Angst og gravid

Angst og graviditet – sådan!

Hvorfor overhovedet skrive om “Angst og graviditet”? Er graviditet ikke noget vi fra urtid er skabt til og går igennem – på hver vores måde – og så er der ikke mere i det?

At blive gravid i dag, er for manges vedkommende ikke som det var førhen. Stress og angst, fertilitetsbehandlinger og medicin spiller en rolle, som der bliver talt lidt om – og skrevet endnu mindre om. Ca. hver 2. gravid oplever angst, og når det er stressrelateret, irrationel angst der er på spil, så er det i den grad oplagt at skrive om, også her på Slip Angsten!

De fleste gravide bliver lidt angste

At blive gravid kan i sig selv udvikle en lavine af følelser, stress og pres, og kan i helt almindelighed føre til en forøgelse af angst. Mange gravide bliver angste i løbet af deres graviditet. Angste, fordi kroppen forandrer sig og gør det den skal for at udvikle barnet. Alene dét at kroppen kører sit helt eget udviklingsforløb kan medføre følelsen af kontroltab, som vil få de flestes grundvold til at ryste.

Uvished om hvordan graviditeten forløber og hvad du går i møde, er alle sammen faktorer som spiller ind og kan udvikle stress. Når graviditeten fuldendes og du står med dit barn i favnen, vil du heller ikke her vide, hvad morgendagen bringer. Alt er nyt og foranderligt, og selv den mest rolige og ligevægtige kvinde kan lade sig rive med af hormoner, drømme, smerter, uforudsigelige hændelser og miste fodfæstet for en stund.

Når du i forvejen kæmper med angst

Når jeg så vælger at skrive om det her på Slipangsten.dk er det fordi, at den midlertidige angst-tilstand, for nogle, ikke er midlertidig. Der findes mange variationer omkring angst og graviditet. Nogle oplever angst midlertidig, nogle oplever at angsten helt forsvinder og for nogle bliver graviditeten og det at blive mor, startskuddet til at tage nye beslutninger og prioriteter, der bliver medvirkende til at angsten slippes.

Hvis du har levet med angst i flere år og gerne vil være gravid, kan angsten nemt komme til at dreje sig om det nu også lykkes, om graviditet overhovedet er mulig. Tanker om, hvordan det skal gå uden medicin og hvordan du nu håndterer angst, når al fokus og overskud kommer til at gå til babyen.

Tankerne kan fylder så meget inde i dig, der i forvejen kæmper med angst, at det kan være medvirkende årsag til at angsten forstærkes, eller at du udvikler mere angst. Medmindre, du sætter dig for at lære at håndtere tankerne, bekymringerne og handlingerne, så du i stedet for at udvikle angst – forebygger angst. Eller lærer at håndtere den, hvis den opstår.

  “Mor med Angst”: Læs beretningen – og få 17 angststrategier du kan bruge, når du bliver mor >>> Mor med Angst

  Eller få hjælp til at slippe bekymringsangsten med online kursus: Generaliseret angst – slip bekymringerne

Medicin

Når du kæmper med angst og planlægger at blive gravid, er der, udover de normalt mange overvejelser, sikkert endnu flere overvejelser du gør dig. Fx hvis du tager medicin, for at reducere angsten i din hverdag.

Måske tænker du:

  • om du nu kan/må fortsætte med medicin
  • om du skal skifte til et andet præparat
  • om du skal undgå medicinen mens graviditeten varer
  • om du skal undgå medicinen under hele graviditeten, eller om det kun er i starten, og hvad fx når du skal amme?

Nogle former for medicin kan man tage under graviditeten fra start til slut. Noget medicin skal man holde sig fra i bestemte trimestre. De første 3 mdr. i fosterets liv er de vigtige, og her er det mest sårbart overfor påvirkninger fra moderen. Noget medicin skal du helst holde sig fra i de første og sidste måneder. Alt dette ved lægen meget mere om.

Snak med lægen, hvis du tager medicin

Det er vigtigt at snakke med din læge og undersøge, hvilke bivirkninger din medicin kan have, og finde en løsning, der holder for både dig og dit barn. Meget medicin er endnu ikke afprøvet nok gange til, at man kan give et sikkert svar, og nogle præparater skriver i indlægssedlen og på internettet, at det bør undgås, mens lægen siger det er uskadeligt. Nogle læger er uenige i deres fortolkninger af, hvad der kan bruges og ikke bruges.

Usikkerheden for, hvad der er det rigtige at gøre, kan være så stor, at du måske vælger helt at stoppe med medicin. Vær ærlig overfor dig selv, lyt til din mavefornemmelse og stå ved, hvad der føles rigtig for dig. Tag lægens ord med i din beslutning, men husk, at det i sidste ende er din krop, og dit barns fremtid du vælger for.

Og husk, for guds skyld, at hvis du vælger at trappe ud af medicin – at trappe ud i god tid, og jeg mener – i virkelig god tid! Aftal det med din læge og læs evt. dette indlæg også om udtrapning af antidepressiver.

Angst og graviditet – uden medicin

9 måneder kan være lang tid, hvis du er vant til at få medicin, og vælger ikke at tage det under graviditeten.

Selv valgte jeg medicinen fra, dengang jeg var gravid. Jeg vidste det, dengang jeg tog beslutningen om at blive gravid, at jeg ville smide al medicin den dag det lykkedes. At det kom til at tage mig flere år inden det lykkedes, vidste jeg jo ikke, og heller ikke at jeg under fertilitetsbehandlingerne blev pumpet om med andre former for medicin – som sikkert ikke har været specielt angst-reducerende.

Dertil kom, den manglende håndtering af mine tanker, følelser og handlinger som udviklede angst – ganske simpelt, fordi jeg på daværende tidspunkt ikke mestrede dem.

Men jeg smed al medicinen, de beroligende piller, som jeg tog, når jeg skulle noget der udfordrede min angst. Jeg var ikke fysisk afhængig af dem og kunne derfor smide dem uden fysiske bivirkninger. Men psykisk var jeg afhængig.

Ikke uden konsekvenser at smide medicinen

Det var heller ikke uden konsekvenser, fordi jeg på daværende tidspunkt ikke havde de værktøjer, som jeg har i dag, til at håndtere angsten hvis den opstår. Dengang føltes det, som at kaste mig ud i frit fald – uden faldskærm. Velvidende om, at uden medicinen ville jeg miste en stor kontakt til omverdenen pga. min socialangst.

Det var et valg jeg tog for at føle mig sikker på at få et velskabt barn, og fordi min erfaring med medicin har vist mig, at ingen helt præcist ved, hvad det er der sker, når jeg indtager stemningspåvirkende medicin, og samtidig har et barn i maven.

17 angststrategier, du kan bruge, når du bliver mor

Jeg gennemgik graviditeten – uden medicin, som et nyt udgangspunkt, og håbede og krydsede fingrene for, at netop denne beslutning ville give mig et nyt afsæt til, at jeg ville lære at håndtere angsten. At det så ikke blev mens jeg var gravid – eller i den første tid som mor, men nogle år efter, kunne jeg jo heller ikke vide. Men nu ved jeg, hvad der skal til, og de erfaringer vil jeg gerne viderebringe til dig, så du kan få en nemmere graviditet og første tid som mor – med mindre angst.

  “Mor med Angst”: Læs beretningen – og få 17 angststrategier du kan bruge, når du bliver mor >>> Mor med Angst

Måske bliver din graviditet også medvirkende til, at du kaster dine fobiske og angstfyldte vaner af dig? Måske gør hormonerne noget godt for netop dig, og måske er forholdene omkring dit liv og hverdag lige til, at du får det ekstra “lille push”, der gør, at du bliver fri af medicinen?

Hvad kan du gøre?

Det er vigtigt at du passer godt på dig selv under graviditeten. Har du det godt, er der større chance for at dit barn inde i maven også har det godt. Undgå stress, og sørg for at reducere al overflødigt, så du ikke udsætter dig for belastninger psykisk – og fysisk.

Dit foster trives ikke med stress. Det er derfor vigtigt, at du sørger for, at gøre ekstra meget ud af at sænke dit stressniveau mens du er gravid. Og ikke kun under graviditeten, men i hele processen – op til du bliver gravid, og i tiden efter du er blevet mor.

Det er fantastisk vigtigt for dig, der kæmper med angst og er gravid, at du sørger for at sove, og tage de hvil, i løbet af dagen, som du har brug for. Det er vigtigt at du spiser når du er sulten, og at du stopper når du er mæt. Drik masser af vand og spis sund og nærig kost. Din krop er i forvejen belastet af graviditeten, så du skal sørge for at den styrkes og ikke stresses. En afbalanceret krop er et godt udgangspunkt, når du vil forebygge angst.

  Slip angsten med stressreducering og mindfulness

Sig til og fra

Sig fra overfor invitationer og gøremål som du ikke magter, og acceptér, at sådan er det for dig, lige nu. Også selvom du indimellem vil komme til at skuffe nogen. Det er super vigtigt, at du tager dig selv alvorligt og respekterer dine egne, og dit fosters behov. Også selvom du ikke er vant til at sætte dig selv i føresædet og lade dig selv komme først. Hvis du føler dig egoistisk – så tænk på, for hvilken årsag du gør det: at bringe dig og dit barn sikkert og helt igennem. Alt det, du lærer nu, vil du kunne lære dit barn også. Og vil du ikke gerne se dit barn mestre at tage hånd om sig selv?

Det er en god ide, at fortælle dine nærmeste, hvad det er du kæmper med. Jo flere, der kender til din situation – des nemmere bliver det for dig at navigere igennem og ud af angsten. Når andre rundt om dig kender til din situation vil de bedre kunne hjælpe dig. Husk at række ud efter deres hjælp, og vær åben. Vis hvem du er. De fleste vil elske, at du viser dem din tillid.

Søg hjælp

Søg hjælp, hvis du mærker, at du har brug for at blive støttet. Kognitiv terapi har stor evidens med angstreducering, men der er god mening i også at snakke om de forandringer du gennemgår – fysisk og psykisk. Uanset, hvilken angsthjælp du vælger, så find en psykolog, terapeut eller online kursus, som du føler dig tryg ved, og som støtter dig.

Yoga og afspænding for gravide, er et godt alternativ til medicin under graviditeten. Det er ikke fordi angsten forsvinder, men det hjælper til med at holde dit stressniveau nede og dermed mindske risikoen for at få angst. Desuden giver vejrtræningsøvelserne dig en ualmindelig god hjælp til, når veerne først sætter ind.

Derudover er meditation og mindfulness også gode værktøjer. Se mere om mindfulness her.

  Få værktøjerne fra mindfulness til at slippe angsten her!

Sig “JA”

Selvom graviditeten kan virke som en stor mundfuld når du oveni kæmper med angst, så husk også indimellem at sige ”JA”. ”JA” til det nye liv, til din situation, til udfordringen til glæden. Opsøg de situationer og mennesker, der gør dig tryg og glad.Dyrk din graviditet nu den er her. Sig ”JA” til at dele din glæde med andre! Og sig ”JA” til at gøre et ekstra stykke arbejde mens du er gravid.

Når du arbejder med angsten vil det blive nemmere og nemmere at håndtere den.

For ikke at angsten skal blive den dominerende del af din graviditet, så markér din graviditet. Fotografér din voksende mave, skriv breve til dit ufødte barn, strik eller sy til det. Gå ture og tænk på fremtiden og den glæde du vil opleve, når du møder dit barn. Opsøg dét, der gør at du får lyst til at sige ”JA”.

Pøj pøj med graviditeten 🙂

Opdateret d. 18. jan. 2017
Udgivet d. 8.dec.2010

Indlægget her er blevet læst 5718 gange!

Tags:, , , , ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Lav en kommentar