Sæt grænser og slip angsten

Derfor er grænser vigtige når du vil slippe din angst! Læs hvorfor, og få gode råd til at sætte dine egne grænser!

Sætter du grænser? Holder du dine grænser? Og hvordan oplever du det når andre sætter grænser for dig? Vidste du at en grænseløs tilværelse kan være med til at du udvikler angst?

Indimellem dukker min angst op. Der kan være flere årsager til det, men ofte skyldes det, at jeg har overskredet en af mine egne grænser (ubevidst), eller at en anden person eller situation overskrider mine grænser.

Jeg har ofte kigget på mine omgivelser og tænkt: “Når de kan, så bør jeg også kunne!” eller “Det ser fedt ud – det vil jeg også”… ! Og indimellem glemmer jeg at acceptere, at jeg er som jeg er, med de grænser jeg har, og at jeg i min iver har presset mig selv, til at kunne mere end jeg kunne – eller inderst inde ønskede.

Når først det er gået op for mig, at det er det der sket, kan jeg foretage en handling, der får min angst til at falde til ro igen. Ved at anerkende og respektere mine grænser, sender jeg et signal til min hjerne om, at nu har jeg hånd om mig selv igen – nu er jeg ikke længere “i fare”.

Når jeg står ved mine grænser, slipper angsten som dug for solen. På et splitsekund forsvinder den. At sætte grænser kan til tider være så fyldt med konsekvenser, at jeg ikke har haft modet til at stå ved dem.

Men lige præcis i det øjeblik jeg tager beslutningen om at sætte grænsen, får jeg ro i maven. Så snart grænsen er sat (omend, jeg er skide bange for at gøre det) –  forsvinder angsten.

 Få hjælp til at sætte dine grænser med assertiv kommunikation, i online kurset: Slip angsten med viden, stressreducering og mindfulness

Grænserne i det store – og i det små

I de yderste ender af vores lille, menneskelige og forståelige verden, er der 2 faste grænser vi ikke kan komme uden om: Livet og døden. Vi er her – eller vi er her ikke. Udenom disse to faste grænser, svæver vi i et uendeligt (og så vidt jeg ved) grænseløst univers.

Kender du følelsen af svimmelhed, når du læner hovedet bagover, og ser ud i det uendelige, og forestiller dig, hvad der er bag den næste stjerne, og bag den, og hvor det sorte ender?

Det gør jeg! Og jeg tror vi er mange på denne jord, som undlader at gå i dybden med de store spørgsmål, ingen endnu har svaret på, for at bevare roen, trygheden og undgå angsten.

Vi har brug for grænser for at føle os trygge. Som da vi endnu ikke var født, og vi endnu lå inde i vores moders mave, tæt omsluttet, tryg og ved at blive klar til livet udenfor.

Livet mellem de to grænser, livet og døden.

Og hvis jeg nu bare vælger at forholde mig til denne lille del af verden, dit og mit liv, og vi udelukkende forholder os til det liv vi lever lige nu, så vil denne svimmelhed, eller angst jeg nævnte fra før, sagtens kunne passes ned og forklare noget om angst, og hvorfor grænser er så vigtige at sætte, når du vil slippe din angst.

24754051_s

Hvad sker der når vi ikke sætter grænser?

Vi mennesker er stadig lidt primitive (jo vi er). Vi har brug for tryghed, og vi har brug for rammer, som vi kan forholde os til – ellers føler vi os utrygge – og vi bliver også lidt angste.

Førhen, da vores forfædre levede på savannen, betød et liv uden grænser fare. Et trygt liv kunne være et liv med tag over hovedet, et trygt hjørne vi kunne gemme os i, og en fast gruppe vi kunne stole på og holde sammen med, når livet bed.

I dag har vi det meste, hjem, vægge og sofaer vi kan putte os ved, og døre vi kan låse, så ingen fremmede kommer ind og gør os ondt. Vi er som oftest ikke så bevidste over vores fysiske grænser – vi sørger bare for at de er der, og prøver at holde dem så godt vi kan.

Men inde i os, i vores sind og personlighed, har vi også har brug for grænser. Hvad sker der, når du fornemmer at noget i din krop siger fra? Reagerer du på det, og handler du ud fra det – dig selv og dine medfødte signaler?

Kan du mærke når din grænser er nået – og får du sagt til og fra?

Får du sagt “nej”, og får du sagt “ja”, til det der kommer til dig, så at de ressourcer og kræfter du sidder med bliver brugt, og kun netop dertil, hvor du mærker, at det føles rigtigt?

Eller siger du “ja”, når du mener “nej”, og i desperation siger “nej” når du inderst inde mener “ja”?

Strækker du dig så meget, at du overskrider dine egne grænser, og glemmer du, og overhører du, når andre sætter grænser – og dermed overskrider andres grænser?

Hvordan tror du, at en mand, som ingen grænser sætter ville overleve sammen med vores forfædre? Jeg tror at den grænseløse mand ville blive sendt nederst i hierakiet, udnyttet og måske endda udstødt af gruppen, glemt og overset. Jeg tror måske også, at han ville bukke under og miste pusten på en jagt, ved en kamp, en sygdom eller andet, fordi han ikke fik hjælp eller overså farer. Medmindre …

… at han mærkede angst!

En angst, som kunne forklare ham, hvornår det var på tide at trække sig, holde op, stoppe eller sige fra. Eller bede om hjælp, og sige til, når han havde brug for hvile, eller at han havde brug for at en anden tog over.

Giver det mening for dig? Kan du nikke genkendende til det jeg skriver?

Tror du at noget af din angst skyldes, at du ikke får sat grænser og sagt til og fra?

Gode råd til dig når du sætter grænser

I min vej ud af angsten har det været en af de største og sværeste ting jeg skulle lære. At sætte grænser og overholde dem, så jeg også respekterede andres.

Det er ikke nemt, og det har har krævet meget mod, at stå ved mig selv og mine grænser, tydeliggøre mig – og især når det jeg har kæmpet med (som jo så giver mening i denne sammenhæng) har været social angst.

Grænser gør dig tryg. Grænser er ikke et udtryk for hæmmethed. Hæmmer grænserne dig skal de udfordres. Men sunde grænser passer på dig.

Her er nogle gode råd til dig, når du sætter grænser i dit liv

  • Mærk efter hvordan det føles i din mave. Når nogen eller noget nærmer sig din grænse, så vil du kunne mærke det dér.
  • Anerkend, og acceptér, at du føler som du gør – det du føler, er rigtigt for dig
  • Respektér dine grænser – og overskrid dem ikke
  • Vær aktiv med dine grænser! Reagér, når du mærker din grænse blive nået
  • Sig til og sig fra – og øv dig i at være tydelig
  • Anerkend din omverdens intention overfor dig, og sig til eller fra
  • Brug “jeg-sætninger” når du siger til og fra
  • Hold fast i dine grænser
  • Hvis ikke du kan mærke dine grænser, så leg og eksperimenter med dem, men vær varsom, og lyt til de signaler din krop og sind sender dig – og reagér på det du mærker.

Vil du ha hjælp til at slippe din angst?

 Få viden og værktøjerne du skal bruge, når du vil sætte dine egne grænser – og sige til og fra med assertiv kommunikation i online kurset Slip angsten med viden, stressreducering og mindfulness

Indlægget her er blevet læst 1405 gange!

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (2)

  • Avatar

    Mie Iskou

    |

    Kære Lise.

    Jeg har lige læst dit super gode indlæg om grænsesætning. Jeg vil høre om du kan henvise til noget litteratur du har brugt som baggrund for indlægget? Det vil blive taget imod med kæmpe glæde og kyshånd.

    På forhånd tak for din tid,
    hav en dejlig dag!

    De bedste hilsner
    Mie

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Mie,

      Tak for din feedback. Det glæder mig, at du kan bruge det jeg skriver.

      Det jeg har skrevet her er taget ud fra mine egne erfaringer og arbejde med mig selv og mine egne grænser. Jeg har fået viden til dette fra psykologer jeg har talt med i den forbindelse.

      Jeg tror, at det nærmeste jeg kan komme decideret litteratur er bogen om assertiv kommunikation: “Og jeg mener hvad jeg siger” af Anne Dickson: http://www.bogpriser.dk/og-jeg-mener-hva-jeg-sir_anne-dickson?isbn=9788741233949. En yderst fremragende bog, som jeg læste da jeg var teenager, og som har lært mig rigtig meget om det at sige til og fra.

      I mit online kursus: Slip angsten med stressreducering, kommer jeg ind på emnet også. Her får du viden og øvelser om grænser og assertiv kommunikation. Du kan tjekke det ud her, om det er noget for dig: http://slipangsten.dk/online-kursus-slip-angsten-med-stressreducering/

      De bedste hilsener,
      Lise

      Reply

Lav en kommentar