Den bevidste metode

Hvad er den bevidste metode, og hvad har jeg fået ud af den? Jeg har tidligere anmeldt og skrevet om bogen “Angstfri” af Mogens Mikkelsen. Bogen har jeg læst af flere omgange og nu har jeg også været så heldig at have Skype samtaler med ham i forhold til at løsne op for nogle angstfyldte tanker jeg har tumlet med.

Jeg har igennem mit voksne liv været igennem mange former for terapeutisk behandling, fordi den angst jeg har følt har været så altomgribende og spredt sig ud i mit daglige liv i næsten alle aspekter. Jeg har været hos dygtige psykologer som har haft lange uddannelser og mange års erfaringer med sig. Alt har givet lidt, og noget har givet mere end andet på i forhold til at slippe angsten.

Siden jeg var på fobiskolen er min angst blevet reduceret kraftigt og jeg er begyndt at skrive at jeg er ved at være ved vejs ende. Men ofte oplever jeg at det er som om der stadig er noget der dukker op omkring nogle særlige situationer. Denne angst bliver mere og mere udvandet og isoleret og mit liv er begyndt at udvikle sig mere og mere uden hensyn til hvad jeg tør og ikke tør, men nærmere hvad vil jeg og hvad har jeg lyst til?

“Angstfri”

Bogen “Angstfri” har interessereret mig længe fordi den har noget over sig som andre psykologibøger ikke har. Og da jeg forleden dag havde et Skype møde med Mogens Mikkelsen gik det op for mig at det ikke blot er interesse jeg oplever, men at jeg er der i mit liv hvor netop “Den bevidste metode” giver mig mening. Nu skal jeg fortælle hvorfor.

Jeg har lige været en uge på ferie i Grækenland. Mens jeg var afsted fik jeg besked fra Jobcenteret om at jeg skulle starte i aktivering, på Karlbak.dk om tirsdagen, 2 dage efter min hjemkomst. Da jeg modtog mailen sad jeg i hotel receptionen. Som lyn fra en græsk blå himmel, oplevede jeg det som at få en mavepumper lige i solar plexus. Kroppen spændte sig sammen og jeg kunne i løbet af et minuts tid konstatere et angstanfald havde overtaget mig. Suset i maven, kroppen som spændte, hjertebanken, tanker som kæmpede med hvordan jeg skulle flygte fra situationen. Overvejelser om at “blive væk på Kreta” og sygemelding begyndte at fylde og jeg tænkte at nu var min ferie ødelagt, nu var angsten flyttet med og hvordan skulle jeg overleve første dag på det nye kursus?

Terapeutisk korrespondence

Jeg havde i nogle uger korresponderet med Mogens Mikkelsen omkring angst og hvordan jeg kunne håndtere angst på en ny og mere konstruktiv måde end hidtil. Da jeg nu sad i Grækenland med angsten piblende frem som svedperler på min pande, var det som om der midt i det hele stod nogle meget klare budskaber fra vores skriverier frem i min hukommelse. Budskaber som:

  • Hvordan gør jeg mig selv bange?
  • Hvad er det for en film jeg viser mig selv i mine tanker – og er der en film jeg hellere vil se?
  • Jeg er ligeså meget værd som andre – og husk nu – hvorfor!

Herefter foretog jeg straks to handlinger, som samtidig var eksponeringer, i rap:

  • Kontaktede Karlbak.dk
  • Kontaktede Mogens for at aftale en Skype session dagen inden jeg skulle møde på Karlbak.dk

I løbet af dagen var min angst forsvundet og erstattet med realistiske tanker som at – ja jeg bliver nervøs, men jeg glæder mig faktisk til at komme ud blandt andre og lære at netværke. Det at jeg kunne se glæden og min egen interesse igennem sløret af angst er et godt tegn på at jeg er ved at udvande angsten. Jeg er begyndt at se mine egne ønsker og behov og tager hånd om dem – også selvom angsten følger med. Angsten kom ikke tilbage – og dukkede først – helt usædvanligt sent op lige inden jeg skulle op af trapperne til Karlbak.dk.

Hjælp til angstDet der ellers kunne have været blevet til en meget dårlig ferie og en meget stressfyldt hjemtur og en ventetid fyldt med angst, blev vendt til en afslappende ferie fyldt med glæde og gode oplevelser og en hjemkomst præget af praktiske gøremål og planlægning for min nye uges nye rutiner og gøremål. Skype sessionen med Mogens om mandagen gjorde at jeg vinkede farvel til angsten og koncentrerede mig om det jeg havde brug for i stedet.

Skype Session med Mogens

Samtalen foregik gennem computeren. Det var første gang jeg har prøvet det, men det fungerede faktisk fint. Der lå en lille eksponering i at stå frem med ansigtet og blive kigget på af 2 andre øjne, men den forsvandt hurtigt i og med at samtalen gik igang.

De teknikker som Mogens Mikkelsen brugte var teknikker som gjorde var følgende:

  • Giv dig selv lov til det du fastspænder dig selv med
  • Beskriv hvordan du gør dig selv bange som til en der ikke ved hvad angst er
  • Hvordan skaber du et angstanfald, hvad skal der til for at angsten bliver til?
  • Det er dine tanker som du kører indvendig der starter angsten
  • Du er ikke angst – du HAR følt angst, nu fortæller du dig selv at du bliver det i morgen, men du ved ikke hvad dagen bringer, hvorfor ikke fortælle dig selv en bedre historie som ikke sætter din krop i alarmberedskab?
  • Du behøver ikke være angst i dag for at imødekomme en tiltænkt angst i morgen

Det var som om den klump jeg kaldte “angsten” blev opløst for øjnene af mig. Den var ingenting. “Angsten” var blot tanker, tanker som jeg gjorde mig selv bange med, og som jeg igennem samtalen slet ikke kunne se der var nogen grund til at gøre mig selv bange med længere. I løbet af dagen kunne jeg pga. samtalen forkaste de tanker jeg kunne mærke sætte angsten igang, smide dem overbords og få fokus tilbage til det der gjorde mig glad og der hvor jeg havde brug for at have fokus.

Det har jeg ALDRIG prøvet før! Og jeg har ALDRIG prøvet at skulle udføre en så stor eksponering uden at skulle igennem mange døgn med angsten for angsten.

Første dag hos Karlbak.dk

Den dag jeg mødte op hos Karlbak.dk havde jeg sovet ok om natten og havde ikke ligget vågen som så mange gange før. Jeg brugte teknikkerne jeg havde fået indøvet og angsten dukkede ikke op. Til sidst kunne jeg dog ikke holde nervøsitet tilbage. Jeg anede ikke hvad jeg skulle igennem og jeg var meget nervøs og havde meget ondt i maven da jeg gik op på Tredjesal for at stå ansigt med alle de nye mennesker jeg skulle lære at kende, præsentationsrunder, netværk, eksponeringer efter eksponeringer. Men jeg følte ikke angst.

Jeg kom ind, viste jeg var nervøs, holdt fast i at det var ok og sådan jeg havde det og at jeg var ligeså meget værd som alle de andre. Jeg blev mødt med smil og imødekommenhed, afslappet atmosfære. Respekt for mit arbejde med Slipangsten.dk (omend et par dumme jokes – men ok det er ikke alle der kender til det så det lever jeg med), åbenhed og rummelighed. Jeg valgte at være åben med alt, mig selv og det jeg er lige nu og her. Præsentationsrunden overlevede jeg og jeg har øvet mig i den derinde allerede nogle gange nu (elveatortalen) og efter ½ time var jeg så godt som placeret og følte mig “næsten hjemme” hos Karlbak.dk.

Jeg kan mærke at det som Mogens Mikkelsen lærer mig er afsindig vigtigt der hvor jeg er lige nu. At opleve at angst kan skrumpe ind og blive ingenting må være som for den mand der opdagede at jorden var rund. Jeg har det som om jeg har set noget vigtigt og noget som jeg kan bruge, noget som rykker og flytter mine store mørke bjerge. Jeg kan se min fremtid udvikle sig og jeg nærer stor fortrøstning til at jeg en dag bliver helt fri. Fri til at vælge og vrage i livet ud fra det jeg ønsker og det jeg har behov for. At jeg kan tage praktiske beslutninger og udøve dem velvidende om at jeg tager hånd om de vigtigste værdier jeg har.

Hvilken metode har givet dig aha-oplevelser og været banebrydende for dig til at slippe angsten?

Læs mere om “Angstfri” og se hjemmesiden www.angstfri.dk. Følg med på hans Facebookside Angstfri.

Bogens indhold bygger, med hans egne ord, både på NLP, Nu’ets kraft (Edgar tolle), Enneagram (menneskers forskellige typer af frygt), erkendelser fra hjerne skanninger (fx at hjernen “husker” fremtiden) – samt masser af praktiske indsigter baseret på at Mogens Mikkelsen har spurgt enormt nysgerrigt og vedholdende ind til, hvordan folk GØR sig selv bange.

Lise Kryger

Indlægget her er blevet læst 10840 gange!

Tags:, , , , , , , , , , , , , , ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (2)

  • Avatar

    Alex kjær nielsen

    |

    Rigtig spændende indslag.
    Hvor lyder det godt at du er kommet så langt. Thumbs up herfra.
    Angsten for angst er den jeg tumler meget med lige nu.
    Jeg er netop begyndt på nedtrapning af Lyrica og jeg er ret indstillet på det. Men usikkerheden og frygten for pludseligt at opleve angsten komme rullene tilbage er nok til at jeg kan mærke angsten.
    Kender du til det?

    Reply

    • Avatar

      Lise Kryger

      |

      Hej Alex,

      Det kan du tro jeg gør. Det handler jo nemlig om at give slip på en sikkerhedsadfærd og stole på at de værktøjer man har lært kan bringe en videre i stedet. At stole på at du godt kan er jo en erfaring du skal til at kæmpe for bliver din nye reference. Måske får du nogle tilbagefald, det er HELT naturligt, og du skal ikke lade dig skræmme af det, men blot huske på at angsten er et symptom på noget der skal ændres. En tanke, en handling eller andet. Det er IKKE ensbetydende med at du så sidder tilbage med angsten på fuld tid igen. Det er blot en advarsel om at du skal ændre noget i din tilgang til situationen.

      Du er altid velkommen til at skrive hvis du får brug for et råd eller blive mindet om det igen 🙂

      Sejt at du er i gang og tak fordi du skrev 🙂

      Reply

Lav en kommentar