Angst for at snakke i telefon

Telefonangst

Undgår du at tale i telefoner?

Kan du finde på at gå igennem sne og ismasser for at undgå at skulle ringe og bestille en tid? Bliver dine telefonsessioner ultra korte? Ved du, at det du har er angst for at tale i telefoner og hvordan du kan få det bedre med at tale i telefon?

Hvad er symtomerne på angst for at telefonere?Angst for at snakke i telefon

  • Hjertebanken
  • Åndenød
  • Svedige håndflader
  • Stemmesvigt
  • Rystende stemme
  • Sommerfugle i maven
  • Tanker der hele tiden kredser sig om at afslutte samtalen
  • Undgåelse af telefonsamtaler

Hvad er årsagerne til telefonangst?

Årsagerne er individuelle men bunder som oftest i en situation du har oplevet som værende meget ubehagelig.

Måske har du oplevet at blive ringet op af en som har spurgt dig om noget du ikke ikke følte dig i stand til at sige nej til fordi personen ventede i den anden ende af røret?

Måske har du oplevet at blive stillet overfor et svært dilemma du pga. manglende tid til at svare på ikke fik svaret på på en måde du følte dig til mode ved?

Det kan også være at det manglende kropssprog og øjenkontakt giver dig uro og nemt kommer til at misforstå den du taler med.

Eller måske en form for præstationsangst der opstår fordi du er “på” lige så snart modtageren løfter røret?

Årsagerne kan være mange – men der er altid mulighed for at få det bedre med det, hvis du har viljen og øver dig.

Gode råd til at få det nemmere med at tale i telefon

  1. Det er okay at sige fra også selvom du fortryder bagefter og ringer op igen
  2. Du må gerne sige – “Jeg har brug for tid til at svare dig – jeg ringer tilbage senere”
  3. Brug åbne spørgsmål – det hjælper den anden til at svare grundigt og giver dig mulighed for at lytte
  4. Lyt til den andens stemme og få fokus over på hvad den anden siger lige nu og her
  5. Mindfulness: Brug 5-10 min. inden du ringer op på at få fokus på nuet, så du ikke tænker i fremtidige katastrofetanker
  6. Øv dig i at ringe. Find ud af hvilken slagst telefonsamtale der er nemmest for dig at gennemføre og øv dig – gerne flere gange om dagen. Væn dig til situationen
  7. Øv dig i ikke at undgå, men prøv igen og igen. Undgåelse forstærker bare angsten
  8. Lad ikke en anden tage telefonen – tag den – at lade andre tage den for dig er at kaste ansvaret fra dig. Tag ansvaret og bliv god til det i stedet.
  9. Overvej følgende: Hvad er det værste der kan ske? Og hvad er sandsynligheden for at det i virkeligheden sker? Og hvad så?
  10. Skriv 5 positive ting ned, bagefter, som støtter dig i du ringede og gjorde dit bedste
  11. Husk at det er okay at blive nervøs, stamme, hakke, sige forkert, eller bede om at få lov at ringe til et bedre tidspunkt for dig.
  12. Giv dig selv tiden til at lade det komme. Acceptér at det er en svær ting, men husk at det kan blive nemmere ved øvelse

Har du angst for at snakke i telefon? Hvad er det værste du ved det og hvad virker for dig? Du kan skrive din kommentar nedenfor!

Indlægget her er blevet læst 6568 gange!

Tags:, , , , , ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (16)

  • Avatar

    20-årig

    |

    Sjovt at læse dette og kunne nikke genkendende til mange af tingene.
    Har i mange år vidst at jeg havde en fobi for at tale telefon en fobi jeg har haft så længe jeg kan huske.
    Det der er sværest for mig er at ringe op til folk jeg ikke kender personlig og forklare hvorfor jeg ringer og styre samtalen. Især i disse tilfælde hjælper det mig at sætte mig ned inden og skrive ned hvad jeg vil sige. Jeg skriver også altid nummeret ned og venter med at trykke ring op til at jeg er så rolig som muligt. Det derfor også vigtigt for mig at der ikke er andre som hører mine samtaler da det for mig giver mig et større pres.

    Men at jeg er nået der til hvor hverdags samtaler og samtaler med familiemedlemmer ikke giver mig ligeså store angst problemer er helt klart fordi jeg er blevet og selv har presset mig ud i situationerne hvor jeg har skulle gøre det. Det har givet mig selvtillid og styrket mig når jeg så har oplevet succes samtaler.

    Dog kan jeg stadig ikke tage telefon fra et hemmeligt nummer og lader telefonen ringe nogle gange da jeg ikke kan forberede mig på samtalen.

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Dejligt at læse, at du er nået så langt med at tale i telefon. Jeg giver dig medhold i tesen om, at en af grundene til at du er nået så langt er at du har måtte tage telefonsamtalerne netop selvom du ikke har kunne forberede dig eller har ventet til du er helt rolig.

      Det giver nemlig noget at give slip på kontrollen og acceptere, at vi måske kommer til at sige noget forkert, glemmer at sige noget, stammer eller taler lidt sort (taler af erfaring :)).

      Så resten skal nok komme, især hvis du prøver at slippe sikkerhedsadfærden – hvor du forbereder dig 100%.

      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Iris

    |

    Hej Lise!
    Tak for denne godt artikel. Jeg fandt det da jeg søgte på nettet hvordan jeg kan slip angsten når jeg skal ringe efter et job!
    Jeg prøver og ringer men jeg bliver hver gang skuffet fordi jeg har i første omgang meget godt enegi og spørg alle muligt men bagefter jeg bliver pludselig kørt og sige jeg ringer igen hvis jeg har flere spørgsmål. Mine opkald er måske 2 minutter kort, og jeg vil gerne slappe af og snakker mere end det. Hvordan kan jeg undvære at blive kort til sidst? Jeg synes jeg går i panikken efter jeg stille et par spørgsmål og alt er godt men pludselig så vil jeg afslutte samtalen…det er jo så underligt!

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Hej Iris,

      Jeg tror du vil komme langt hvis du arbejder med åndedrættet. Det kan du gøre med afspændingsøvelser og meditationer, som du kan gøre inden du ringer. Det behøver ikke tage lang tid. Derudover kan du bruge mindfulnessteknikkerne til at holde fokus og nærvær mens du ringer. Og så et lille sidste fif, der kræver øvelse. Øv dig i at tale langsomt. Og øv dig i at tale ekstra langsomt, også selvom det føles lidt mærkeligt 🙂

      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Studerende

    |

    hvor er det dejligt at falde over denne hjemmeside. jeg troede at jeg var unormal!
    Jeg er bange for at ringe nogen op især når det er vigtigt for mig at få informanten til at gå med på min idé til empiri-indsamling. Jeg er specialestuderende i 2017 hvor tiden er stærkt reduceret til at skrive speciale. Så grunden til at jeg ikke vil høre informanten at sige “nej” er at jeg har ikke tid til at finde en anden. Det stresser mig rigtig meget! :/ Paradoksalt nok er jeg også sikker på, at folk kan bakke ud fra min undersøgelse og jeg har fuld forståelse for det. Men det er GODT nok svært! For jeg kan føle at jeg viser forståelse for den anden, men får ikke samme tilbage… :/

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Godt du kom herind 🙂 Her er der intet der er mindre normalt end noget andet. Vi er alle forskellige, også vores angst.

      Det kan være super svært at håndtere et “nej” uden at føle sig afvist. Men måske kan det hjælpe dig at tænke på, at personen siger nej til at gå med på din empiri-indsamling og ikke nej til dig som person? At den anden ikke afviser dig – men afviser at deltage? Måske kan det hjælpe at det “nej” handler om den anden person og ikke handler om dig?

      Sådan tror jeg vi er mange der kommer til at tænke, men det er sjældent os som personer, der i virkeligheden bliver sagt nej tak til 🙂

      Pøj pøj med specialet 🙂

      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Christina

    |

    Jeg har det forfærdeligt når jeg skal foretage et opkald, jeg syntes ligefrem det er synd, at den jeg ringer op, skal finde sig i at tale med mig og at vedkommende godt ved at jeg er den dårligste, grimmeste, dummeste osv. Og sådan er det hver eneste gang jeg skal foretage et opkald

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Christina,
      Næste gang du tænker sådan, inden du skal foretage et opkald, så prøv lige at skriv 3 af disse tanker ned, som du beskriver her, at du får:

      Fx:
      1. Jeg synes det er synd for den anden at jeg ringer
      2. Jeg er den dårligste
      3. Jeg er den grimmeste

      Prøv herefter at skriv 3 alternative sætninger, som fortæller en anden historie og mere realistisk historie. Fx:

      1. Det at jeg ringer, kan faktisk være til gavn for den anden. Så det er ikke synd jeg ringer, men til hjælp for den anden. Det ville være mere synd, hvis jeg undlod at videregive informationen
      2. Det er muligt at jeg er den dårligste til X, men jeg er til gengæld ret god til Y
      3. Jeg er måske ikke en supermodel af udseende, men jeg har kønne øjne, lækre tæer, flotte øjenbryn eller smukke tænder. Find noget ved dig der er smukt. Alle har noget der er smukt. ALLE. Også dig.

      Øv dig i, at du er okay, som den du er. Og øv dig i at fokusere på de ting, der beviser, at du er lige så berettiget til at være til, snakke i telefon, se ud som du gør, være akkurat så god eller dårlig du er og at det er okay.

      Det er selvværdet der trænger til en optur, en kærlig hånd og omsorg. Du er god nok som du er. Du har det der skal til for at være dig. Og du fortjener, lige så meget som alle andre, at være til, nyde livet, give udtryk for dig selv og dine behov, sige fra og sige til.

      Du må også gerne fejle, være uperfekt, være morgengrim, og den dårligste til at spille ludo. Du er ikke alt, og det behøver du heller ikke at være. Bare du er dig. Som du er.

      Du har lov til at række ud og sige Hej til verden.

      Håber det giver lidt til dig.
      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Emma

    |

    Jeg har intet problem med at svare min telefon, men jeg kan ikke lide at være den der ringer. Jeg er selvstændig, og en stor del er nettop at ringe til mennesker jeg ikke kender for at gøre dem opmærksomme på mit arbejde. Det giver mig angst og jeg kan gå en hel dag og bare være rædselsslagen for samtalet og ende med, slet ikke at ringe. Det er ren og skær præstationsangst. Jeg er bange for at glemme hvad jeg skal sige, sige noget forkert eller stamme. Jeg er nødt for at lave disse opkald men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gøre det. De gange jeg prøver går det som regel galt fordi, jeg bliver nervøs og går i baglås. Så jeg har ikke rigtigt en god oplevelse jeg kan tænke på… Hvordan kan jeg give mig selv mere ro? Mvh

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Emma,

      Der er rigtig mange selvstændige som står med samme issue som dig. Det at ringe op for at gøre andre opmærksom på ens tilstedeværelse, uden at have sit kropssprog til at arbejde med sig og med en rimelig sandsynlighed for at den der modtager opkaldet misforstår intentionen fordi de er stressede eller sidder midt i noget andet.

      Mange selvstændige vælger simpelthen at outsource de arbejdsområder ud til andre som de ikke selv synes de har det godt med og bruger i stedet al deres energi på opgaver de brænder for og videresender det de ikke brænder for (som fx at sælge via telefoner).

      Det er ok ikke at kunne alting her i livet. Og nogle har det bare ikke i sig – at ringe andre folk op i deres arbejde. Måske kan du overveje om værdien af at kunne sælge dig selv i telefonen er lige så stor som den indsats du lægger i at lære det?

      Bare en tanke…

      Men sådan er din hverdag lige nu, og du vil gerne kunne berolige dig selv i det du står med lige nu.

      Jeg tænker at du kan arbejde lidt med at udforske hvad der egentlig vil ske hvis du glemmer hvad du skal sige, siger noget forkert eller stammer. Hvad er det værste der kan ske? Og hvad er sandsynligheden for at det vil ske?

      Jeg tænker også at du kan hjælpe dig selv med at sænke presset på hvad du forventer at få ud af samtalen. Er det vigtigt at du er 100% glat og fejlfri – eller er det endnu mere vigtigt at du har det godt i dit arbejde og hverdag?

      Kan du fx lægge dine samtaler på et tidspunkt hvor du er veludhvilet og ikke stresset? Fx om morgenen?

      Vil det hjælpe dig at mærke at du er den der bestemmer hvornår en samtale er ok for dig?

      Hvis du havde en samtale med et andet menneske, ville det så betyde alverden om personen stammede lidt eller sagde noget forkert? Hvad tror du sandsynligheden for at modtageren til gengæld vil tænke at du var et rigtigt menneske med følelser ligesom dem selv?

      Jeg håber du kan bruge mine ord til noget?

      De bedste hilsener fra en der selv har droppet telefonsalget og kun koncentrerer sig om at tage de telefonsamtaler der giver personlig værdi 😉
      Lise

      Reply

  • Avatar

    Maria

    |

    Jeg panikker altid når min telefon ringer og lader være med at tage den. Jeg tager den kun hvis den ringer 2-3 gange i streg og det er det samme nummer.
    Har rigtig svært ved at skulle ringe en anden op, jeg kan prøce at tage mig sammen til det i flere dage og alligevel ikke få det gjort.
    Jeg kan panikke selv hvis det er en tæt veninde eller familie der ringer, men det bliver helt ekstremt hvis det er et nummer jeg ikke kender eller privat nummer.
    Jeg vil prøve mig med de tips og håbe på det bedste 🙂

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Go for it – pøj pøj med det 🙂
      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Anits

    |

    Troede jeg var unormal jeg har svært ved at ringe og modtage opkald går altid og tror at dem der ringer vil mig noget skidt. Det er skørt for det er yderst sjældent at folk ringer for at skælde ud men synes allerede det hjalp at læse at jeg ikke er den eneste der kan have det svært med telefonsamtaler

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Anits,

      Jeg er overbevist om at der er mange flere end du tror der synes det kan være angstprovokerende at snakke i telefon… Du er ikke alene!

      Men jeg kan sige fra egen erfaring at det hjælper at øve sig. Fx at øve sig i at ringe bevidst til nogen for blot at øve sig i at ringe op. Fx starte med det der føles mest trygt og rart og når du føler dig tryg i det og trænger til udfordring tilføje elementer som udfordrer dig lidt. Det kunne fx være at ringe op til nogen for at høre om de har en vare hjemme, eller hvornår de lukker og så måske tilføje senere at man ringer til nogen man synes er lidt sværere at snakke med og til sidst ringe nogen op bare for at snakke -hvis altså det er det der føles sværest. Omvendt kan man også lege lidt med det at tage telefonen og ikke tage telefonen. Behøver man fx tage telefonen altid? Der er mange måder man kan øve sig – det gælder bare om at finde ud af hvad det er der trigger ens egen angst og så øve sig igen og igen.

      Håber du kan bruge det til noget?
      Dbh. Lise

      Dbh. Lise

      Reply

      • Avatar

        Studerende

        |

        tak for dit respons. Det hjælper lidt. Jeg tror at jeg ofte har haft det svært ved at finde ud af om folk siger nej til mig som har en anden etnisk baggrund eller til mig som går med alternativ look, som jeg ikke vil ofre til noget for nogens skyld… jeg føler at jeg måske har valgt den hårde vej at gå – stå ved den jeg er…

        Reply

        • Avatar

          slipangsten

          |

          Åh ja, det kender jeg godt. Man kan nemt finde en årsag til at andre har grund til at afvise én, men det fodrer bare de negative automatiske tanker, uden der behøver at være hold i det …

          Reply

Lav en kommentar