imellem. Åbenhed om angst viser også selvansvarlighed og selvindsigt. Det er noget, der kan styrke medmenneskelighed på en arbejdsplads og gøre arbejdspladsen til et godt sted at være – også med angst.

7. Når angst påvirker dig under uddannelsen

Har du valgt en uddannelse ud fra hvad du drømmer at lave i fremtiden eller har du valgt din uddannelse ud fra, om du får angst eller ej?

Mange oplever deres første angst i teenageårene. Det er i teenageårene valgene til ens uddannelse bliver valgt. Selvom drømme-uddannelsen allerede har været bevidst i mange år, kan selve valget pludselig skride ved opdagelsen af de krav og forventninger, man mødes med på uddannelsesstederne. Det kan være krav om præstation, ydelse, socialt samvær, oplæg og foredrag, fællesspisning – situationer, som kan medføre angst.

Angst for at fejle og ikke slå til eller høre til, får mange unge mennesker til at søge uden om deres egentlige drømmeuddannelse og i stedet søge ind på sikre og trygge uddannelser, som de i det lange løb alligevel ikke ønsker eller bliver glade for. Mange zapper rundt og nogen er heldige at finde alternativer som gør dem glade alligevel – andre ender på hylder, de slet ikke hører til.

Men hvad kan du så gøre, hvis du har angst og skal vælge uddannelse? Eller, hvis du allerede er i gang med at tage din uddannelse og har angst? 

Læs her:   11 tips til mere angsthjælp, mens du tager din uddannelse

8. Når længere tids angst påvirker dig fysisk

Angst er ikke blot en tanke. Angst er også fysisk. Det er sandt at angsten kan starte med en tanke, men du vil meget hurtigt opleve de fysiske reaktioner sprede sig i kroppen med hjertebanken, rystende hænder, sug i maven og mange andre angst symptomer.

Læs evt.   Angst starter i hjernen

Når du har angst gennem lange perioder i dit liv, kan kroppen have svært ved at “glemme”. Det er som om, den begynder at blande stærke følelser sammen med angst. F.eks. kan en rutsjebanetur pludselig minde om alle de gange din krop har troet, at du var i fare og vække ny angst.

Når du er angst, bruger du ofte musklerne som forsvar og spænder op og de har brug for at komme ned på deres normale spændings-leje igen, når “faren” er ovre. Hvis du føler dig konstant angst – eller ofte får angst / panikanfald, vil kroppens muskulatur opretholde for høj en spænding.

Din krop og nervesystem kan med tiden blive overbelastet. Det kan føles som om alting står og plirrer, og den mindste bevægelse kan sætte hele alarmsystemet i gang. Det er som om kroppen er blevet overtræt af at spænde op, være på vagt og være i overlevelsesmode.

Måske oplever du rygproblemer, iskias, spændingshovedpine, nakke- og skulderspændinger, mavekneb, og udefinerbare smerter i mave og underliv? Eller måske har du spændinger i kæbe, hals, arme, lår og lægmuskler? Dette kan sagtens skyldes angst over længere tid.

Nogle oplever også at danne mavesår pga. den store mængde af mavesyre, der dannes ved stress- og nervøse tilstande. Forstoppelse og diarre pga. opstår pga. tarmenes sensitivitet overfor angst, stress og nervøsitet.

Stressreducering, mindfulness, meditationer, yoga, gåture, frisk luft, sund mad… der er mange måder at vende skuden selv, hvis du har haft angst det meste af dit liv. 
Her er mere info og nogle bud på, hvad du kan gøre:

  Derfor virker stressreducering

  Stress og angst – hvad gør du nu

  Sådan undgår du at motion forværrer din angst

  Spiller kost og sundhed en rolle for din angst?

  Derfor virker mindfulness på din angst

9. Lang tid med angst kan ramme din økonomi

Økonomien er ofte en overset konsekvens af at have angst. Mange, der har oplevet angst, har haft kontakt til en psykolog, psykoterapeut eller anden angstbehandler, og for nogen er det endda blevet til mange forskellige igennem deres liv. Lægen kan ud udskrive en henvisning til en psykiater eller psykolog, så sygesikringen betaler. Timepriserne for en psykolog varierer meget men ligger ofte omkring de 800 -1.000,- kr/t., og så kan det godt blive en omkostelig affære i det lange løb.

Mange familier oplever også at blive udfordret på økonomien, hvis en af de voksne må sygemeldes gennem længere tid pga. angst. Eller deres barn har svær angst og den voksne må tage orlov for at være der for barnet.

Andre rammes på økonomien fordi de kan have svært ved at tilbagebetale de lån de har oprettet, mens de var i arbejde. 

Nogle vælger helt at undgå arbejdsmarkedet, og bliver førtidspensionister. Andre vælger helt at undgå systemet, fordi de oplever at systemet fastholder dem i angst. Andre igen bliver indstillet til flexydelse mens andre igen opgiver, fordi vejen til flexydelse er for lang og vækker for meget ny angst.

Så er der også en stor gruppe af angstramte, der vælger at slå sig ned som selvstændig. Både for at lette arbejdsbyrden, men i særdeleshed også for at kunne tilrettelægge en dags arbejde uden at presse sig selv for hårdt eller at kunne arbejde på konstruktive tidspunkter i løbet af dagen i forhold til den angst, de oplever. Det selvstændige arbejde kan give en vis frihed i forhold til angsten men til gengæld også være virkelig lavtlønnet, uden ferietillæg, sygepenge og uden opsparing til pension.

Der er mange måder en angstramt kan rammes på økonomien og det kan være svært at håndtere netop pga. stress og angst. Det kan derfor være en god ide at få hjælp udefra til f.eks. at samle gæld og lavet nye bankaftaler, få lagt budgetter og få betalt regningerne.

NB: Vidste du, at du kan få gratis psykologhjælp, hvis du er mellem 18-21 år? Det kan du fra 1. oktober 2019 til og med 2021– se bare her.

 


Få hjælp til at slippe din angst med online kursus

  Slip Angsten med Stressreducering og Mindfulness

Få hjælp til at slippe din angst med stressreducerende værktøjer og mindfulness. Få øvelser og afspændinger med det samme, du har tilmeldt dig. Alle online kurserne kan bruges, når som helst og hvor som helst – i dit helt eget tempo, uden stress og forventninger om, at du skal præstere eller yde noget som helst.

Sænk stressniveauet og slip angsten med online kurset: “slip angsten med stressreducering og mindfulness/“.

  Slip angsten med tankerne

Du kan slippe din angst, når du tænker realistiske og beroligende tanker. Og især, når du samtidig øver dig i at bruge din adfærd til at afprøve og udforske de situationer, du længe har undgået pga. angst. Med små, trygge trin kan du nærme dig længe ønskede situationer og generobre det, der giver livet mening!

Lær hvordan du gør, i online kurset: Tag styring over angsten – med kognitive metoder og eksponering

  Slip bekymringerne!

>Der er en udvej for dig. Du behøver ikke at ligge under for endeløse bekymringer og indre forestillinger om ulykker og katastrofer. Det er muligt at slippe bekymringerne og få dit liv til at hænge sammen igen.

I online kurset: ‘Slip bekymringerne’ får du udover viden og indsigt også de stærkeste værktøjer og øvelser, du skal bruge for at slippe bekymringerne og angst.

Læs, hvordan du slipper overbekymingerne her: Generaliseret angst: Slip bekymringerne!

 

 

Opdateret den: 14. nov. 2019
Udgivet den: 2. sep 2012

Indlægget her er blevet læst 14536 gange!

Author: Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kurset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk