Angst symptomer

Angst er en følelse af voldsomt fysisk ubehag, som i sin natur er designet til at få dig til at reagere på et splitsekund og bevæge dig ud af en farlig situation for at overleve.

Angsten tager ikke hensyn til om situationen er farlig i virkeligheden, den reagerer så snart den registrerer det mindste der antyder at dit liv er i fare.  Du kan være i fare. Men hjernen kan også fejlfortolke situationen og tro at du er i fare og tænde angsten, selvom du slet ikke er i fare. Det det vi kalder for irrationel angst.

Måden hvorpå hjernen reagerer er ved at igangsætte et voldsomt ubehag af en hel række af fysiske processer i din krop, og som er det du mærker som angst symptomer.

Angst opleves forskelligt fra person til person, men grundlæggende er det de samme angst symptomer man oplever, afhængigt af sværhedsgraden af oplevelsen.

Fx er der stor forskel på at opleve angst på niveau 9 (på en skala fra 1 – 10, hvor 1 er svag angst, og 10 er voldsom angst) og opleve angst, svarende til niveau 3.

Angst symptomer omfatter overdreven og løbende bekymring og spænding, en urealistisk opfattelse af problemer, rastløshed eller en følelse af at være “edgy”, hovedpine, svedeture, kvalme, behovet for at gå på toilettet ofte, træthed, problemer med at falde i søvn, rysten, og bliver let forskrækket.

  Få hjælp til at forstå og håndtere dine angst symptomer med online mentorforløbet!

Her kommer nogle flere angst symptomer:

Angst symptomer

  • Hjertebanken
  • Sveden
  • Rysten
  • Mundtørhed
  • Åndenød/vejrtrækningsproblemer
  • Kvælningsfornemmelse
  • Svimmelhed
  • Uvirkelighedsfølelse/fjern
  • Snurren i hænder, læber og hud
  • Ondt/knugen i maven
  • Tanker om at komme væk, flygte fra situationen
  • Tankemylder
  • Forvirrethed
  • m.m.

Angst over længere tid kan medføre disse symptomer

  • Muskelspændinger
  • Rastløshed
  • Koncentrationsbesvær
  • Psykiske anspændtsfølelse
  • Tendens til at fare sammen
  • Irritabilitet
  • Søvnproblemer

Hvad kan du gøre med alle dine angst symptomer?

Noget af det mest ubehagelige ved angst er de mange symptomer, og det ubehag og det medfører.

Det er essensen af hvad angst er.

Angst er programmeret i din hjerne til at få dig til at føle sådan og opleve symptomerne.

Når hjernen vil have dig til at opleve disse symptomer er det et forsøg på at få dig til at stoppe op og rette op på de ubalancer som din krop har været i igennem længere tid.

Selvom hjernen “misfortolker” forholdene og sender angst ud i din krop på tidspunkter og i situationer der ikke længere er farlige, så er det stadig et tegn på at den tror at du er i “fare”.

Måske fortæller du dig selv at du er i fare med dine tanker? Og måske har du en adfærd der er med til at støtte op om angsten?

Måske er det din krop der “husker” og sammenkobler gamle erindringer og erfaringer på en uhensigtsmæssig måde?

Uanset hvad der er der sker lige netop hos dig og i den pågældende situation, så er der ting du kan gøre for at lære at håndtere angsten og dermed slippe for angstsymptomerne.

Få hjælp til at håndtere dine angstsymptomer

Få e-bogen:Kend dit angstniveau og få hjælp fra dine pårørende her. E-bogen kommer rundt omkring angstanfald og de niveauer angsten kan deles ind i og viser samtidig muligheder for hvordan du får hjælp til at komme igennem angsten.

Du kan også arbejde med dig selv på flere måder:

Hvis du synes det er svært at at stå alene med din angst og har brug for hjælp og sparring, så har du lige nu mulighed for at deltage i online mentorforløbet, hvor jeg hjælper dig med bl.a. at forstå og håndtere de angstsymptomer, som lige netop du kæmper med.   Læs alt om online mentorforløbet her!

Angst symptomerne er ikke farlige

De er blot en fysisk reaktion som har til formål at få dig til at trække dig fra en situation. Så snart du kommer ud af situationen eller kommer tilbage til nuet i dine tanker, vil din krop slappe af igen. Angst kan ikke vedblive, din krop vil balancere til ro indimellem.

Små hurtige fif til at få symptomerne ned kan være:

  • Husk dig selv på at situationen ikke er farlig
  • Husk dig selv på at angst ikke er farligt, blot dødubehageligt
  • Prøv om du kan samle dine tanker til det du oplever lige nu og her. Når du er til stede i nuet, vil angsten fordufte
  • Giv ikke op – bliv ved med at vende tankerne til nuet og øv dig hver dag
  • Prøv at trække vejret i en papirspose. Det kan lindre hyperventileret vejrtrækningssymptomer som snurren og “dødhed” i fingre, læber og arme
  • Gå ture (lange) for at få din krop i balance igen
  • Tæl baglæns, tag 7 tabellen baglæns fra 100
  • Ryst kroppen, syng, råb, lad tårerne trille – giv udtryk
  • Skriv et brev – luk luften og det indre tryk ud (du behøver ikke sende brevet)
  • Fortæl om angsten til en eller nogen du føler dig tryg ved

Hvordan kan jeg vide at det jeg mærker er angst?

Læs mere om angst symptomer i dette indlæg, hvor jeg beskriver forskellen mellem angst og nervøsitet: Hvordan kan jeg vide at det jeg mærker i min krop er angst?

Mine 3 bedste til at stoppe den snurrende fornemmelse

Læs om de 3 øvelser du kan bruge når angstsymptomerne handler om de snurrende fornemmelser du kan få i fingre, hænder, arme, læber og kinder, eller hvis du bliver svimmel.

Indlægget her er blevet læst 8479 gange!

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk