Stress og angst

Stress og angst – hænger det sammen?

Stress igennem længere tid kan udløse angst. Stress kan i visse situationer være en positiv faktor i forhold til at yde sit bedste i situationer som ved fx eksamener og jobsamtaler. Her er adrenalinen medvirkende til at kroppens energi maximeres og ydeevnen stiger. Men stress kan, hvis det har stået på over længere tid, udløse angst.

Grundlæggende, er stress en reaktion på overbelastning på krop og psyke. Forud for angst finder du ofte en belastende situation som har varet over længere tid, såsom sygdom, store forandringer, ulykker, fyring, skilsmisse, overfald, tab, dødsfald eller lignende. Begivenheder, som har truet dig på liv eller grundeksistens, kan medføre stress og angst.

Når dit stressniveau er for højt øges risikoen for at udvikle angst. Derfor gælder det om at sænke stressniveauet, hvis du vil slippe angsten.

(artiklen fortsætter under billedet)

Slip angsten med stressreducering og mindfulness

Fysiske symptomer på stress kan være:

  • Søvnforstyrrelser
  • Hjertebanken
  • Ryg- skulder- eller nakkesmerter
  • Spændingshovedpine eller migræne
  • Halsbrand, førdøjelsesbesvær, for meget mavesyre, luft i maven,
    mavekrampe, irriteret tyktarm
  • Forstoppelse eller diarré
  • Vægtøgning eller vægttab
  • Muskelspændinger
  • Træthed
  • Forhøjet blodtryk
  • Uregelmæssig hjerterytme
  • Smerter i brystet
  • Tinitus
  • Hudproblemer
  • Seksuelle problemer
  • Fertilitetsproblemer
  • Immunforsvar, svækket
  • Synsforstyrrelser

Psykiske symptomer på stress

  • Nervøsitet
  • Tristhed
  • Irritation
  • Frustration
  • Hukommelsesbesvær
  • Faren sammen
  • Koncentrationsbesvær
  • Distræthed

Læs mere om angstsymptomer.

Hvis du i første omgang bliver bevidst om hvor dit stressniveau ligger er det nemmere for dig at gribe ind og foretage ændringer, som har en stressreducerende effekt.

Forebyggelse af stress kan gøres på flere måder

Grundlæggende:

  • Respektér dine egne grænser og sig fra (træn dig selv i assertionsteknikker)
  • Ræk ud efter andre, når du har brug for hjælp
  • Acceptér egne begrænsninger – du er kun et menneske (sæt grænser)
  • Prioritér dine ønsker og lev efter dem

Praktisk:

  • Skær ned på kaffe, Cola og sort te (pga. koffeinen)
  • Skod cigaretterne
  • Spis sundt, groft og regelmæssigt
  • Sørg for at få nok søvn – ikke for lidt og ikke for meget
  • Motionér
  • Tilbring tid i naturen. Gåture er godt
  • Undgå tv inden du skal sove
  • Hvis nætterne er søvnløse, så stå op og foretage dig noget andet
  • Undgå sukker

Nye gode vaner:

  • Gå ture – gerne mange – og gerne lange
  • Meditér
  • Mindfullness
  • Dyrk yoga
  • Tai Chi / Qi Gong
  • Tag en time alene min. 1 gang om ugen (gerne oftere)
  • Tag et powernap midt på dagen
  • Dyrk lysterne for mentalt overskud
  • Lad arbejdet blive på arbejdet

Søg hjælp for stress og angst hos/med:

Læs andre relaterede indlæg til stress og angst

 Få hjælp til at sænke stressniveauet og slip angsten med online kursus!

 

Opdateret 11. sep 2017
Skrevet 3. sep 2012

Indlægget her er blevet læst 4113 gange!

Tags:,

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk