Sådan flytter du fokus væk fra angsten

Sådan flytter du fokus væk fra angsten

Kender du dét, at angsten stjæler hele dit fokus, og det eneste du bruger din tankevirksomhed og opmærksomhed på er, hvordan du undgår angsten? Alle tanker og handlinger er rettet ind mod at undgå angsten – og jo mere du fokuserer på symptomerne og alt det der kan gå galt – jo værre bliver angsten og symptomerne – og du ender op med endnu mere angst!

Og vil du vide, hvordan du med en simpel teknik kan slippe din angst? Så læs lige med her.

 Slip angsten – med viden, stressreducering og mindfulness

Flyt fokus

Inspireret af en lektion jeg fik, dengang jeg tog kørekort, kommer der her et blogindlæg, der handler om, hvordan du slipper din angst ved at flytte dit fokus fra angsten.

Teknikken du skal bruge, er den samme som den teknik du bruger i bilen, når du kører, og skal fortsætte med at køre lige på vejen.

Egentlig, en simpelt ting at gøre, men hvis ikke du holder fokus kan det nemt gå galt.

Ja. Fokus, selvfølgelig! Men, når du kører i lang tid, kan du komme til at glemme at holde fokus og i stedet blive optaget af de biler, der kommer kørende imod dig.

Hvis dit fokus er stivnet, og du ikke vender fokus tilbage til din egen kørebane, kan du helt, per automatik, komme til at styre mod bilen – i den anden side af vejen, væk fra din egen kørebane.

Og det er jo ikke så godt. Så siger det skraldbang.

Den lille lektion i bilen går derfor, i al enkelhed, ud på at rette øjnene mod det punkt på kørebanen du styrer efter.

Kommer der en modkørende bil, er det naturligt, at se på den, men du skal herefter rette øjnene tilbage mod din egen kørebane, og gerne et godt stykke fremme – fx i horisonten.

Så styrer du i den rette retning.

Angst, fokus og mål

Når du fokuserer på angsten så mærker du den også.

Fokuserer du på angsten hele tiden, mærker du den også hele tiden.

Og jo mere du mærker angsten, jo mere griber den om sig – i alle mulige retninger.

Det betyder omvendt ikke, at fordi du undertrykker angsten eller undgår at lære og erfare, hvad din angst handler om, at den forsvinder.

Tværtimod.

Det hjæper til gengæld, at flytte dit fokus hen på noget andet end angsten. Og det kan endda være temmelig svært.

Nej, det er sindsygt svært.

Og inden du har lært det, nærmest umuligt!

Men det er noget du kan lære! At flytte dit fokus.

Og det er der ret god grund til, for når du flytter dit fokus væk fra angsten og finder nærvær i nuet – det du er i lige nu og her, at angsten slipper – helt af sig selv.

I nuet eksisterer angsten ikke.

Jo, du kan nok mærke angsten nu. Men angsten opstår kun fordi du tænker FREM i tiden.

Når du trækker tankerne og dine indre forestillinger TILBAGE fra fremtiden og koncentrerer dig om NUET, så forsvinder angsten.

Det fyldte vandglas

Et andet eksempel, som også forklarer, hvad det vil sige at flytte sit fokus for at komme i mål – er den lille anekdote om det fyldte vandglas. En lille “lektie, min far lærte mig, da jeg var barn.

Historien var den, at jeg havde hentet et glas med vand. Det var fyldt til randen. For ikke at spilde, holdt jeg glasset fast med begge hænder, og spændte i musklerne, for at holde vandet indenfor glassets kant.

Jeg kiggede over-fokuset på glasset for at holde øje med at vandet ikke løb over, og så ikke, hvor jeg satte mine fødder, som famlede sig frem mellem legetøj og bøger.

Jeg blev usikker, og hænderne begyndte at ryste. Og jeg pressede endnu hårdere om glasset.

Vandet flød over glassets kant – og ned på gulvet.

Min far bad mig prøve at gøre det en gang til, men nu med et andet fokus.

Denne gang måtte jeg ikke kigge på glasset, men i stedet lægge mærke til (og koncentrere mig om), hvor jeg satte fødderne.

Jeg fyldte glasset godt op med vand og gik ind igen.

Denne gang flyttede jeg mit fokus til mine omgivelser, så hvor jeg gik – og satte fødderne de rigtige steder. Så, hvor legetøjet og bøgerne lå, og satte fødderne udenom, så jeg ikke snublede.

Jeg tænkte “måske spilder jeg lidt vand – men hvad så?” Jeg løsnede grebet om glasset.

Resultatet blev, at jeg ved at flytte mit fokus til omgivelserne (væk fra tankerne om fremtiden – “om lidt går det galt”) kom i mål – uden at spilde vandet.

Det er dén teknik du træner med mindfullness.

Mindfullness er en gammel budhistisk måde at håndtere tanker, og følelser.

I stedet for at fortabe dig i fortid og fremtid, øver du dig i at vende opmærksomheden mod nuet, dér, hvor du er – lige nu.

Du er opmærksom på det du føler og tænker, men vender hele tiden tilbage til nuet.

Mindfullness er derfor også anerkendt i behandling og reducering af stress og angst.

Og jo mere du øver dig i at holde fokus på den retning, du vil gå, des mindre angst vil du føle!

Kunne du tænke dig at lære, hvordan du bruger mindfulness til at slippe din angst?

Så tjek lige det her online kursus ud, her kan du i ro og mag suge al viden, mindfulness-øvelserne og meditationerne til dig. Find nuet – så angsten slipper:

   Slip angsten – med viden, stressreducering og mindfulness

Opdateret d. 10. januar 2017
Udgivet d. 25. januar 2012

Indlægget her er blevet læst 2347 gange!

Tags:, , ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Lav en kommentar