Angstsymptomer

Angst symptomer – hvad er det og hvad kan du gøre?

Angst er en følelse af voldsomt fysisk ubehag som i sin natur er designet til at få dig til at reagere på et splitsekund, så du bevæger dig ud af en farlig situation for at overleve.

Angsten tager ikke hensyn til om situationen er farlig i virkeligheden. Den reagerer så snart den registrerer det mindste der antyder, at dit liv er i fare. Du kan være i fare. Men hjernen kan også fejlfortolke situationen og tro du er i fare, selvom du slet ikke er i fare. Det er dét, vi kalder for irrationel angst.

Måden hvorpå hjernen reagerer er ved at igangsætte et voldsomt ubehag af en hel række af fysiske processer i din krop. Det er de symptomer du formentlig mærker og det, vi kalder for angst symptomer.

  Få mere viden om angst, og hvordan du med 7 effektive strategier får angsten til at slippe. Tilmeld dig mine nyhedsbreve nu.

Angst opleves forskelligt fra person til person. Grundlæggende er det de samme angst symptomer vi oplever men de kan opstå i vidt forskellige sammenhænge og føles mere eller mindre voldsomme.

Fx er der stor forskel på at opleve angst på niveau 9 (på en skala fra 1-10, hvor 1 er svag angst, og 10 er voldsom angst) og opleve angst, der har en styrke der svarer til 3 på angstskalaen.

Angst symptomer omfatter overdreven og løbende bekymring og spænding, en urealistisk opfattelse af problemer, rastløshed eller en følelse af at være “edgy”, hovedpine, svedeture, kvalme, behovet for at gå på toilettet ofte, træthed, problemer med at falde i søvn, rysten, og tendens til nemt at blive forskrækket.

Her kommer nogle flere angst symptomer:

Angst symptomer

  • Hjertebanken
  • Sveden
  • Rysten
  • Mundtørhed
  • Tænderklapren
  • Åndenød/vejrtrækningsproblemer
  • Kvælningsfornemmelse
  • Svimmelhed
  • Uvirkelighedsfølelse/fjern
  • Snurren i hænder, læber og hud
  • Ondt/knugen i maven
  • Tanker om at komme væk, flygte fra situationen
  • Tankemylder
  • Forvirrethed
  • m.m.

Angst over længere tid kan medføre disse symptomer

  • Muskelspændinger
  • Rastløshed
  • Koncentrationsbesvær
  • Psykiske anspændtsfølelse
  • Tendens til at fare sammen
  • Irritabilitet
  • Søvnproblemer

Hvad kan du gøre med alle dine angst symptomer?

Noget af det mest ubehagelige ved angst er de mange symptomer og det ubehag, angst symptomerne medfører.

Det er essensen af, hvorfor angst føles så forbandet forfærdeligt.

Angst er programmeret til at din hjerne sætter dig i en tilstand, hvor du pga. angst symptomerne får en vældig trang til at overleve – ved enten at kæmpe eller flygte.

Når hjernen vil have dig til at opleve disse symptomer er det et forsøg på at få dig til at stoppe op og rette op på de ubalancer, din krop har været igennem længere tid.

Selvom hjernen “misfortolker” forholdene og sender angst ud i din krop i situationer, der ikke længere er farlige, så er det stadig et tegn på at den tror, du er i “fare”.

Måske fortæller du dig selv at du er i fare med dine tanker? Måske har du en adfærd, der er med til at støtte op om angsten? Eller måske er der bare for meget stress i din hverdag som får angsten til at dukke op i tide og utide?

Måske er det din krop, der “husker” og sammenkobler gamle erindringer og erfaringer på en (for dig i dag) uhensigtsmæssig måde?

Uanset hvad der er der sker lige netop hos dig i den gældende situation så er der flere ting, du kan gøre for at håndtere angsten – og dermed slippe for angstsymptomerne.

Få hjælp til at håndtere dine angst symptomer

  Få mere viden om angst, og hvordan du med 7 effektive strategier får angsten til at slippe. Tilmeld dig mine nyhedsbreve nu.

Du kan også arbejde med dig selv på flere måder:

Angst symptomerne er ikke farlige

De er blot en fysisk reaktion som har til formål at få dig til at trække dig fra en situation. Så snart du kommer ud af situationen eller kommer tilbage til nuet i dine tanker, vil din krop slappe af igen. Angst kan ikke vedblive, din krop vil balancere til ro indimellem.

Små hurtige fif til at få symptomerne ned, kan være:

  • Husk dig selv på, at situationen ikke er farlig
  • Husk dig selv på, at angst ikke er farligt – blot virkelig dødubehageligt
  • Prøv om du kan samle dine tanker til det, du oplever – lige nu og her. Når du er til stede i nuet, vil angsten fordufte
  • Giv ikke op – bliv ved med at vende tankerne tilbage til nuet. Øv dig hver dag
  • Prøv at trække vejret i en papirspose. Det kan lindre hyperventileret vejrtrækningssymptomer som snurren og “dødhed” i fingre, læber og arme
  • Gå (lange) ture for at få din krop i balance igen
  • Tæl baglæns. Tag 7 tabellen baglæns fra 100
  • Ryst kroppen, syng, råb, lad tårerne trille – giv udtryk for det du føler og mærker
  • Skriv et brev. Luk luften – og det indre tryk ud (du behøver ikke sende brevet)
  • Fortæl om angsten til én eller nogen, du føler dig tryg ved

Hvordan kan jeg vide at det jeg mærker er angst?

Læs mere om angst symptomer i dette indlæg, hvor jeg beskriver forskellen mellem angst og nervøsitet: Hvordan kan jeg vide at det, jeg mærker i min krop, er angst?

Mine 3 bedste til at stoppe den snurrende fornemmelse

Læs om de 3 øvelser, du kan bruge når angstsymptomerne handler om: de snurrende fornemmelser du kan få i fingre, hænder, arme, læber og kinder, eller hvis du bliver svimmel.

Læs mere om de forskellige angsttyper

Få mere viden om angst, og hvordan du slipper den

  Få 7 strategier, du kan slippe angsten med. Tilmeld dig mine nyhedsbreve her.

 

 

Opdateret: 15. nov 2017
Udgivet: 4. sep 2012 

Indlægget her er blevet læst 17699 gange!

Tags:

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Lav en kommentar