Laura Nicolaisens Office!

5 strategier til at turde at tage springet

Jeg har altid drømt om at pakke alle mine ting sammen og bare stige ombord på et fly til en eksotisk ø, og arbejde med at skrive tekster fra min computer. Men jeg har aldrig rigtig troet på, at det kunne være mig, for det lød da alt for godt til at være sandt. Den type livsstil kunne være for folk, det tog altid helt roligt og havde super meget mentalt overskud og ikke bekymrede sig om noget som helst, og bare tog livet som det kom. Ikke sådan en som mig, der får panikanfald og i perioder lider af generaliseret angst.

Men lige i øjeblikket sidder jeg faktisk lige midt i min drømmeverden på en balkon på sydkysten i Sri Lanka med min computer foran mig i gang med at skrive denne artikel. Det har været en lang række af beslutninger, hvor jeg har måtte træde ud af min komfort-zone og acceptere at være på dybt vand, der har ledt mig til at sidde netop her lige nu.

Spring på trods af angstenLaura Nicolaisen

Jeg vil dog indrømme med det samme, at jeg ikke er helt rolig indeni og tryg ved den situation, jeg har puttet mig selv i nu. Selvom solen, havet, maden, oplevelserne og friheden er uvurderlig, så har jeg på mange måder sagt farvel til en masse trygge rammer. Jeg får da dagligt et mindre panik-anfald hvor alle mine worst-case-scenarios udspiller sig for mit indre øje. Jeg har dog efterhånden lært at turde at tage springet ud i et nyt eventyr, selvom jeg ikke ved hvordan det ender, og selvom jeg må accepterer, at min angst viser sit grumme ansigt igen i en periode.

For sandheden er, at hvis jeg ikke følger mine drømme, men derimod bliver i mine trygge rammer, så får jeg også angstanfald. Så hvis jeg har to valgmuligheder hvor den første er: at leve et trygt liv og have angst, der ikke går væk og den anden er: at gå efter mine drømme, selvom det kan være skræmmende og angstprovokende, så har jeg altså valgt, at jeg foretrækker at leve på den sidste måde.

Da det ikke er første gang jeg har kastet mig ud på dybt vand, har jeg udviklet nogle strategier og tankemønstre, der hjælper med at finde troen på, at jeg er ved at træffe en rigtig beslutning, så jeg ikke lader angsten tage over – for så er det helt sikkert, at der ikke sker noget som helst nyt og spændende. Bliv ved med at læs, hvis du vil høre mere om mine strategier, for de kommer nu.

1) Find frem til din drømme

Hvis man ikke ved, hvad man gerne vil have, så er det svært at få det. Når jeg tager et stort spring i mit liv, så er det fordi jeg føler, at det spring vil føre mig tættere på de drømme jeg har. Hvis det jeg foretager mig i dagligdagen ikke længere giver mening for mig eller jeg føler mig sådan lidt ”halv”, så begynder jeg at føle angst. Hvis jeg ved hvad jeg vil have, så er det nemmere at gå efter det, og acceptere, at jeg måske i en periode vil opleve endnu mere angst.

En øvelse kan være at skrive en liste med alle de drømme ud har og ønsker om hvilket en type person og hvilken livsstil du allerhelst kunne tænke dig, hvis du tænkte på, at det ikke kunne blive en fiasko og at ingen dømmer dig i dine valg. Ud fra de tanker du gør dig, kan du prøve at finde frem til hvilken handling, der vil bringe dig tættere på de mål.

2) Tag magten over din fremtid

En klassisk angst-provokatør for mig er, hvis jeg føler det er ydre faktorer, der styrer mit liv og ikke mig selv. Hvis man ofte ændrer sit liv og sin hverdag, er man nødt til at tro på, at man selv har kontrollen over ens liv, ens tanker, ens handlinger og ens følelser ellers kan man nemt blive alt for overvældet. Man skal dog lære at accepterer, at man ikke kan kontrollerer alting her i verden. Du kan ikke kontrollere andre menneskers handlinger, og du kan ikke kontrollere naturens gang. Men du kan kontrollere hvordan du vælger at reagere på de ting, der sker omkring dig og på den måde få magten over angsten. For at frembringe denne følelse, hvis jeg føler jeg har mistet den, laver jeg ofte en lille øvelse, hvor jeg spørger mig selv: ”Laura, hvad vil du aller aller helst lave lige nu?” og så gør jeg så vidt muligt det, i stedet for det jeg føler jeg ”burde” eller som andre forventer af mig. Dette giver mig en følelse af, at det stadig er mig, der har kontrollen.

3) Du er større end dine problemer

Når man tager et nyt stort spring i sit liv, som fx at springe ud som selvstændig eller flytte til et nyt land, så følger der som regel også en helt masse nye problemer (eller lad os kalde det udfordringer) med. Når man kaster sig ud i noget, hvor man er på bar bund, så kan udfordringerne hurtigt føles, som om de er større end en selv – og det kan være absurd angstprovokerende. Jeg har fået en lille mantra-sætning, jeg bruger når jeg får denne følelse, der lyder: ”Jeg er større end mine problemer”. Det gentager jeg så indtil min hjerne begynder at lytte. Det virker bedst, hvis jeg siger det højt, men er jeg sammen med andre mennesker, siger jeg det bare inden i mig selv. Godt nok lider jeg af forskellige former for angst, men der er jo ingen grund til, at folk tror jeg helt har tabt forstanden 

4) Fokusér på dit fysiske helbred

Når man lever med angst, så er min oplevelse, at man nemt kan komme til at tænke over ens mentale helbred – og også lidt for meget. Hvis man er bange for at tage et stort spring i livet, og har brug for et ekstra styrke til at træffe en beslutning, så kan det være en stor hjælp at fokusere på ens fysiske helbred. Spis sundt og godt, få så meget søvn som muligt, dyrk noget motion, der tager fokus væk fra din mentale tilstand og minder dig om, at du har en krop. Hvis du har det godt fysisk, så kan du meget bedre overkomme den mentale udfordring, det er, at tage et stort spring i livet.
Det kan også hjælpe at dyrke meditation og yoga for at få mere ro i kroppen, så man kan se mere klart og dermed bedre takle ens følelser og bekymringer, der kan opstå, når man ændrer noget dramatisk i sit liv.

5) Forestil dig det nye scenario

Hvis du er i tvivl om det skridt du er ved at tage er den rigtige beslutning, så prøv at forestille dig hvordan dit liv vil se ud, hvis du ikke ændrer kurs. Hvilke følelser har du, hvordan ser din hverdag ud, hvilke mennesker er du omgivet af, hvordan er dit energiniveau, hvordan har du det med dig selv, hvor glad er du osv.. Hvis du derefter laver samme øvelse, men den nye situation, hvor du forestiller dig, hvordan dit liv vil være efter du tager det store skridt og fået det til at fungere, så kan du sammenligne de to scenarier, og mærke efter hvilken af de to verdener, der får dig til at føle dig mest opstemt og godt tilpas. Dette kan være en øvelse, der gør det nemmere at finde ud af om man er på rette vej eller ej.
I min verden er det at forfølge ens drømme altid den rigtige beslutning også selvom det kan frembringe ens angst i en periode. Så det er bare med at finde frem til hvad dine drømme indebærer, og finde ud af hvordan du kan komme tættere på dine mål og drømme.

Laura Nicolaisen, Happy Sprout

Indlægget her er blevet læst 8373 gange!

Tags:, , , , ,

Trackback fra din side.

Laura Nicolaisen

Laura rejser i øjeblikket rundt i Asien for at udleve sin drøm om at se verden og arbejde fra sin computer. Hun har det sidste årstid boet i London, hvor hun sagde sit job op i online marketing, og startede som freelance tekstforfatter. Samtidig arbejder hun på sin blog: www.behappysprout.com, hvor hun skriver mere om at forfølge sine drømme og have et sundt og sjovt liv.

Kommentarer (3)

  • Avatar

    Caroline

    |

    Hej. Jeg er 21 år gammel og har lidt af angst siden jeg i 2.g i gymnasiet hyperventilerede på en studietur. Hvor jeg siden dengang ikke har kunnet være alene, eller undværet min mobil, eller være alene generelt. Jeg kan ikke gå alene ind i en butik og handle ind, eller lave aktiviteter hvor jeg får pusten op (hvilket er meget belastende da jeg i mange år havde været meget aktiv på et fodboldhold)….så slemt har det udviklet sig…Mit hjerte begynder at banke derudaf, min vejrtrækning bliver hurtigere, og jeg er hele tiden bange for at hyperventilere…totalt tosset….for jeg ved jo at det bare er angsten der sætter ind, og ikke noget farligt. Jeg besluttede mig for at angsten ikke skulle have lov at styre mit liv, det vat sidste år i oktober. Jeg fik en henvisning fra min læge til en psykolog. Men jeg kunne desværre ikke bruge hendes form for psykologi til det jeg skulle have hjælp til. Jeg fik ingen teknikker til hvordan jeg skulle kontrollere angsten. Følte bare vi kørte i ring gang på gang, og bare snakkede. Jeg har nu bestilt tid hos en hypnotisør, for at se om det er vejen ud af mine angstanfald. Det håber jeg det er, da jeg snart ikke ved hvad jeg skal gøre.Men én ting er sikkert…jeg skal vinde denne kamp!
    Mvh. Caroline

    Reply

  • Avatar

    Asta Jørgensen

    |

    Jeg ved ikke om dette kan hjælpe mig. Jeg er en kvinde på næsten 80 som i mange år har lidt af panik angst som bevirker at jeg er bange for åbne rum. Skal jeg gå , selv med rollator, hvor der ikke er et fast punkt jeg kan støtte mig til, kommer der en angst som gør mig total stiv og helt uden at kunne røre mig.Jeg går aldrig alene , så kommer angsten. Jeg er aldrig faldet , men jeg er simpelt hen angst for at blive angst. Har i mange år fået forskellige piller , har været hos Psykiater , Psykolog og flere alternative behandlere uden resultat , har snart opgivet at få et normalt liv med traveture som jeg altid har elsket, men nu er helt umuligt . Nu prøver jeg denne vej .Asta.

    Reply

    • Avatar

      Lise Kryger

      |

      Kære Asta,
      Først og fremmest – hvor er det flot at du har søgt hjælp så mange steder. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du føler dig frustreret over ikke at have fået den hjælp du har brug for og som kan give dig dine gåture igen.

      Nu ved jeg jo ikke, hvilke behandlere du har været til, men jeg kan fortælle dig, at jeg har oplevet mange psykologer som intet aner om – hvad de skal gøre når de har med angst at gøre.

      Det der er vigtigt er, at du får hjælp til at håndtere din angst. Gerne med det der kaldes for kognitiv adfærdsterapi. Her går du og psykolog/terapeut ind og arbejder med de tanker og forestillinger du har omkring det at blive angst, og giver dig nogle værktøjer som øver dig i at se på angst og det at få angst på en ny og mere udramtatisk måde.

      For angsten er blot tanker og følelser som din krop reagerer på og giver dig fysiske symptomer på, som du så reagerer på og undgår. Når du undgår at øve dig i at være i en situation der kan udløse din angst, kan du ikke lære din hjerne at den ikke behøver at sætte dig i “alarmberedskab”.

      Med en angstbehandler vil det være oplagt, at eksponere dig i bitte små bidder, så du langsomt, og sikkert lærer at angsten ikke er farlig, det er bare drøn ubehageligt. Og din hjerne vil til sidst holde op med at “give dig angst”.

      Jeg synes du skal se om du kan få snørklet en henvisning igennem hos din læge, så du kan få behandling, men den RETTE behandling. Du har brug for dine gåture, det er så vigtigt at du får din fleksibilitet igennem, og slå gerne på alle de konsekvenser du kan forudse, hvis ikke du får en henvisning.

      Du kan starte selv i det små, ved at læse om angst, og så prøve i det små – gradvist, at øve dig i at tage små skridt og blive en lille smule i angsten og så trække dig tilbage. Og så prøve igen. Mange gange. Bliv ved at øve dig. Hver dag.

      Jeg ønsker dig alt det bedste, og rigtig mange gode gå ture.

      Kærlig hilsen,
      Lise

      Reply

Lav en kommentar