11 tips til at håndtere søndagsangst – dagen før arbejdet begynder igen …

11 tips til at håndtere søndagsangst – dagen før arbejdet begynder igen …

Kender du det her? Det er søndag, weekenden eller ferien er ved at runde af, og mandagen står som en skarp stopklods og truer efter nattens søvn. Uro i maven, angst og tankemylder optager dig og ødelægger den sidste rest af den frihed, du netop nåede at bygge op mens du havde fri.

Du er absolut ikke den eneste, der sidder med netop denne følelse! Jeg kender den desværre også, og jeg føler mig overbevist om, at du og jeg heller ikke er de eneste!

Min egen søndagsangst kom i en periode af mit liv, hvor jeg arbejdede på en arbejdsplads jeg ikke var glad for. Hver søndag dukkede angsten op, og stort set alle de søndage, hvor jeg skulle nyde at jeg netop ikke var på arbejde, blev ødelagt, fordi tankerne om endnu en uge på arbejdet optog hele mit fokus – og gav mig angst.

Mine weekender, som varede fra fredag eftermiddag til søndag aften, blev reduceret til kun at vare til lørdag nat.

Søndagene blev til tunge dage, fyldt med tanker og ondt i maven. Irritationer, som jeg lod gå ud over min kæreste og som var ganske urimelige og uden reelle årsager.

Heldigvis var vi bevidste om, hvad det var der var i spil så vi snakkede meget om, hvad vi kunne gøre for at slippe søndagsangsten og få vores søndage tilbage igen!

Det lykkedes os, og i sidste ende endte det faktisk også med, at jeg fandt et andet job, så jeg kunne slippe arbejdspladsen.

Så, hvad kan du gøre for at få dine søndage tilbage?

11 tips til at håndtere din søndagsangst, så du kan få dine søndage igen!

  1. Gør noget godt for dig selv og familien, sådan at søndag nydes, som var det en lørdag (fx. lavede jeg hjememlavet pizza hver søndag – ren tradition, som udelukkende handlede om at holde fast i, at søndag ikke var en “reste-mads-dag” men en dag, der skulle indeholde værdier som lørdagene. Gode værdier var for mig bl.a. lækker mad.
  2. Selvom det muligvis er gråvejr (trods alt sandsynligt i DK), så bliv ikke inde foran tv eller computeren hele dagen. Gå en tur – gerne lange! Gåture løsner mange tanker og angste følelser – uanset vejret – klæd dig efter det.
  3. Vær sammen med en eller flere, hvis du har muligheden for det. Samværet holder dig beskæftiget, så du er til stede og ikke går over i fremtidige mandagstanker.
  4. Prøv om du kan fokusere på det der er realistisk eller positivt! Brug evt. skemaer til hjælp, når du vil vende automatisk negative tanker til mere konstruktive tanker
  5. Øv dig i at være mindfull – opmærksom! Bemærk de ting du befinder dig i – netop på denne søndag.
  6. Undgå stressende aftaler på dine søndage. Lad søndagen være dagen, hvor du gearer ned, så du når at få ro i sjælen, inden du møder op til en hektisk uge mandag morgen.
  7. Læs ALDRIG arbejdsmails om søndagen – heller ikke for at “være på forkant” med mandag morgen.
  8. Snak ikke om arbejdsrelevante emner! Gør det kun, hvis du har brug for at komme af med noget, der presser sig så meget på, at du mister nærværet på det du er i. Gør det afgrænset og sig til den du fortæller det til, at du blot vil nævne det, og at du ikke ønsker at snakke mere arbejde bagefter.
  9. Fortæl din arbejdsplads, at du kæmper med angst. Mest af alt for at tabuet ikke er en ekstra ting du skal kæmpe med.
  10. Kan arbejdspladsen ikke rumme at du kæmper med angst – vil jeg anbefale dig evt. at søge nyt arbejde. Du er den du er, og du vil få brug for at føle dig anerkendt og accepteret, der hvor du nu er med eller uden angst.
  11. Kan du ikke finde et andet job, så brug søndagene til bl.a. søge nye stillinger og send dem afsted. At gå på arbejde, velvidende om, at du har gjort noget aktivt for at få det bedre kan være til stor hjælp.

Med ønsket om en rigtig glædelig weekend – lige indtil søndag nat!

Lise

 

Opdateret 19. februar 2017
Skrevet 3. august, 2012

Indlægget her er blevet læst 4601 gange!

Tags:, , ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (10)

  • Avatar

    Malene

    |

    Hej Lise
    Det er et godt indlæg du har skrevet og jeg genkender det godt fra tidligere i mit liv. Nu er det dog omvendt for mig. Jeg får altid øget angst og ubehag i weekenden og bryder mig faktisk ikke om at have fri med mindre jeg får besøg eller skal ud. Jeg elsker mit arbejde og føler at jeg har et frirum fra angsten der. Også selvom angsttankerne stadig er der når jeg er på arbejde, men jeg kan meget bedre håndtere den og abstrahere fra den.
    Jeg føler jeg bedre kan være mig selv der.
    Hilsen Malene

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Hej Malene,

      Tak for din hilsen … Ja, det er pudsigt som angsten kan ændre udtryk over tid. Hvor er det fantastisk at du elsker dit arbejde og trives der. Det er et godt udgangspunkt som kan give dig det nødvendige overskud til at tage hånd om dine angsttanker, når du har fri 🙂

      God dag, Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Karina

    |

    Hej Lise. Læste dit indlæg. Har haft det sådan i nogen år. Vågner endda nætter med sitren i kroppen af bare angst for arbejdet og alle dets krav. Ret hæmmende og belastende. Men har ikke kunnet finde et nyt arbejde trods adskillige ansøgninger. Tør ikke bare at sige op, da det ikke er let at få nyt arbejde i en alder af snart 50. Og ny uddannelse er ikke muligt da SU´en er opbrugt. Aner efterhånden ikke hvad man skal stille op, måske du har nogen gode råd? Er virkelig træt af min situation.

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Jeg ville fortsætte med at søge nye steder hen. Giv ikke op. Jeg har selv stået der, og det er spild af god energi at være på en arbejdsplads hvor du ikke trives. Hvem ved, måske er den der lige pludselig 🙂 Og indtil da, prøv at bruge nogle af de råd jeg deler i indlægget 🙂

      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Alice

    |

    Hej

    Var også meget glad for dit indlæg. Jeg skal starte i noget jobpraktik, hvor det netop er meningen, at jeg skal have det rart, eller bare okay, med at være på arbejde. Er der et arbejde / en arbejdsplads du kan anbefale til lige præcis dette formål? Jeg må nemlig selv vælge hvor jeg skal hen. Jeg ved bare at jeg har behov for at der er plads til at jeg arbejder med angsten, imens jeg er der 🙂 tak,
    KH Alice

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Alice,
      Hvor lyder det positivt, at du skal i jobpraktik et sted, hvor du kan få lov til at arbejde med din angst.

      Jeg ville ønske jeg kunne svare dig på, hvad der ville være det bedste sted for dig at arbejde. Det er jo bare sådan, at der kun er én, der kan vide det – og det er dig.

      Når du nu har skrevet her og spurgt mig, så er det jo nok fordi, du endnu ikke er bevidst om, hvad det er der det bedste for dig. Så jeg tænker, at det bedste jeg kan gøre er at stille dig nogle spørgsmål, som du kan tænke over, når du skal udvælge din arbejdesplads. Det kan være at bevidstheden om, hvad du har brug for kan hjælpe dig videre mod målet.

      1. Hvad brænder du for at lave? Når du laver noget, der virkelig kan fange dit fokus, er det et super godt udgangspunkt for dig, fordi nærvær og fokus på det du er i lige nu og her, skubber angsten af banen.
      2. Hvad har du brug for for at kunne føle dig tryg?
      3. Hvad skal der til, for at du bliver udfordret i din trygge base?
      4. Hvad gør dig ekstremt utryg og angst?
      5. Hvis du lavede en trappestige, hvor du kunne vælge den nemmeste arbejdsplads at være på, til at være det første trin på trappestigen. Hvilket sted kunne det så være for dig? Og hvilket sted skulle ligge på det næste trin? Og så fremdeles. Øverst på trappestigen ligger så dit drømmejob, dér, hvor du drømmer om at arbejde, når du har ressourcerne til det igen og angsten er aftaget.

      Jeg håber at du kan bruge spørgsmålene til at spore dig ind på, hvilken retning jobbet skal være, og hvad det er der kan gøre, at du igen finder din plads med et fantastisk arbejde!

      Kærlig hilsen,
      Lise

      Reply

  • Avatar

    Maria

    |

    Hej Lise

    Har lige været hos min psykolog (igen) da jeg bare ikke ‘fungerer’ på min arbejdsplads.
    Hun gav mig diagnosen angst for at gå på arbejde. Jeg gik hjem og googlede og fandt dit opslag. Jeg er selv uddannet grafiker ligesom dig, så måtte lige skrive. Har en lang historie bag mig, men vil bare sige, at jeg synes dit indlæg var godt.
    Er lige blevet sygemeldt mindst 3 måneder, så jeh har langt igen, og kan ikke rigtig se, hvordan jeg kommer til at skulle kunne lide at gå på arbejde igen, men håber på at arbejdsglæden kommer.

    Venlige hilsner
    Maria

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Maria,
      Tak for din besked 🙂 Og tak for din feedback.
      Jeg har selv oplevet sygeperioder, flere gange. Prøv at tænk på dem som pauser, hvor du lader op og finder dig selv igen. Tid giver ikke mening udover det vi bruger tiden til. Sørg for at bruge din tid på noget der giver mening for dig. Vejen kan føles lang at gå, men sådan er vores liv jo heldigvis – langt. Tag dig den tid du har brug for og find ind på rette spor igen, så du tager de vigtige skridt der får dig ud af angsten før eller siden.
      Arbejdsglæden kommer når den kommer, ellers må du se på hvad du kan gøre for at finde den igen – eller hvor du kan finde den på ny. Livet er fyldt med muligheder når vi finder roen til at se dem igen.
      Pas på dig selv 🙂
      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Jonas

    |

    Hej Lise
    Mange mange mange tak for det her blog indlæg. Jeg er lige startet på et sommerjob som der af en eller anden grund giver mig nøjagtigt hvad du beskriver her om søndagen, ja og lørdagen med faktisk.
    Det er virkeligt hårdt at have det sådan, for nøjagtigt som du skriver, så ødelægger det dagene.
    Jeg fandt artikelen her fordi at jeg vågnede med ondt i maven og hvad jeg tænkte var stress (hvad dog har vist sig at være en art af angst, tror jeg.) Jeg søgte på hvad det dog var der var galt og efter lidt tid fandt jeg artiklen her.
    Jeg kan love dig for at jeg skal gøre brug af de her tips og gode råd du kommer med her. Det var lige sådan noget jeg havde brug for.
    Det er også bare dejligt at høre at man ikke er alene med sådan noget her, hver dag går jeg med tanker om at sige op, fordi at jeg syntes det er så hårdt at jeg ikke Syntes at det er det hele værd.
    Jeg føler dog ikke at det er en god løsning, da jeg så ville komme tilbage på dagpenge og kede mig ihjel (har lige været på det i et år, så er godt og grundigt træt af det) det her job skulle have været løsningen på den kedsomhed. Men nu er det blevet til et problem for mig psykisk.
    Så jeg føler lidt at de her råd kunne være en god løsning på mit dilemma.
    Mange tak for det her blog indlæg, det har gjort mig mere rolig at læse det. Mange mange mange tak!!
    – jonas

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Jonas,
      Tak fordi du læser med 🙂 Det glæder mig at du kan bruge mine ideer til at slippe søndagsangsten. Jeg håber at du med tiden oplever at være så meget til stede i din weekend eller på dine fridage så du lades op med ro og gode oplevelser, og derfor nemmere kommer igennem hverdagens arbejde eller skolegang.
      De bedste hilsener,
      Lise

      Reply

Lav en kommentar