Angst og terapi

Der er flere måder at bearbejde med  angst og terapi. Mange metoder kan bruges til de forskellige situationer man har brug for ud fra sin livssituation og erfaring, men det lader til at være to grundlæggende metoder der viser gode resultater. Kognitiv adfærdsterapi og psykoanalytisk terapi.

Kognitiv adfærdsterapi

Den ene metode består i virkeligheden af 3 psykologiretninger:

Kognitiv kommer af ordet kognition, som betyder tænkning, og ordet adfærd fortæller om den reaktion du giver under en given situation. Dvs. kognitiv adfærdsterapi handler om måden du tænker om en given situation og den adfærd du gør efterfølgende. Fx. kan en socialfobiker tænke: …”Jeg er dum, og dur ikke til noget og det gør at andre vil afvise mig (en tanke) – derfor bliver jeg afvist når jeg er sammen med andre og bliver hjemme for at undgå det (efterfølgende adfæd).

Inden for kognitiv terapi taler man om “fejlfortolkninger” – eller med andre ord, tankemæssige (kognitive) forvrængninger som værende en central grund til vores angst. Disse tanker opstår så igen næste gang vi vil komme i samme situation og medvirke til at angsten opstår igen (pga. tankerne). Med andre ord – tankerne forstørrer chancen for, at angsten for angsten bliver en opfyldt selvprofeti.

Leveregler (Skemaer / skemata), er de underliggende tanker og forestillinger som vi har om os selv som mennesker. De opstår igennem vores opvækst og vores erfaringer, men også arvelige og kulturelle forhold sæter aftryk på disse. Leveregler, som vi fortæller os selv vi skal leve efter for at “overleve”.

Leveregler kan f.eks. være: “Jeg er ikke god nok”, “Jeg er forkert”. Leveregler, som man har fået indlært på et tidspunkt i sit liv, men som ikke nødvendigvis (og højst sandsynligt!) ikke længere er aktuelt. De er negative, og er med til at fordreje oplevelsen af de situationer vi står i.

Den kognitive terapi handler om at undersøge disse leveregler, og eksponere dem for at indøve nye konstruktive leveregler, som kan være selvværdsskabende, men også forebygge angst – angst der er forårsaget af tanker. Nye leveregler omdefinerer en gammel “jeg er ikke god nok” til en ny “jeg er god nok” og understøttes herefter med beviser og fakta.

Adfærdsterapi

Grundlæggende adfærdsterapi bruger begreberne klassisk og operativ betingning i deres termer. Klassisk betingning er når f.eks. ubetinget smerte udløser en medfødt angstreaktion.

Operativ betingning er når man får at undgå smerten igen, har en adfærd for at undgå dette. Ved undgåelse bliver man belønnet af angstens fravær, hvilket får en til at forblive i troen på, at det undgåede var “farligt” og hermed bidrager til fobisk adfærd (undgåelsesadfærd).

Ved at arbejde med sine undgåelsessituationer og den angst, der ligger knyttet hertil, vil man i adfærdsterapi langsomt og trygt bevæge sig ind i situationen og blive belønnet for det og gennem små successer langsomt bevæge sig op af skalaen til de mere angstfyldte situationer.

ACT – acceptance and commitment therapy

Læs indlægget her om ACT og dens metode

Psykoanalytisk terapi

Freuds psykoanlayse havde allerede fra starten af, fingrene nede og røre omkring angst. Ved at analysere barndommens faser og de angst-kritiske områder man som barn går igennem kan man bearbejde den angst og smerte som kan have afsæt i denne periode.

Psykoanalytisk terapi, har siden Freud bevæget og udviklet sig i mange retninger, tanker, teknikker og metoder. Der findes bl. a.

  • Gestaltterapi
  • Drømmeterapi
  • Dybdepsykologi
  • Kropsterapi
  • Hypnoterapi
  • Humanistisk psykologi
  • Eksistentiel psykologi
  • Neuropsykologi
  • Udviklingspsykologi
  • og mange flere…

 

[wp_ad_camp_2]

Indlægget her er blevet læst 3163 gange!

Tags:, , , , , ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Kommentarer (1)

Kommentarer er lukket