Stressreducering

Når man snakker om at nedbringe angst, vil man unægteligt komme ind på ordet stressreducering. Stressreducering handler om at nedbringe ens fysiske og psykiske overbelastning, for hermed at nedsætte muligheden for, at angst bliver aktiveret og holdt ved lige.

Med andre ord, er stress en væsentlig faktor i at mærke angst, og i at fjerne angst. Man kan sige, at når man er under stresspåvirkning fra ydre og indre omstændigheder, så udvikles og opstår angsten ofte, som en ekstra komponent hertil.

Lang tid, med konstant stress medvirker til, at kroppen aldrig helt restitueres helt og at kroppen konstant kører på “højspænding”, som slider på kroppen og på længere sigt kan medføre en kronisk skadelig spændingstilstand.

Den høje koncentration af kortisol og adrenalin, der bliver i kroppen, kan på længere sigt opleves som negativitet og nedstemthed, og fordi den bruger af kroppens energireserver og immunforsvar opretholdes den naturlige balance, som ellers genoprettes efter kort tids stress, og giver en masse bivirkninger i kroppen i form af sygdomme men altså også mentale problemer som fx. angst og nervøsitet.
(læs mere om stresssymptomer her)

Hvis du lider af angst, er en af de grundlæggende metoder til at hjælpe dig selv af med angst, at nedsætte niveauet af stress. Jo mere stress du har, jo større er chancen for at blive angst og få et angst/panikanfald.

Langvarig stress kan medføre angst.

Måder at reducere stress på kan være følgende:

  • Få din søvn
  • Få din kost – sund kost, vitaminer, proteiner og mineraler
  • Sørg for at være i god tid
  • Forbered dig på de ting du kan
  • Pres ikke dig selv til mere end det føles godt i maven
  • Styrk dig selv med positive klap og ros dig for det gode du er og gør
  • Brug kritik på en konstruktiv måde, der hvor der er en realistisk
    grund til at udvikle dig
  • Undgå for meget kaffe, alkohol, tobak, fedt og sukker
  • Dyrk motion
  • Stol på dig selv, og husk at sige ja på de rigtige tidspunkter, og sig nej
    til det du ikke vil være med til
  • Hold grænserne mellem arbejde og fritid

Umiddelbart virker stressreducering bedst som forebyggende. Det er nemmere at mærke forskellen på resultatet når man på forhånd har givet sig selv de bedste muligheder til at klare belastningstilstande og situationer, end når man først står i det. Så rådet er, at det skal blive en god livsstil og vane at passe på sine grundlæggende forhold til belastning og ikke først klare situationen – når man står midt i angstanfaldet.

Slip Angsten med stressreducering og mindfulness – online kursus

 

Indlægget her er blevet læst 2577 gange!

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk