Angstanfald om natten - hvad gør du

Angstanfald om natten – hvad gør du?

Har du prøvet at opleve et angstanfald om natten? Du ved, hvor du vågner lige pludselig, med et sug i maven, hjertet der buldrer derudaf, og en angst der ikke bare gør dig lysvågen med et knips, men også efterlader dig til en nat – badet i angst?

Jeg har selv oplevet at få angst om natten. Både fordi jeg lå vågen, og havde tanker der gjorde mig angst, men jeg har også oplevet at jeg vågne op med et angstanfald. Begge situationer har jeg arbejdet en del med.

Det har taget mig tid, at lære at håndtere angstanfald om natten. Og de øvelser jeg har brugt, vil jeg jeg gerne vil dele med dig.

De fleste der har angst har oplevet, at få angst om natten. Det er ikke sikkert at du har, og det er heller ikke sikkert at du nogensinde oplever det.

Men dig, der har prøvet det, kender sikkert følelsen af afmagt over, at ligge i sengen, uden at kunne foretage dig andet end, at mærke angsten tage mere og mere over.

Her er lidt om, hvad du kan gøre, næste gang du oplever angst, eller får et angstanfald om natten, og hvordan du forebygger, at det sker – nogensinde.

Derfor får du angstanfald om natten

Hvis du har ligget vågen, kan det naturligvis godt være dine tanker, der har vækket angsten. Det kan være tanker om noget ubehageligt, du forestiller dig vil ske dagen efter, eller tanker, der sværmer om situationer med katastrofale udgange, og andre skræmmende scenarier.

Men hvordan opstår angst når du sover? Det er jo sket uden automatiske, negative tanker, undgåelser, sikkerhedsadfærd eller anden adfærd, som trigger angsten.

Hvordan kan det lade sig gøre?

Når du er stresset, går det ud over din søvn, og det sætter også din krop i forhøjet alarmberedskab, hvilket gør dig supernem at vække. Lidt, som var du et dyr på flugt, og som skulle være klar til at flygte eller kæmpe, når som helst – også om natten.

Hvis du vågner op med angst, er det derfor sandsynligvis stress, der er årsagen – eller triggeren.

 Få hjælp til at forebygge angst om natten – med stressreducering!

Hvad kan du gøre?

Hvis du har ligget vågen med tanker der har kørt i ring med fremtidige frygtscenarier, katastrofetanker og overbekymringer, er her 3 ting du kan gøre:

  1. Sørg for at ha’ en notesbog liggende ved sengen. Skriv din bekymring, forestilling, katastrofetanke eller overbekymring ned. Kig på det du har skrevet. Skriv nu en ny tanke eller mulighed ned, hvor det går godt i stedet. Skriv gerne flere ned – jo flere positive muligheder, du erstatter dine ængstelige tanker med, des større er chancen for at du slipper din angst.
  2. Er der noget ved dine bekymringer, du kan gøre noget ved lige nu? Fx at lave en plan over det du skal nå i morgen? Gør det. Hvis ikke du kan gøre noget ved det lige nu, er det ok at sige fra over for dine bekymringer. Giv dig lov til at skubbe dem til side! Din søvn er vigtigere nu. Og når du alligevel ikke kan gøre noget lige nu, hjælper dine bekymringer dig alligevel ikke lige nu.
  3.  Prøv, om du kan ændre dit fokus fra det der foregår inde i hovedet, til det du mærker rent fysisk – og som er til stede, lige nu og her. Hvordan føles dynen omkring din hud? Hvordan føles din storetå? Er næsen kold eller varm? Når du bliver nærværende, slipper du tankeræset for en stund, hvilket sender et signal til hjernen, om at du er ok, og du gerne må hvile og sove. Jo oftere du øver dig, jo nemmere bliver det at slippe bekymringerne, og finde ro og hvile igen.

 Få flere øvelser, der hjælper dig med at eliminere ængstelige tanker og bekymringer!

Forebyg angstanfald om natten

Til dig der vågner brat op, med angsten i lys lue, anbefaler jeg, at lave øvelser, der sænker dit stressniveau. Din angst er øjensynlig en reaktion på en meget stresset hverdag, eller et stort og langvarigt pres. Din angst er derfor nemmere at håndtere, når stressniveauet sænkes.

Stressreducering handler om, at du håndterer din stress. Det gør du bl.a. ved at skabe overblik og eliminere dine stressfaktorer, én efter én – i prioriteret rækkefølge. Stressreducering handler også om, at få kroppen ned i gear, fra at være i en tilstand af klar til flugt/kamp over i en tilstand, hvor du også kan slappe af indimellem. Det gør du bl.a. ved afspændinger, og det der kaldes for “kropsscanninger”. Her løsner du spændingerne i kroppen, så du bliver i stand til at kunne sove, uden at være på vagt, og vågne med angst.

Og så handler stressreducering også om, at du letter dit indre pres, ved bl.a. at sætte vigtige grænser. Og om at kommunikere dine behov og ønsker ud, på en måde, hvor du sætter dig selv i øjenhøjde med den, du taler med.

Og alt sammen, handler om at du gør det på din måde. At gå efter den røde tråd, der giver mening for netop dig. For det er, når det giver mening for dig, at du finder styrken og motivationen, til at gå den ekstra mil, der skal til, for at du når dine mål og drømme.

Du forebygger ikke kun angstanfald om natten, du genvinder også livsglæde, tilfredshed og mening med tilværelsen. Og mindre angst.

 Få værktøjerne der hjælper dig med at forebygge og slippe angst, så du får ro og nattesøvnen igen!

 

 

Indlægget her er blevet læst 704 gange!

Tags:,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (2)

  • Avatar

    Lene

    |

    Jeg vil gerne have hjælp til at styre stemmerne i mit hovdet og det jeg ser og de selvmordstanker jeg har så jeg har brug for nogle regskaber jeg kan bruge hjælp

    Reply

    • Avatar

      slipangsten

      |

      Kære Lene,

      Det skal du også have hjælp til. Jeg ville ønske jeg var i stand til at hjælpe dig med at styre dine stemmer i hovedet, og det du ser og dine selvmordstanker. Jeg er bare ikke den bedste på det punkt, da det jeg har ekspertise i er at håndtere angst – online.

      Men jeg vil virkelig gerne sende dig videre til nogen, der kan hjælpe dig, og det ved jeg de kan på Livslinien.dk. Jeg ved at de er der for dig, og de vil gøre alt, for at hjælpe dig videre. Du kan både skrive til dem her: http://www.livslinien.dk/skrivdetdk/hvaderskrivdet/ og chatte med dem på: http://www.livslinien.dk/chatraadgivning og ringe til dem på: tlf. 70 201 201: http://www.livslinien.dk/70-201-201/tal-med-en/.

      Der er hjælp at hente. Mit bedste råd til dig, lige nu og her er at kontakte Livslinien – eller Psykiatrifonden. Du kan ringe, chatte eller skrive med èn fra Psykiatrifonden.dk, – se her: http://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp.aspx.

      Jeg ønsker dig alt det bedste, og at du kontakter en af dem jeg nævner her for at få hjælp. Der er hjælp at hente.

      Kærligst, Lise

      Reply

Lav en kommentar