Sådan hjælper du din angste teenager

Sådan hjælper du din angste teenager

5 ideer til hvordan du kan hjælpe din angste teenager + 5 misforståelser, der blot forværrer eller fastholder din teenager i angst.

Lige så skøn en tid, det er for nogle, at være teenager, lige så svær en periode kan det være for andre.

Og omvendt: Lige så skønt det kan være at se sit barn udvikle sig og selvstændiggøre sig, lige så svært kan det også være, at være far eller mor til en teenager.

Hvis din teenager viser tegn eller udviser problemer med angst, kan perioden som pårørende far eller mor blive en ekstra udfordring.

For hvordan håndterer du det egentlig, når dit barn får angst?

Individuelle personer kræver individuelle løsninger

Måske har du aldrig selv haft angst og har derfor svært ved at forstå, hvad det er din tenager oplever? Det kan være umådelig svært at sætte sig ind i hvad det vil sige at være angst. Og hvad søren kan du som forældre gøre?

Det kan også være, at du selv har haft angst og kender til følelsen, men måske aldrig selv har fået lært at håndtere den? Eller bare ikke aner, hvad der skal til for at slippe angsten?

  Få hjælp til at slippe angsten med online kursus

Begge udgangspunkter giver udfordringer på hver sin måde.

Udfordringerne du som forælder står med, vil altid være individuelle. Angsten læner sig op af hvem du er, og hvem din teenager er. Hvordan er jeres familiestruktur? Hvordan er jeres fælles og individuelle historie? Hvilke gener og biologi har i? Og hvilke vaner læner i jer op af, og hvordan er jeres indbyrdes kommunikation? Hvordan håndterer i store forandringer og kontroltab i livet?

Fordi der skal individuelle løsninger til, findes der ingen prædefinerede manualer, du kan slå op i, og gode råd er dyre. Og det er de, for jeg ved, at for dig er der er intet i hele verden, du ønsker mere, end at se din teenager være rolig og tryg, og klar på at gå livet i møde. Uden angst. Og fri.

Men hvordan hjælper du din angste teenager?

Her kommer nogle ideer til hvordan du kan hjælpe din angste teenager, og også lidt om, hvordan din hjælp utilsigtet kan komme til at forværre angsten. Det jeg skriver her er generaliseret, og mest for at skabe en slags forståelse for, hvad der virker og hvad der ikke virker.

Det er heller ikke sikkert, at du og din angste teenager har problemer med de problematikker jeg nævner. Men måske er der nogle af budskaberne, der vækker en ny forståelse i dig, og som du kan bruge som en slags vejledende guide?

Læs om dem her:

1. Kom din teenagers angst i møde

Der er ikke noget vi forældre ønsker mere i vores liv, end at vi med en tryllestav kan fjerne al smerte, sorg og ubehag fra vores børn (teenagere). Og ikke mindst ønsker vi at fjerne psykisk lidelser, som fx angst med et snuptag!

Problemet med at handle alene ud fra denne tankegang er bare, at gør vi det, lærer vores børn ikke at håndtere de helt store udfordringer i livet selv. Smerte, sorg, vrede og angst er følelser, som vi bruger, når vi navigerer os igennem svære områder i livet, for at passe på os selv. Og overleve.

Undgår vi at vores børn mærker og oplever disse følelser, lærer de ikke sig selv at kende, og får ikke muligheden for at passe på sig selv i deres fremtidige liv.

Det er derfor er det vigtigt at anerkende, at angst i sin naturlige form også er en del af dit barns følelsesregister.

Her hjælper det, at du som forælder selv forstår, hvad angst er, og hvordan du kan støtte din teenager med at tænke og tolke realistisk på de situationer som fremprovokerer angsten.

Eksempler, der blot øger angsten hos din teenager (sat på spidsen):

  • din teenager vil ikke i skole: Du melder teenageren ud af skolen og melder ham/hende til en online uddannelse
  • din teenager er bange for alt nyt: Du forslår aldrig noget, der er nyt eller uafprøvet
  • din teenager er bange for at være alene: Du indretter dit liv, så du altid er i nærheden

At hjælpe din angste teenager er en svær balance. Du vil på den ene side ikke udfordre ham/hende for hårdt men på den anden side ved du også, at for lidt udfordring blot giver status quo og i værste fald fastholder din teenager i sin angst.

2. Små nemme og trygge trin

Face your fears – eller på dansk – se frygten i øjnene! Det kan være nærliggende, for den som ikke selv har prøvet at være angst, eller ved hvordan angstmekanismerne fungerer, at udsætte sin angste teenager for sin angst igen og igen. Som i tanken om, at jo mere du udsættes for angsten, jo mere vænner du dig til det.

Problemet i denne tankegang er bare, at angsten kan blive så voldsom, at det giver tilbageslag og blot øger angsten. I stedet for gælder det om at blive bevidst om, hvad det er der trigger angsten, og med en tryg handlingsplan, langsomt øver sig i at nærme sig den angstfyldte situation, med små, trygge trin.

Igen er det en balancegang. For, for meget direkte eksponering af angst kan forøge angsten – men for lidt handling og undgåelse medfører at din teenager fastholdes i sin angst.

Hjælp din angste teenager med at håndtere de forskellige situationer, med små trin i starten, og øg gradvist udfordringerne lidt efter lidt.

Her er det yderst vigtigt, at din teenager selv får styringen, for at kunne føle sig tryg nok til at give slip.

3. Giv slip på resultaterne

Det er super vigtigt, at du engagerer dig i din teenagers process i at slippe angsten. Din støtte er uvurderlig, og jo mere du har styr på ansvar, grænser, rammer og struktur, jo nemmere er det for din teenager at spille op mod dig, og få en klar og rolig fornemmelse af, at du er der for ham eller hende.

Vigtigheden af, at du kender til hvad angst er, og hvordan angst kan spille en rolle for jeres familie og dagligdag er essentiel. Men der er en vigtig ting du skal vide og huske på:

Din teenagers angst – er ikke din angst. Din teenager arbejder med sig selv på sin helt egen måde. Og det er okay.

De resultater du måske håbede ville indfinde sig, indenfor en bestemt tid, sker måske ikke. Og det er okay.

Giv slip på resultaterne og hav tillid til at din teenager godt kan. Din tillid er afgørende, for din teenagers selvværd og selvtillid til at kunne slippe selv.

4. Vis tillid

Din teenager er ikke ude på at manipulere dig. Når han eller hun siger, at hun er bange for at gå i skole – er det ikke fordi hun er doven og hellere vil ligge hjemme og lumre. Det er heller ikke dovenskab, der gør, at han eller hun aldrig deltager i fester og sammenkomster. Eller hvad det nu er, din teenager fortæller han/hun er bange for.

Det er til gengæld heller ikke forventeligt, at du skal forstå, hvordan man kan være bange for ufarlige ting, men det er essentielt for din teenager, at du viser tillid til, at når han eller hun har udvist tilliden til at fortælle om noget så irrationelt og tabubelagt,som angst er, at så er der nok også noget om det.

Din mistillid kan forværre angsten. Til gengæld kan din tillid øge din teenagers følelse af, at blive set og anerkendt dér, hvor han eller hun er lige nu.

5. Skru ned for al stress

Angst opstår som oftest efter en stressfyldt periode i livet. Dét, og de mange forandringer i din teenagers krop og psyke, kan skabe følelser som afmagt og kontroltab. Følelser, som i en stresset hverdag og i et presset liv kan udvikle sig til panikanfald og angst.

Læs mere om stress og angst her.

Her kan du som forælder være med til at skabe rammerne for, at angsten fremover ikke får næring til at udvikle sig.

Skru ned for al stress, som ikke giver mening. Med det forstås, at for stress kan være med til udvikle og øge angsten hos din teenager. Du kan hjælpe ved bl.a. at vise din teenager at det er okay, at sige til og fra, sætte grænser, uddelegere opgaver, takke nej tak til meningsløse arrangementer – og i det hele taget skabe en hverdag, der passer til din teenagers personlighed og ressourcer.

Derudover er det vigtigt, at lære at prioritere de situationer og events i livet, som måske giver stress, men som til gengæld giver værdi og mening i stedet. Fx giver det mening at tillade stress til eksamener. Det er også okay, at føle sig nervøs og urolig, når man skal på date. Eller hvis din teenager fx skal til jobsamtale.

Igen, det er en balancegang. For meget stress kan øge angsten. Men hvis du skærer alt det spændende fra i livet kan det give bagslag på livskvaliteten og glæden. Og ryger livskvaliteten og glæde, så er det først at angstens onde cirkel får fart på.

Til sidst, men ikke mindst

Søg hjælp, så du og din teenager får den rette hjælp. Kontakt en psykolog, der kan hjælpe din teenager med at håndtere sin angst, og søg selv hjælp

Søg på psykologer, der bruger kognitive metoder. Kognitive metoder er de metoder, der indtil videre har bedst resultat med at reducere angst.

Søg på Cool Kids, som et australsk udviklet program, for familier hvor barnet eller teenageren lider af angst. Der findes forskellige klinikker rundt om i landet. Her er et par eksempler:

http://cool-kids.dk/

http://psy.au.dk/forskning/erhvervssamarbejde/angstklinikken/

Deltag i et online forum: Børn med angst

– eller se på denne hjemmeside: http://boernmedangst.dk/

– og tjek dette udviklings- og forskningsprojekt ud: Mind my Mind

Find evt. selvhjælpsgruppe, som består af andre teenagere, som har angst. Det hjælper at mærke, at man ikke er alene med sin angst, og at der er andre ligesindede at tale og dele sine erfaringer med.

Få hjælp selv

Det er vigtigt, at du ikke står for meget alene, når du skal støtte din teenager i den rigtige retning. Søg hjælp, evt. hos en psykolog.

Eller tag et af mine online kurser, der kan klæde dig på til at forstå hvad angst er, og hvilke værktøjer din teenager kan bruge for at slippe sin angst.

Tjek online kurserne ud:

 

 

 

Opdateret d. 24. nov 2016
Udgivet: 21. dec 2011

Indlægget her er blevet læst 23085 gange!

Tags:, , , , ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (2)

  • Avatar

    slipangsten

    |

    Kære Susie,
    Først og fremmest – dejligt at læse at du tager din datter alvorligt og handler for at hjælpe hende.

    Der sker så meget i teenageårene. Ikke nok med at kroppen forandrer sig, og hormonerne drøner rundt, følelser og sind er også i tumult og prøver på en gang at løsrive sig og på anden måde at fastholde det velkendte i en rivende udvikling. Derudover sker der mange forandringer og udviklinger i skole og uddannelse – også socialt.

    Det kan være svært for mig at vurdere hvad det er din datter går igennem. Om det hun gennemlever er kriser, stress, angst, eller andet. Symptomerne kan betyde så meget.

    Du skriver at i har været ved læge og at der ikke skete noget. Fik i snakket om hvordan hun har det? Og fik hun mulighed for at sætte ord på hvad det er der optager hende for tiden?

    Hvordan når man som mor ind til sin teenagedatter og skaber tillid til at sætte ord på det der fylder meget? Det er nok en gåde som enhver mor/far må løse individuelt sammen med deres børn, og måske hvis bekymringerne tager til, inddrage hjælp fra evt. skole og lærere for at høre deres oplevelse af situationen.

    Hvis du har en meget klar oplevelse af at det er angst, tænker jeg at det vil være en rigtig god ide at få hjælp fra en psykolog der arbejder med børn og unge – inden for det der kaldes kognitiv adfærdsterapi.

    Jeg tænker at du måske kan få god gavn af at kontakte Center for Angst i København: http://www.psy.ku.dk/cfa/ eller evt. Angstklinikken i Århus: http://psy.au.dk/forskning/erhvervssamarbejde/angstklinikken/.

    Få en snak med dem om hvordan du bedst håndterer netop din situation med din datter og hvis problemet bunder i angst – hvordan i finder den bedste hjælp der hvor i bor.

    Jeg håber at du og din datter kan bruge de ting jeg skriver her og ellers kan finde på siden. Og jeg håber at i finder den hjælp der giver jer værktøjerne til at komme videre med det i står i.

    De bedste hilsener,
    Lise

    Reply

  • Avatar

    susie jørgensen

    |

    Faldt lige over dit indlæg her. Min 16 årige datter har alle disse symptomer som du beskriver. Hun har haft et par panikanfald og hun bliver mere og mere indelukket. Hendes selvværd er lig nul. Og hun er bare gudesmuk men ser det ikke. Hun sover ikke. Hun har udbrud af acne. Hun er stille og alene og jeg har svært ved at nå ind til hende. Hun bliver bare irriteret på mig. Har været til læge med hende. Men der skete ikke noget. Har brug for hjælp. Har du gode råd? Hvad gør jeg bedst for at hjælpe. Vi bor i Odsherred. Hilsen en bekymret mor.

    Reply

Lav en kommentar