Sådan bliver du ven med din angst

Sådan bliver du ven med din stress

Det er ikke kun udelukkende skidt at være stresset! Men det kræver at du ændrer din holdning til det at være stresset!

Kelly McGonial er psykolog på Stanford University. Gennem bøger, artikler, kurser og workshops, arbejder hun for at hjælpe os andre med at forstå og implementere de seneste videnskabelige resultater i psykologi, neurovidenskab og medicin – og stress.

Hun er forsker på en bogen “The upside of stress”, som ser på både hvorfor stress er godt for os, og hvad der gør os gode til at håndtere stress. Med hendes ord: “Den gamle opfattelse af stress som et lidet levn fra vores dyriske instinkter bliver erstattet af den forståelse, at stress faktisk gør os socialt smarte – det giver os mulighed for at være fuldt humane”.

Hør hendes spændende foredrag: Sådan bliver du ven med din stress

Videoen er på engelsk, men du kan slå danske undertekster til.

I hendes foredrag herover taler hun om stress og den måde vi vælger at forholde os til stress. Når du vælger at se langvarig stress som noget din krop gør imod dig, sker der kun en forværring af dens bivirkninger og skade på kroppen.

Hun fortæller at stress hormonet oxicytin – også kaldet “krammehormonet” udvikler din empati og din trang til at omgive dig med mennesker, der vil støtte dig. Ligeledes hjælper oxicytin til at du lægger mærke til om nogen, du holder af, selv har brug for din hjælp og støtte. Med andre ord når du bliver stresset, bliver du samtidig også mere social.

Hendes budskab er derfor at du anerkender din stress, så du sender dig selv et signal om at skaber tillid til dig selv velvidende om, at du er i standt til at håndtere livet, når det er barskt og du udfordres. Ikke mindst at du ikke længere behøver at gøre det hele alene.

Det synes jeg er smukt.

Vil du vide mere om stress og angst?

  Stress og angst – hænger det sammen?
  Stressreducering
  Motion til stress- og angstramte: Sådan undgår du at motion forværrer din angst

  Få gratis minikursus! Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få 7 effektive strategier her

Opdateret: 22. nov 2017
Udgivet: 30. sep 2013

Indlægget her er blevet læst 5509 gange!

Tags:, , , ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30’erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (1)

  • Avatar

    Charlotte

    |

    Utroligt intressant og rigtigt

    Reply

Lav en kommentar