Angst, kost og sundhed

Der er sammenhæng mellem angst, kost og sundhed, og derfor kan man hjælpe sig selv et godt stykke hen ad vejen, hvis man bliver bevidst om, hvad der er godt til at forebygge og hvad der er medvirkende til forøge følelsen af angst.

Der er flere parametre at skrue på når man vil forebygge at angsten tager overhånd

  • Groft brød
  • Grøntsager og frugt
  • Spis fedtfattigt
  • Spis fisk

Undgåelse af disse ting kan også reducere angst

  • Raffineret kost (hvidt mel, færdiglavet mad etc.)
  • Tobak
  • Sukker
  • Alkohol
  • Kaffe, Cola og sort the (koffein og thein)

Generel sundhed er vigtig i forhold til at stabilisere psyken

  • Motion
  • Regelmæssig søvn
  • Regelmæssig føde og væskeindtag
  • Lys (sol – husk solfaktor)

Kost-angst-dagbog

En måde at undersøge om angsten hænger sammen med kost og sundhed er ved at nedskrive sine indtagelser og gøremål i forholdt til ovenstående og derved på sigt gennemskue om der er tegn på en sammenhæng. Evt. kan man tage en snak med en kostvejleder eller diætist, – læge eller psykolog for at samle data og lægge en fremtidig plan.

Det er vigtigt at lytte til kroppens signaler. Spise til man er mæt, og ikke spise videre herefter. Sukkertrang kan være et symptom på tørst. Kroppen og sindet har en naturlig balance, det kan godt være den har været ude af den i mange år, men bliver den kan genfundet og genskabt hvis man vil og giver sig tid.

Respekten for ens egen krop, grænser, lyster og naturlige rytme hænger medvirker tilsammen til at angst forbliver på et acceptabelt niveau. Angst er ofte tab af kontrol, og ved at styrke kroppen og blive fortrolig med dens formåen og ikke formåen vil man stå stærkere når man mister kontrollen på anden vis, hvilket er en del af livet og vil ske igen og igen.

 

Indlægget her er blevet læst 2909 gange!

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk