snurrende fornemmelse

Mine 3 bedste tips til at stoppe den snurrende fornemmelse

Kender du til den snurrende fornemmelse der indimellem dukker op når du er nervøs eller angst?


Det kan starte i fingrene og bevæge sig op af armene… eller prikke og snurre i læber, kinder og ja, og helt ud i tæerne.

Følelsen kan blive meget intens og nogle gange medfører det  følelsen af kulde eller følelsesløshed.

  • nogle kalder det som at gå på vat…
  • nogle oplever også svimmelhed…
  • nogle kaldet bare snurren…

Her kommer først en lille forklaring og bagefter 3 tips til at du kan få det til at gå væk igen:

Hvorfor snurrer og prikker det?

Når du får en tanke og en overbevisning om at du er i fare, vil din krop reagere med at gøre dig klar til at kæmpe eller flygte.

Også selvom der ikke er nogen fare.

Hjernen tror på dine forestillingsevner!

Hjertet begynder at hamre. Og ilt bliver sendt ud med blodet til de store muskelgrupper – for at booste dem med energi.

Du får åndenød.

Den ophobede energi skal bruges. Hvis ikke du får udløst den ophobede energi (ved fysisk at slås eller flygte), får du ikke udnyttet den øgede ilt, der nu er i blodet. Hjernen registrerer dét som en ubalance. Denne ubalance forsøger hjernen at få dig ud af, og giver dig svimmelhed og åndenød, med det formål, at du “trækker dig ud af kampen”.

Det er din krops forsvar.

Hyperventilation og angst

De prikkende, snurrende følelser i kroppen er blot symptomer på at du hyperventilerer.

Det er ikke rart at gå rundt med snurrende og prikkende dele af kroppen, og især ikke hvis det sætter nye og ængstelige tanker og bekymringer igang.

Ængstelige tanker og bekymringer om de symptomer du mærker på hyperventileringen kan trigge din hjerne til at tro at der er fare på færde, som øger processen med at pumpe endnu mere ilt ud i blodet og give dig endnu flere symptomer på snurren, prikken, følelseløshed osv.

Men inden du når så langt er der faktisk noget du kan gøre for at bremse den onde cirkel, og de snurrende fornemmelser til at forsvinde.

Jeg har arbejdet meget med mit åndedræt selv, og der er mange gode råd og metoder til at få vejrtrækningen i ro så du slipper hyperventileringen.

Mine 3 bedste tips til at få den snurrende fornemmelse til at forsvinde

Tip nr. 1: Når det kun lige er startet. Få styr på åndedrættet

  1. Træk vejret ind, mens du tæller til 5 – langsomt
  2. Hold vejret, mens du tæller til 5 – langsomt
  3. Ånd roligt ud mens du tæller til 5 – langsomt
  4. Hold vejret mens du tæller til 5 – langsomt

Du kan evt. holde vejret indtil maven selv trækker vejret ind med musklerne. På denne måde vil du kunne mærke den nederste del af maven (den del der ligger under navlen) udvide sig, for at suge ny luft ind, helt af sig selv.

Angst og hyperventileringTip nr. 2: Udnyt energien og find dit åndedræt igen

Brug din ophobede ilt ved at bruge din krop fysisk til at få skudt energien af. Du kan fx:

  • løbe en tur
  • gå en tur
  • sætte musik på og danse det ud

Læg dig bagefter ned og læg mærke til dine omgivelser. Fokusér på det du kan se, og lad dit åndedræt indfinde sig stille og roligt.

Tip nr 3: Øjeblikkelig virkning

  1. Tag en papirspose og sæt den løst op til munden.
  2. Træk vejret ind i den. Stille og roligt.
  3. Når du kan mærke den prikkende og snurrende fornemmelse begynde at aftage tager du den væk igen.

Prøv dem selv – og se om de virker for dig!

Indlægget her er blevet læst 2814 gange!

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (13)

  • Avatar

    Anette

    |

    Jeg får både åndenød, snurren ofte i ben og føder som så svigter (altså er det svært at danse det ud) og så føles mit hoved tåget, tør tunge som snurre = jeg kan ikke sige jeg har det dårligt stemmen er bare væk. Oplevelsen er for mig lidt at jeg skal besvime, benene svigter og jeg kan ikke råbe på hjælp, ikke en sjov kombination.
    For mig virker åndedræt øvelser ok, men jeg skal gerne grounde imens, enten med bare tær, eller ved at bruge min hund. For mig er det lige så meget at komme tilbage til virkeligheden, minde mig selv om at nu er nu og ikke fortiden.
    Det værste er nu når jeg vågner med den snurren, får så det helt galt og jeg kan ikke forsøge at tage det i opløbet.

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Anette,
      Det er altid sværest at håndtere angsten – eller hyperventileringen når først den er godt igang. Og det kan være svært når man som i dit beskrevne tilfælde vågner med snurren. Men det er ikke umuligt og derfor værd at huske, så du får tankerne til at arbejde med dig. Det vigtige i det du skriver, synes jeg, er at du har arbejdet med hvad der virker for dig – grounding og ved at bruge din hund. Det er altid individuelt hvad der virker for en, og jo mere du udfordrer og erfarer jo bedre lærer du dig selv at kende og de små fifs der virker for netop dig 🙂
      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    søren peter knudsen

    |

    Hej.Jeg har været chauffør i mange år,siden 1983.I 1994 fik jeg mit første svimmelheds anfald som jeg kalder det,har så senere fundet ud af i samarbejde med div. læger og mennesker der har med kognitiv samtale at gøre,at det er panik angst jeg har.Jeg bliver pludselig svimmel i et kvart sekund,og så er det væk igen,men fortsætter jeg med at køre,så kommer svimmelheds anfaldene igen og igen så jeg til sidst må holde ind til siden.Jeg må så søge mindre veje at køre på og nedsætte hastigheden og så er der ingenting.Motor vej kan jeg slet ikke køre på mere,og det er jeg vældig ked af,ja jeg er ked af hele min situation med at jeg ikke kan køre bil som før,og jeg køre ikke lastbil mere,jeg har fået andet job.Jeg har fået medicin,lykke piller og andet,det hjalp i en perode,men det var ligesom om at det langsomt holdt op med at virke,så det er jeg droppet helt ud af,efter 3-4 år med det.Jeg har prøvet hypnose,det hjalp ikke det mindste,men jeg var 1500 kr fattigere.Jeg er glad for at køre bil,og har aldrig følt ubehag eller på anden måde været bange for at køre,jeg har som før omtalt kørt EU tyndt på kryds og tværs,og har nydt det,så det kan ikke være fordi jeg har syntes at det var et træls job at have.Har du måske nogle metoder,eller andet der kan hjælpe mig ? vh søren peter knudsen.

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Søren,

      Tak for din besked!

      Jeg ved ikke helt hvor dybt de kognitive samtaler er gået og i hvor lang tid du har arbejdet med metoderne. Men du beskriver at du oplever at blive svimmel og at det er som anfald der gør indimellem må holde ind til siden, og som har medført at du har mistet dit job som lastbilchauffør.

      Svimmelhedsanfaldene kan sagtens være hyperventilering grundet angst, som din læge jo også har været inde på. Og jeg tænker i den forbindelse må der være noget der trigger din angst til at starte den fysiske reaktion.

      Har du overvejet hvilke tanker der kører rundt inde i dig, i minutterne inden du oplever svimmelhedsanfaldene? Hvis du fx har siddet i bilen og har tænkt på noget ubehageligt som du forestiller dig vil ske ude i fremtiden, og som du er overbevist er af negativ karakter, kan det sende et signal til din hjerne om at noget meget ubehageligt vil ske og sætte en angstreaktion i gang hos dig som hvis du var i fare. Fordi du jo sidder i en lastbil og ikke kan “flygte” eller “kæmpe” kan du komme til at føle dig fastlåst i de tanker du har tænkt og så er det at den fysiske angstreaktion kan blive så kraftig at du hyperventilerer og bliver svimmel.

      Du kan påvirke de negative tanker til at være mere realistiske så hjernen ikke tror du er i fare og sætter angsten i gang. Og det er bla. det de “kognitive metoder” hjælper dig med.

      Der kan også være andre ting i spil. Stress. Hvis du fx er stresset, ikke får din søvn, ikke får mad, er presset tidsmæssigt, opgavemæssigt personligt og psykisk, kan det forhøjede stressniveau antænde angsten ved det mindste. Her vil stressreducering kunne hjælpe.

      Mindfulness vil også være et godt værktøj. Især når du befinder dig i trafikken fordi det er øvelse i at bevare nærværet til nuet, det du befinder dig i, hvilket (gætter jeg på) nemt smutter når man sidder i en bil og tankerne blot flyver afsted. Her gælder det om at lære at trække tankerne der svirrer om ubehagelige ting der vil ske om lidt tilbage til den situation du befinder dig i – for har du det fulde nærvær vil du ikke kunne føle angst.

      Jeg håber du kan bruge mine ord til noget?

      De bedste hilsener,
      Lise

      Reply

      • Avatar

        søren peter knudsen

        |

        Hej.Tak for svar.Jeg mener ikke selv jeg hyper ventilere,da jeg har fået nogle øvelser som jeg bruger.Men bare det at møde en anden bil,kan udløse de anfald jeg får.Jeg gik til samtale i Esbjerg et halv års tid,men det hjalp ikke noget,andet end vi fik en god snak om hvad det mulighvis kunne være.Når jeg køre kan jeg sidde og se på marker og andet hvor jeg så har tanker på det jeg ser på,men anfaldene kommer afligevel som ud af den blå himmel selvom jeg sidder og tænker på helt andre ting end at køre bil,jeg forstår det ikke.Tak for din tid og de svar du har givet.vh søren peter knudsen.

        Reply

  • Avatar

    Gitte krog

    |

    Hejsa.
    Jeg har ikke prøvet dette før men prøver nu.
    Jeg er en kvinde på 57 år som har haft angst i 20 år.
    Nogle gange har jeg det fint og symptomfri men andre gange er det slemt.specielt svimmelhed har jeg. Jeg har svært ved at forstå at det er angst.
    Måske i har nogle gode forslag. Lige i øjeblikket er det slemt.
    Jeg er en kvinde der er temmelig aktiv og vil gerne en masse. Men mit hovedet tænker hele tiden svimmelhed. Som at stå på et båddæk.
    Skal lige nævnes at min angst er sygdomsangst. Håber på gode råd.
    Hilsen gitte

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Gitte,

      Tak for din henvendelse.

      Jeg tænker at din svimmelhed kan skyldes hyperventilering, som ofte dukker op i forbindelse med angst. Hyperventileringen kan komme snigende eller den kan føles som om den dukker op lige pludselig og gøre en svimmel.

      Mine 3 bedste råd til hyperventilering er som beskrevet i artiklen, men ellers vil jeg råde dig til at tage kontakt til en psykolog der arbejder med kognitive metoder.

      Alternativt, tilbyder jeg et online kursus som arbejder med de tanker vi skaber og som kan være med til at trigge angsten. Tankerne, de negative automatiske tanker som vi får når vi fx mærker noget i vores krop, noget der er anderledes og med det samme tænker at der er noget galt.

      Disse tanker opfatter hjernen og sætter angstreaktionen igang i kroppen på et splitsekund. Ved at påvirke vores tanker til at tænke mere realistisk om de ting vi mærker i kroppen kan vi slippe for angsten og i stedet notere os symptomerne og forholde os til dem på en realistisk og sund måde.

      Du kan evt. læse mere om online kurset her: http://slipangsten.dk/online-kursus-befri-dig-selv-slip-angstens-onde-cirkel/

      Håber du kan bruge mine ord til noget.
      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Lene

    |

    Ja det gør jeg og syndes det er er træls men så skal man lukke øjnene og tælle til ti og trække vejret ind og ud ti gange

    Reply

  • Avatar

    Ulla

    |

    Hej Lise – tak for dit onlinekursus – det hjælper på det kaos der er i mit hovede – er på 3 mdr sygemeldt med stressudløst generaliseret angst og depression -øv! Jeg går til psykolog og får antidepressiva – og som supplement har jeg købt dit glimrende kursus! Har svært ved at sætte ord på hvad det er der trigger angsten ( udover tankerne om jobbet og kan jeg komme tilbage til det igen – og hvad så hvis ikke?!) – men arbejder med det og synes der er gode redskaber til hvordan i dit kursus! Tak 😊

    Reply

    • Avatar

      lise kryger

      |

      Tusind tak for din feedback Ulla – jeg er glad for at du kan bruge mit kursus 🙂
      Kh. Lise

      Reply

  • Avatar

    Lene

    |

    Jeg har det i hovdet men jeg bruger ånderdragt øvelse hvor man ånder ind og ud håber du kan bruge det

    Reply

  • Avatar

    Kirstine

    |

    Hej Lise !
    Tak for dine mails og blog jeg læser begge dele flittigt og bruger også dit onlinekursus.
    Jeg har haft angst siden oktober 2014 efter alvorlig stress på mit arbejde. Og sikkert også af anden overbelastning.
    Det går heldigvis bedre.
    Men kors det er og har været hårdt og lidt som jeg skulle lære rigtig mange færdigheder igen og lære mig selv at kende …

    Reply

    • Avatar

      lise kryger

      |

      Hej Kirstine,
      Tak for din kommentar. Det kan være umådelig hårdt at gå ned med stress og efterfølgende kæmpe med angst gennem længere tid. Det glæder mig dog at læse at du allerede arbejder med dig selv og angsten. Det er nemlig sådan at jo hurtigere du kommer igang med at vikle dig ud af angsten og de vaner der hører til den, jo nemmere bliver det for dig at komme ind på et nyt og mere konstruktivt spor i dit liv. Den viden du får om angsten og det kendskab du får til dig selv bliver uvurderligt og erfaringer du kan tage med dig til resten af dit liv og færden. Jeg ønsker dig god vind til denne del og håber at jeg fremover kan hjælpe med at bidrage til viden og erfaringer fra mit eget arbejde med at slippe angsten.
      De bedste hilsener,
      Lise

      Reply

Lav en kommentar