Slip generaliseret angst

Generaliseret angst – hvordan slipper du bekymringerne?

Kender du det her? En evig bekymring og frygt for hverdagens problemer. Det kan være alt lige fra at nå bussen til at få købt ind og betalt regningerne, til f.eks. din families helbred, og bekymringer om fortstående ulykker, som du vil forsøge at kontrollere eller undgå. Du kan også bekymre dig om bekymringerne.

Symptomerne på generaliseret angst er både psykiske og fysiske, og er ikke nødvendigvis sammenhængende med bestemte situationer – derfor udtrykket “generaliseret”. Både mænd og kvinder kan lide af generaliseret angst men der er tendens til, at der er en overvægt af kvinder. Ses ofte i sammenhæng med andre angsttilstande og depression.

  Få hjælp til at slippe dine bekymringer og generaliseret angst

Fysiske symptomer på generaliseret angst

  • Hjertebanken
  • Rysten
  • Hjertebanken
  • Sveder
  • Mundtørhed
  • Åndenød
  • Kvælningsfornemmelse
  • Kvalme eller uro i maven
  • Svimmelhed
  • Uvirkelighedsfølelse
  • Snurren i fingre, læber og hud

Psykiske symptomer på generaliseret angst

  • Øget irritabilitet
  • Mistet koncentrationsevne
  • Søvnmangel
  • Anspændt psykisk
  • Rastløshed

Sikkerhedsadfærd

Sikkerhedssøgende adfærd kan, for dig der har generaliseret angst, være: beroligende medicin, en drink, kontrol over al egen adfærd, undgåelse af aktiviteter, der kan forårsage ulykker for enten dig selv eller din familie m.m.

Det kan også være, at du prøver at stoppe eller standse bekymringerne ved fx:

  • at foretage dig en hel masse aktiviteter for ikke at få tid til at bekymre dig
  • undgår at være alene med dig selv fordi “så kommer tankerne og bekymringerne”
  • eller foretager dig andre handlinger, fordi det beroliger dine bekymringer for en stund (som fx. søge gentagen bekræftelse eller beroligelse hos andre).

Hvorfor generaliseret angst?

Det er ofte personer som har tendens til sårbarhed og følsomhed der udvikler generaliseret angst. Det kan være medfødt eller komme gennem opvæksten som kan have givet dig utrygge rammer, og givet dig en grundlæggende vagtsomhed overfor forandringer, kontroltab og mulige farer.

Generaliseret angst kaldtes i gamle dage for bekymringsangst.

Hvad kan du selv gøre for at slippe bekymringer og generaliseret angst?

Søg viden. Få indsigt. Bliv kloger på din egen angst. Der er masser af viden her på Slipangsten.dk – men også rundt om på nettet.

Grundlæggende er det vigtigt, at du tjekker dig selv for om du har stress. Stress er givetvis den udløsende faktor som har været med til at dine naturlige bekymringer har udviklet sig til overbekymring og generaliseret angst. Sørg for at sænke stressniveauet, så dit alarmeberedskab kommer i balance igen.

Uvished og fremtid kan ingen få svar på. Prøv om du kan øve dig i at være med bekymringer og ubehagelige tanker. Tag et lille skridt af gangen. Øg langsomt, så din tolerance for at kunne leve med dine tanker og følelser (som fx angst) øges. Du behøver ikke at handle på alle dine bekymringer.

Håndtér de bekymringer som er reelle. Udskyd dem ikke. Og håndtér de bekymringer, som kun er støj. Øv dig i at løse problemer. Det giver dig et solidt grundlag at slippe angst og bekymringer på.

Lav små eksperimenter med din adfærd så du gradvist nærmer dig de situationer, du før undgik pga. angst.

Eksponering

Hvis du lider af generaliseret angst, mærker du sikkert en stor trang til at undgå angsten ved at undgå visse situationer. Det kan være situationer, som tricker dine bekymringer som fx. at dine familiemedlemmer er på tur og kommer lidt for sent hjem – eller at de ikke ringer efter de er ankommet til deres destination. Måske laver du aftaler som skal forsikrer dig, at der ikke er sket din familie noget, at de skal ringe på bestemte tidspunkter. Adfærd, som bekræfter dine bekymringer lige når de ringer, men som også er med til at opretholde forestillingerne og overbevisningerne om at holde fast og kontrollere, som så igen – vedligeholder angsten.

Når du eksponerer gradueret, tager du et lille skridt af gangen og aftaler fx. at dine forældre først ringer 5 min. senere selvom i har en aftale, for at få dig til at mestre det ukontrollerede og rumme det uvisse. Langsomt, kan i øve jer sammen, hvor du skridt for skridt slipper kontrollen og bekymringerne.

Når du eksponerer, måler du dit angstniveau hele tiden. Du bruger en angstskala, som du hele tiden forholder dig til så dit angstniveau ikke bliver for højt, men samtidig nok til at du udvikler dig og oplever success.

Overeksponering, er når du eksponerer og dit angstniveau er for højt til at det føles som en sejr. Undereksponering er når du ikke udfordrer angsten nok til, at du mærker angsten og lærer at håndtere den.

Mindfulness og generaliseret angst

Mindfulness har en dokumenteret reducerende effekt på stress og angst. Mindfulness er en gammel tibetansk tradition for meditation, hvor du træner bevidst nærvær… dvs. nærvær og opmærksomhed. Når du er tilstede i núet og opmærksom på den situation, du befinder dig i – er det meget svært at føle angst. Dvs. du træner dit fokus så du kan flytte det med dine tanker fra at tænke på dét der giver dig angst – til den situation, du er i.

Mange af vores tanker handler om at tolke og vurdere fortid eller fremtid og disse vurderinger og fortolkninger kan medbringe mange følelser og også angst. Derfor, når du fokuserer neutralt, på det der er omkring dig i øjeblikket – forsvinder angsten.

Mindfulness er en metode til at give dig selv en pause men også til at reducere angsten, mens den står på eller er på vej til at bygge op.

Få hjælp til selvhjælp

  Få hjælp til at slippe dine bekymringer og generaliseret angst med online kurset: “Generaliseret angst: Slip bekymringerne!”. Lær hvordan du skelner mellem de vigtige bekymringer og de bekymringer, som blot er støj. Få værktøjerne til at håndtere dem der skal håndteres og slippe dem, der ikke giver mening og blot forstyrrer dig – og medfører angst. Forstå hvordan dine bekymringer udvikler angst, og lær hvordan du med stærke værktøjer som viden, stressreducering, mindfulness og kognitive metoder slipper din generaliseret angst.

  Bliv den sejeste angstfighter – knæk koden på din angst og giv slip: Det ultimative kursus for dig, der ønsker at slippe din angst med alle de stærkeste værktøjer som viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder og adfærdsændring. Kurset indeholder bl.a. kurserne, som står beskrevet nedenfor.

  Slip angsten med stressreducering og mindfulness: Kurset hjælper dig med at se sammenhængen mellem stress og angst og giver dig værktøjerne til at sænke stressniveauet så angsten slipper. Du bliver også introduceret i de stærke mindfulnessteknikker, som udover at virke afstressende har den store fordel at de er et fantastisk værktøj til at slippe angst og forebygge angst.

  Tag styring over angsten – med kognitive metoder og eksponering: Få hjælp til at håndtére tanker og adfærd, så de ikke længere giver dig angst. Du får hjælp med nemme skemaer, som giver dig overblik og styring over den diffuse angst og de mange bekymringer. Lær hvordan du selv udfører din helt egen handlingsplan for i eget tempo at øve dig i at tage små skridt nærmere mod de ting, steder, situationer, personer eller lign., du før undgik pga. angst.

Psykologisk behandling

Nogen gange kan angsten ha bidt sig så godt og grundigt fast i dine tanker og krop, at du har brug for hjælp fra en psykolog.

Du kan få hjælp til at slippe generaliseret angst hos psykologer, der især beskæftiger sig med kognitiv adfærsterapi eller ACT.

Kognitiv adfærdsterapi hjælper dig, der har generaliseret angst. Her lærer du at analysere og ændre dine tanker omkring sine katastrofetanker og lærer at vende “negative” tankemønstre til “positive”. Psykologen benytter sig af analyse, vurderinger, eksponering ved undgåelsesadfærd, systematisk problemløsning, tidsplanlægning og afspænding.

Ved at arbejde med dine tanker kan du påvirke de tankerækker, som ofte ligger forud for din angst- eller angstanfald. Her arbejder du bla. med dine kerneantagelser (antagelser, du har om dig selv ) og de leveregler du har sat op for dig selv, og som er med til at vedligeholde angstens tag i dig.

Du kan med fordel supplere din psykologbehandling med online kurser, der giver dig endnu mere viden og hjælp – før og efter terapien.

Anden terapeutisk behandling

Der er mange metoder at anvende til generaliseret angst, og mange terapeuter vil give deres argument for hvorfor en metode er bedre end en anden. Det kan fx være TFT (tankefeltterapi) hypnose og andre former. Jeg har ikke selv prøvet TFT, og hypnose virkede ikke på mig. Læs evt. mere om psykoanalyse, gestaltterapi, drømmetydning etc.

Kropslig behandling

Du kan træne din vejrtrækning sammen med en afspændingspædagog eller ved alexanderteknik.  Sådan, at du med din krops ro kan afværge hyperventilation og angstfremkaldende følelser.

Afspændingsøvelser er vigtige i forhold til at holde kroppen nede på et naturligt spændingsforhold, og dermed nedsætte chancen for at blive angst.

Sund kost og motion er vigtigt i forhold til at forebygge generaliseret angst.

Medicinsk behandling

Medicinsk behandling hører ikke under mit felt. Jeg vil anbefale dig at tage kontatkt til din læge for at høre, hvad du har af muligheder.

 

 

Opdateret: 23. juni 2017
Udgivet: 12. sep 2012

Indlægget her er blevet læst 5488 gange!

Tags:, , , , ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk