Slip angst for duer

Angst for duer

7 måder du kan slippe din angst for duer og få mere frihed i dit liv

Jeg kender en ung kvinde der har det rigtig skidt. Hun har angst for duer.

Der er mange steder hun ikke kommer. For duer – de findes mange steder! De findes i byerne og især ved havne, pladser og stationer. Angsten hæmmer og begrænser hendes liv og hun synes det er svært at fortælle om. Hun undrer sig også over at hun er bange for fugle når hun inderst inde godt ved at de ikke er farlige for mennesker.

Pigen jeg kender er ikke den eneste som har angst for duer. Hun er ikke alene.

At være bange for duer er i virkeligheden ikke anderledes end når mange andre er bange for edderkopper og mus.

Angst for edderkopper, mus, duer og andre enkelte ting hører ind under angsttypen enkelfobi“.

Derfor kan du være angst for duer

Det kan være svært at forstå sammenhængen mellem den angst du føler når du kommer i nærheden af duer.

Hvorfor er det fx at hjertet begynder at banke og du får koldsved i hænderne og sug i maven når du nærmer dig dem?

Og hvorfor føles angsten så stærk, at du undgår steder og områder hvor der findes duer?

Hvorfor, når du jo ved at duer ikke er farlige, og du med det blotte øje kan se andre mennesker fodre dem med krummer så de står omringet af duer – smilende og leende?

Din angst for duer kan opstå, ganske simpelt fordi din hjerne og krop reagerer ud fra en tidligere situation i dit liv, som den tror stadig forekommer hvergang du ser en due – og i nogle tilfælde blot har tanken om duer.

Angst opstår når din hjerne tror at du er i fare. For at fjerne dig fra den farefulde situation starter hjernen derfor en angstreaktion i kroppen som sætter dig i stand til enten at kæmpe eller flygte. Det du oplever som “angst”. Virkelig ubehagelig tilstand at være i – og du får en enorm trang til at flygte fra situationen.

Hvis du i en længerevarende periode har været særligt ramt af stress, skal der ikke meget til for at din krop tror at du er i fare og udløser en angstreaktion i dig.

Læs mere om stress og angst.

Eksempel på hvordan angst for duer kan opstå

Forestil dig at du står inde på Rådhuspladsen i København en dag midt i myldertiden. Du står der og stressniveauet er på det højeste fordi du er ved at komme for sent til din jobsamtale. Og bussen er forsinket. Det hele sitrer i dig.

Du har aldrig oplevet angst før, men du har til gengæld været voldsomt stresset og presset i nogle år. Bla. fordi du har gennemgået en skilsmisse, en kær ven mistede livet, du selv har fået en kritisk sygdom og livet har været, mildest talt, udfordrende igennem alt for lang tid.

Pludselig flyver der en masse duer op. Du bliver vældig forskrækket over larmen og en due er lige ved at ramme dit ansigt. Lige idet det sker, mærker du angsten slå ned i dig. Ikke fordi du troede at du var i fare, men fordi din hjerne registrerede at du blev forskrækket, og fordi du i forvejen var stresset fejlfortolkede hjernen situationen – og slog alarm.

Fordi du ikke har haft angst før, ved du ikke hvad det er der sker indeni. Du tror angsten er tegn på at du er ved at dø. Bussen kommer og du skynder dig ind i den for at komme væk fra situationen. Videre i dit stressede liv.

Du fik jobbet og skal starte på jobbet en måned efter. Du går ned mod stationen fordi du skal med tog derhen. Pludselig flyver en due forbi dig og du mærker øjeblikkelig den samme angst som du oplevede inde på Rådhuspladsen i København.

Du ved, at duer ikke er farlige, men din hjerne har ikke lært det. Den tror stadig at duer er farlige. Den dag, på Rådhuspladsen, arkiverede hjernen oplevelsen med duerne som en trussel for dig. Og nu genkender din hjerne situationen (duen) og vil hjælpe dig i sikkerhed – giver dig angst så du flygter bliver i stand til at flygte fra duen i en fart og bringe dig selv i sikkerhed.

Men duer er ikke farlige. Og det er nu du skal omprogrammere hjernen til at forstå at du ikke er i fare.

7 måder du kan slippe din angst for duer og få mere frihed i dit liv

  1. Bliv bevidst om den situation der ligger til grund for din angst for duer.
  2. Lær angsten at kende – søg viden om hvad det er der sker i hjernen og i kroppen 
  3. Sænk stressniveauet i din dagligdag så vidt muligt så du sænker risikoen for at angsten overhovedet dukker op
  4. Forstå tankerne og deres evne til at fremprovokere angst – lær at tænke realistisk og sandsynligt om duerne (eller andre genstande, dyr og lign.)
  5. Brug mindfulnessteknikker til at holde fokus når du øver dig i at nærme dig duerne
  6. Øv dig i at nærme dig duerne og være på steder hvor duerne dukker op med gradvise eksponeringer
  7. Spørg dig selv: Hvad er det værste der kan ske ved at jeg nærmer mig en due? – og hvor sandsynligt er det at det jeg frygter, i virkeligheden vil ske? Og hvad så hvis det sker?

Hvilken frihed vil du opnå i dit liv?

 

Indlægget her er blevet læst 5443 gange!

Tags:, , , , ,

Trackback fra din side.

Lise Kryger

Tak fordi du læser med! Jeg hedder Lise, og jeg har tilegnet mig stor erfaring indenfor området angst og angstreducering. Det har jeg, fordi jeg selv fik svær socialangst som 15 årig og gik med det ubehandlet indtil jeg var i starten af 30'erne. I dag har jeg sluppet ca. 80% af min angst med værktøjerne viden, stressreducering, mindfulness, kognitive metoder, eksponering og ACT. Få hjælp til også at slippe din angst i dag, med alle værktøjerne i online kruset: Bliv den sejeste angstfighter, knæk koden på din angst – og giv slip! Jeg har tidligere arbejdet som eksponeringslærer ved Jysk Psykologcenter. Jeg har en uddannelse som grafiker. Jeg håber, og brænder for at min viden og erfaring med angst, hjælper dig til også at slippe din angst. Nyd godt af dette med viden, gode råd om at slippe angsten samt nyheder og tilbud gennem mine nyhedsbreve. De bedste hilsener, Lise Kryger, indehaver af Slipangsten.dk

Lav en kommentar