Slip angsten med mindfulness

Kan mindfulness overhovedet bruges til noget?

Hvad får du ud af at træne og udøve mindfulness? Er det overhovedet værd at bruge din kostbare tid på mindfulness? Læs her, hvordan jeg bruger mindfulness til at slippe angsten – og vurdér selv!

Jeg har selv brugt mindfulness i flere år til stress- og angsthåndtering.

Første gang jeg hørte om mindfulness var jeg meget skeptisk. Jeg brød mig ikke om at skulle sidde stille og meditere. Jeg havde for at sige det mildt for meget stress i kroppen, havde kortisol ud over det hele, og for at være helt ærlig tænkte jeg at det bare var “endnu et smart påfund”, som måske kunne hjælpe nogen – bare ikke mig.

Jeg havde jo prøvet så meget der ikke virkede. Og selvom videnskabelige undersøgelser viser at der er stor evidens for at mindfulness virker på stress og angst – ja, så skulle jeg mærke det før jeg følte mig overbevist.

Der gik faktisk nogle år før jeg var modnet nok til at tage mindfulness til mig. Men da var jeg også så klar, at jeg tog det hele ind – hudløst. Og da opdagede jeg virkningen (ikke lige med det samme) men da der var gået 1½-2 måneder. Jeg var ikke i tvivl. Mindfulness virker!

Sidenhen har jeg deltaget i flere mindfulness kurser, og især et 3 måneders MBSR Kursus (mindfulnessbaseret stress reducerende) på Mariendal i Århus, gav mig den tid og øvelse der skulle til for at få mindfulness godt ind under huden.

Hvordan virker mindfulness på angsten?

Mindfulness er så abstrakt og svær at forstå – men jeg vil alligevel forsøge mig med at forklare det (ultrakort) for dig.

Når jeg bruger mindfulness, bruger jeg det på 2 måder:

  1. træne mindfulness gennem meditationer og praktiske øvelser
  2. udøve mindfulness i forbindelse med angst

Træningen foregår i første omgang gennem 1-2 måneders intensive øvelser, hvor jeg øver mig dagligt i at træne mindfulness. Det gør jeg ved at øve mig, rent praktisk, i at være bevidst nærværende i de ting jeg laver og ved at træne med meditationer og visualiseringer.

Når jeg træner bevidst nævær træner jeg min evne til at vende tankerne tilbage til det nú jeg befinder mig i, lige nu og her. Jeg vender fokus tilbage til nuet igen og igen og igen.

Når jeg træner, skaber jeg plads til at være mig – lige nu og her. Når jeg har fokus på nuet, slipper jeg tankerne, der beskæftiger sig med fremtiden som “hvad nu hvis…” og “om lidt går det galt…”-tanker.

I nuet er angsten ikke til stede.

Når jeg udøver mindfulness i forbindelse med angst, forebygger jeg eller håndterer jeg allerede opstået angst, ved at fokusere på nuet med alle de værktøjer, jeg har trænet med gennem mindfulness.

Det gør at jeg kan slippe angsten, hvis den opstår. Nogen gange kan jeg gøre det på et splitsekund, andre gange skal der mere til. Men effekten er enorm når jeg oplever angsten fordufte, bare fordi jeg har skærpet min evne til at vende mit fokus tilbage til nuet, for at genoptage dét, jeg er i færd med.

Sådan bruger jeg mindfulness i dag

I dag er mindfulness en integreret del af mit liv og hverdag. Mindfulness er en del af min erfaring og er værktøjer, som jeg har liggende på rygraden. Mindfulness har jeg altid med mig uanset i hvilken situation, jeg befinder mig i.

Jeg træner ikke længere hver dag. Men ind imellem kan jeg mærke at jeg har brug for at skærpe min evne til bevidst nærvær – og så træner jeg mindfulness lidt igen.

For mig er mindfulness ikke en konstant søgning efter det fuldkomne. For mig er mindfulness blevet en slags livsguide, som vejleder mig i mange valg og svære situationer. Og mindfulness er for mig en af de mange stærke værktøjer som jeg altid er bevidst om, når jeg håndterer angst.

For mindfulness virker

Mindfulness gør, at jeg:

  • kan vende angst, inden den udvikler sig
  • forebygger at ny angst opstår ved at være nærværende i mit liv
  • evner at vende uhensigtsmæssige tanker tilbage fra fremtiden og slippe dem til fordel for det, jeg er beskæftiget med
  • har fået mere livskvalitet, fordi jeg har fået øje på og smag for flere nuancer i min dagligdag
  • føler større taknemmelighed for det liv, jeg har
  • accepterer svære ting jeg før ikke troede, jeg ville kunne leve med
  • har fundet et “helle” – et sted jeg kan søge hen og være fri for angsten

Jeg har samlet min viden og værktøjer om hvordan du slipper angsten med mindfulness i et online kursus du kan tage, når som helst du får brug for det.

Online kurset indeholder viden, øvelser og meditationer som du kan tilgå lige der, hvor du ønsker at træne. Alt, hvad du behøver er en computer, tablet eller mobil og et par høretelefoner, så er du allerede i gang.

Læs alt om Online Kurset: Slip Angsten med viden, stressreducering og mindfulness her!

Indlægget her er blevet læst 1267 gange!

Tags:, , ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (2)

  • Avatar

    Kirsten Hansen

    |

    Meget givende, at læse om, ja alt det jeg selv slås med. Overvejer meget kurset.
    V.h. Kirsten

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Kirsten, Tak 🙂

      – du er altid velkommen til at skrive til lise@slipangsten.dk hvis der er noget du er i tvivl om eller ønsker uddybet mht. til online kurset.

      De bedste hilsener,
      Lise

      Reply

Lav en kommentar